Personligen har jag aldrig gillat Yamahas fyrcylindriga fyrtaktsmotor-hatar hela upplevelsen med en screamer då att man ska varva tills man tror att ventilerna ska släppa för att det ska hända något.
Nytrons karaktär gillar jag mycket mer, speciellt i kombination med andningshjälp.
-Och nu har jag sammanfattat hela grejen med att köra fyrtakt.
Jepp, dom är tunga grisar om man som jag väger 75 kg.
Hysteriskt, vansinnigt roliga att gasa med-men det finns knappast en människa i världen som inte blir minst dubbelt så bra på att köra där det är trång och brant om dom förflyttar arselet till en Rmk eller M8/8000.
(Summiten är antagligen mycket bättre än Nytron, men jag kör av princip ingenting som en Fransman varit i närheten av sedan tiden jag provade hur det kändes att äga en Citroen, och Kanadensarna är alldeles för mycket Fransmän för att det ska kännas komfortabelt...)
Visst, med alla eftermarknadsprodukter som finns har även Chris Brown klarat att tygla Nytron där det är trångt, brant och en djävla massa träd i vägen-men jag misstänker att det finns en gnutta ekonomiska argument innan han blev helt övertygad om det. Dessutom -med handen på hjärtat- jag är överdjävligt duktig på att skråa.
Meeeennn....eftersom det nu råkar finnas en Rmk och en Nytro i min omedelbara närhet, och jag i grund och botten är lat-så väljer jag the easy way out, och kör Rmk för den körningen.
En fin pimpeltur på isen, en lekdag på närmaste myr, eller helt enkelt som pulkdragare-då är Nytron det självklara valet framför Rmk:n!
Nytrons styrka är helt enkelt att vara förbaskat allround. Inte bra på nåt, men funkar iaf hjälpligt till det mesta. Med facit i hand skulle man haft en Viking med MCX 240...den skulle vara oslagbar som pulkdragare.