Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Faktum är.......handen på hjärtat......att det generellt körs för fort och vårdslöst på lederna överallt i Sverige. Missförstå mig rätt, jag gillar också att gasa på rejält ibland och älskar friåkning utanför lederna. Vi måste vara rädda om detta!!! Jag är själv aktiv inom ideellt skoterföreningsliv (kassör Hedevikens SSK, SVEMO-klubb å int' nå anne' ;-). Min erfarenhet från Härjedalen, ffa under vinterlov med mycket turister i farten, är att det gasas duktigt utefter lederna. Ffa runt ställen där det rör sig mycket skidturister dessvärre. Oftast tillresande skoterentusiaster från snöfattigare områden eller länder med förbud (grannarna i väst) som har lite "yster vårbeteskalv beteende" i gastummen. Vi ortsbor vet oftast bättre var man kan gasa på och leka utan att det stör. Denna information kanske vi skulle dela med oss av bättre. Vi MÅSTE helt enkelt skärpa oss där skoteråkningen uppenbart krockar med annan turism.....annars kommer det snart restriktioner som ett brev på posten. I Härjedalen vet jag bla att det glunkas om förbudsområde i Lofsdalen liknande det i Funäs.....just pga att skotersituationen på senaste år fullständigt exploderat där......folk kör bokstavligen som galningar i och runt byn.

Det är dock inte alls skotrarnas fel.....enbart attityden hos förarna!!! Många av inläggen ovan tycker jag "blundar" lite för det faktum hur det faktiskt körs därute. Vi måste kunna sätta oss lite i "förbudsivrarnas" sits och mötas halvvägs.....annars går vi nog en dyster framtid till mötes. Inlägg MÅSTE bemötas sakligt, sansat och fullständigt korrekt. Även om man är engegerad får man INTE förfalla till ironiseringar och "vi vet minsann bäst beteende".....då biter vi oss själva i svansen.

Med förhoppning om en sansad debatt och en sansad skoterframfart med mycket härlig snabbåkning och frikörning DÄR DET ÄR LÄMPLIGT!!!

mvh / Matti
Håller med dej till 100%
 

Jam

Ny medlem
31 jan 2007
2
0
1
:mad:
Det verkar inte finnas nån hejd på deras dumhet, de vet ju uppenbarligen inte vad de snackar om överhuvudtaget, dags att upplysa dem lite.
Skicka mail till fjollsäkerhetsrådet och miljöministern, det gjorde jag, ju fler sakliga brev desto bättre...
 
4

426H

Eftersom du (till skillnad från mig) har lyckats få kontakt med den där nissen, skulle du kanske kunna skicka ett mail till och fråga om han tycker att det är lämpligt av honom att skicka iväg förslag till regeringen när han uppenbarligen inte är sakkunnig inom området.
Låtsas att du bor på öfvre östermalm när du skriver mailet så får du säkert svar omgående. Klart som fan att den typen av människor inte befattar sig med norrlänningar. Ni inskränker ju med era illaluktande, vrålande "raceskotrar" på herr Bingmans friluftsområden. Klart som fan herr Bingman & co tycker att de skall få ha fjällkedjan för sig själva när dom skall bege sig ut 500 meter från baren på högfjällshotellet. Eller hur långt dom nu lyckas ta sig?!
;)

Ärligt talat så tror jag inte vi behöver vara särskilt oroliga över detta trams. Politikerna som styr är tillräckligt kompetenta att inse att den utredning som fjällsäkerhetsrådet begär är fullständigt ogrundad och onödig.

Det tragiska med denna historia är att SNOFEDS ordförande, Björn Pettersson, inte lyckats avstyra dessa stolligheter vid fjällsäkerhetsrådets möte i Årrenjarka. Orsaken att han nu delvis ändrat uppfattning "under galgen" är enbart den opinonstorm som följde brevet till regeringen. Detta är typexemplet på en man som hellre följer makten än medlemmarnas intressen.

