Märkes***eritråden...

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Om jag hade en skoter för å köra rulle i snabbast fart så hade jag skaffat mig en annan hobby.
Vad har du ditt skräp till för om du inte tänkt ha kul som bla är att åka rulle? Är du en sån där skogsmulle som gillar repa maskinen bland kvistar o skit? :D

Skaffa ett par skidor så kan du komma fram där det är riktigt snårigt o jävligt! :D
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Andleningen till att maskinerna "bara" gått 300mil är att det är mil körda i djupsnö. Klart att nytrorna får fler mil när man ligger efter leden en heldag istället för att vara i snön en dag ;) Men det är ju klart, det är ju enda sättet man kan köra yamaha på om man inte bygger om skotern så mycket att 70% av skotern består av eftermarknadsdelar ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Jag som trodde mattan snurrade mer i djup snön än på leden! Men du kanske slår av gasen när du kliver ut i djupsnön! :D

Men varför sälja en maskin som bara gått 300 mil? Förstår inte de är ju typ en säsong och sedan maskin byte för att de har kommit nya dekaler!? Eller görs de förändringar varje år?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
vill bara poängtera att det inte är alla som säljer sina maskiner (2t som vi verkar tala om nu) vid 300 mil.

Har för avsikt att ha kvar min -13 iallafall denna och en säsong till, då räknar jag med att den gått minst 900 mil om den ska ha varit värd pengarna från början över huvud taget.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Är du säker på att du sett rätt / att den visat rätt matt-hastighet? Jag personligen kollar aldrig min mätare när jag klättrar, så har tyvärr ingen koll på det, men jag minns vad jag läste i en projekttråd här på forumet en gång, så jag kopierar det.

"Ligger på mellan 90-110kmh i matthastighet vid klättring och då matar det på bra kan jag lova! En standardmaskin ligger inte riktigt så högt... " Detta är Asker som skrivit om sin Pro RMK 800 2t turbo.
måste ha sett fel sneglade på varvtalen och tyckte att mätarn pekade rätt upp, nåväl man kan ju drömma
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Jag som trodde mattan snurrade mer i djup snön än på leden! Men du kanske slår av gasen när du kliver ut i djupsnön! :D

Men varför sälja en maskin som bara gått 300 mil? Förstår inte de är ju typ en säsong och sedan maskin byte för att de har kommit nya dekaler!? Eller görs de förändringar varje år?
Till skillnad från nytron så händer det lite grejer mellan de olika modellerna
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jag som trodde mattan snurrade mer i djup snön än på leden! Men du kanske slår av gasen när du kliver ut i djupsnön! :D

Men varför sälja en maskin som bara gått 300 mil? Förstår inte de är ju typ en säsong och sedan maskin byte för att de har kommit nya dekaler!? Eller görs de förändringar varje år?
Ligg en dag efter leden så kör du lätt 10-15mil men om du ligger samma tid i snåren och i djupsnön så här du knappast fått ihop de milen utan snare 4-6mil.
Och kör man 300 mil per säsong så är det ju kul att byta för att för eftersom oavsätt märke så köper du hällre maskinen som gått 300 än 600mil eller hur ?? Så det är både lättare att sälja och du får med för maskinen ju färre mil den gått. Så då vill man byta. Och som sagt tidigare så händer det lite med maskinerna och de olika modellera mellan åren. Om du inte gått och köpt dig en yamaha då. Det senaste de kommit med på flera år är inte ens deras egen grej......

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har läst allt i den här tråden och en sak står ganska klar för mig:
Yamahafolket spyr på tvåtakt och ALLA andra spyr på Yamahafolket.

Jag tror att Yamaha är en sekt nästan i klass med Apple.

Vad gör sektledarna för att hjärntvätta err?
Blir ni lovade 350 oskulder i himlen? Perfekta skoterleder? Obegränsad öltillgång?

Ledsen att behöva däga det, men oskulderna är karlar och det är bara lättöl..
Kom in i verkligheten igen!

Kom igen grabbar, nu kör vi en intervention! :)
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Jag har läst allt i den här tråden och en sak står ganska klar för mig:
Yamahafolket spyr på tvåtakt och ALLA andra spyr på Yamahafolket.

Jag tror att Yamaha är en sekt nästan i klass med Apple.

Vad gör sektledarna för att hjärntvätta err?
Blir ni lovade 350 oskulder i himlen? Perfekta skoterleder? Obegränsad öltillgång?

Ledsen att behöva däga det, men oskulderna är karlar och det är bara lättöl..
Kom in i verkligheten igen!

Kom igen grabbar, nu kör vi en intervention! :)
Det enda skoteråkare kommer överens om är att yamma är inget att ha :p
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jag har läst allt i den här tråden och en sak står ganska klar för mig:
Yamahafolket spyr på tvåtakt och ALLA andra spyr på Yamahafolket.

Jag tror att Yamaha är en sekt nästan i klass med Apple.

Vad gör sektledarna för att hjärntvätta err?
Blir ni lovade 350 oskulder i himlen? Perfekta skoterleder? Obegränsad öltillgång?

Ledsen att behöva däga det, men oskulderna är karlar och det är bara lättöl..
Kom in i verkligheten igen!

Kom igen grabbar, nu kör vi en intervention! :)
+100 på den ;D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Vad har du ditt skräp till för om du inte tänkt ha kul som bla är att åka rulle? Är du en sån där skogsmulle som gillar repa maskinen bland kvistar o skit? :D

Skaffa ett par skidor så kan du komma fram där det är riktigt snårigt o jävligt! :D
Ja jag är en skogsmulle som förstör skotern i skogen :) Du borde testa! Det är skit kul och förutom all bensin min hemska 2 taktare drar så förbrukade jag 3st a-armar 1 huv 1 sidokåpa och 1 matta förra året. Ändå vill jag inte åka äckel nytro turbo på rulle på öppna ytor. Kan åka rulle om det behövs för att ta mig över typ en bäck eller stenar å stubbar alternativt för å byta riktning bland träden.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
För mig räcker det med att kunna ha 270 driftsäkra hk för att valet om vad jag skulle köpa för skoter skulle vara lite enklare. Hade de funnits nån 2t-maskin som håller med 270hk (eller iaf kanske.. 230+) hade jag säkert kört den :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
För mig räcker det med att kunna ha 270 driftsäkra hk för att valet om vad jag skulle köpa för skoter skulle vara lite enklare. Hade de funnits nån 2t-maskin som håller med 270hk (eller iaf kanske.. 230+) hade jag säkert kört den :)
Till ditt försvar så kan jag väl erkänna att en Tapex inte hade varit hel fel som andraskoter.
Ännu mer effekt och framför allt inte ett snöslungeliknande motorljud.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Till ditt försvar så kan jag väl erkänna att en Tapex inte hade varit hel fel som andraskoter.
Ännu mer effekt och framför allt inte ett snöslungeliknande motorljud.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152147598393447&set=vb.574248446&type=2&theater

Vet inte vad du har för en snöslunga, men låter den som en Tnytro lär den va skapligt brutal :p
Jag valde nytron före apexen då den känns så oerhört klumpig, nytron är bättre (inte bra) Men går ju att få helt okej med massa eftermarknadsdelar som ni säger, och 270hk samt helt okej på resten blir skojj nog :) Räknar väl med att ha lagt ca 130k på min då den kommer vara "klar" iaf som jag vill ha den just nu, och det är inkl inköp.

Håller dock med dig, apexens ljud spöar nytrons närsomhelst.
 
J

Jona$

Ska Yamaha folket battla mot varandra nu då jag finner nytron som sämre på nästan alla punkter mot apex? :p

Sången på Apexen är det skönaste jag hört i 4taktsväg, och väljer hellre min "gris" framför rotax och polaris där 800 skär som smör i solen, jag tar mig hellre fram än inte alls liksom :p

[video=youtube;WMVoJg8UZos]http://www.youtube.com/watch?v=WMVoJg8UZos[/video]
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152147598393447&set=vb.574248446&type=2&theater

Vet inte vad du har för en snöslunga, men låter den som en Tnytro lär den va skapligt brutal :p
Jag valde nytron före apexen då den känns så oerhört klumpig, nytron är bättre (inte bra) Men går ju att få helt okej med massa eftermarknadsdelar som ni säger, och 270hk samt helt okej på resten blir skojj nog :) Räknar väl med att ha lagt ca 130k på min då den kommer vara "klar" iaf som jag vill ha den just nu, och det är inkl inköp.

Håller dock med dig, apexens ljud spöar nytrons närsomhelst.
Tänk va dyrt och byta skoter varje år/vartannat om man ska köra 4t....
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Ska Yamaha folket battla mot varandra nu då jag finner nytron som sämre på nästan alla punkter mot apex? :p

Sången på Apexen är det skönaste jag hört i 4taktsväg, och väljer hellre min "gris" framför rotax och polaris där 800 skär som smör i solen, jag tar mig hellre fram än inte alls liksom :p

[video=youtube;WMVoJg8UZos]http://www.youtube.com/watch?v=WMVoJg8UZos[/video]
666 inlägg hehe