Min personliga åsikt är att Björn Pettersson tydligt har visat att han inte är rätt man att leda SNOFED framöver. Om vi skall kunna bekämpa stolligheterna i stockholm (naturvårdsverket osv) behövs mer brainpower, pondus och politisk kompetens än vad BjörnP besitter.
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Ett steg fram och ett steg bak sen hamnar man i plurret, det är just vad Snofed gjort Nu försöker man återigen kravla sig upp genom att offentligt gå ut och argumentera mot en utredning som man aktivt varit med i och därmed accepterat.En ny organisation som aktivt kommer att arbeta för skoterns fortlevnad och aktivt föra medlemmarnas talan. Ta kontakt med SSCO en organisation för alla SKOTER ÅKARE.
 

Fridens

Medlem
27 nov 2006
8
0
1
Nordvästra Hälsingland
Ansöker härmed om medlemskap i Gördalens fria förening mot önskad avgift
En gammal trimmare från hälsingland.
MVH: Benny Eriksson Kårböle
Tord Eriksson Fagersta
 
Last edited:

Fridens

Medlem
27 nov 2006
8
0
1
Nordvästra Hälsingland
Handen På Hjärtat "MATTI"
Du tillhör ju en av föreningarna som har motverkat fri skoteråkning I fjällen.
Jag tillhör en av föreningarna som fortfarade som äger skog i makrerna som du har betalt av !
men jag har faimig inte köpt någon snö-vessla!




----------------------------------
EDITERAT:
Om man ska argumentera eller angripa någon så är det en klar fördel om man vågar stå för sin sak. Så skriv under med ditt namn. Denna gången hade Matti hunnit svara, mycket sakligt, därför låter vi det vara.
Snowmobile
 
Senast redigerad av en moderator:

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag tycker att nu får det vara slut med kovändningar. Ska man skicka ut ett sådan brev till regeringen så måste det väl ligga en utredning i botten. Jag tycker oxå att det är tråkigt när folk kör sönder marken, eller kör som idioter nära folk med risk för liv och lem. kanske är det så att det ska vara uppdelat på motorstyrka/kubik, så att man har en åldersgräns som på motorcyklar. Men det är ju ändå attityden hos oss förare som måste ändras, man måste förstå vad de handlingar man utför kan resultera i. Folk har ju sedan en tid haft ögonen på oss, och fler och fler resarvat bildas, förbudsområden införs mm. Om vi alla tänker till en gång till innan vi drar fullgasrepan förbi skidåkarna på bakrullen så hjälper nog det allra bäst för att slippa detta förbud. Om ingen störs så klagar ingen.
 
Last edited:

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Med risk att jag citerar andra inlägg.

Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.


Hur många har dött eller blivit allvarligt skadade i laviner med snöskoter? 1? Kanske 2? Ganska låg siffra jämfört med skidåkare.


Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..-Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman.

Högkamsmattor lockar snarare till låga hastigheter! Vem vill riskera en 12000kr matta genom att köra fort? Dessutom är det bekvämare att köra fort med en lågkamsmatta. Högkamsmattor lockar ej till höga hastigheter. Bra fjädring lockar förmodligen mer till högre hastigheter, ska vi förbjuda detta? Endast bladfjädring i fjällen tack.


Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten.


Nej, nej och nej. Jag vill se den utredningen som visar att en högkamsmatta förstör mer än en med lägre kammar! Så är inte fallet.
Köra på öppet vatten? Min sk. racerskoter skulle förmodligen dyka som en sten på öppet vatten pga kammarna. Kanske en överdrift men jag garanterar att en 28mm matta går bättre på vatten. Jag vet folk som kör med Lynx Finlandia på vatten, är det också racerskotrar?



Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.

Behövs snowboards i fjällen? Vad menas med behövs? Behövs det överhuvudtaget nånting i fjällen? Jag menar, det bor ju inte folk på fjälltopparna.

Hoppas SNOFED gör allt för att rätta till sina misstag och blickar framåt!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Handen På Hjärtat "MATTI"
Du tillhör ju en av föreningarna som har motverkat fri skoteråkning I fjällen.
Jag tillhör en av föreningarna som fortfarade som äger skog i makrerna som du har betalt av !
men jag har faimig inte köpt någon snö-vessla!
Nä nu j-larrr!!!! För att citera en idol från "Fem myror är fler än fyra elefanter".......

FEL, FEL, FEL, FEL, FEL !!!!!!!

Kolla kartan över Härjedalen! Där ser du att Hedeviken (www.herjedalen.se/forening/hedevikensssk) ligger mitt i detta härliga landskap, långt från förbudsområdet i väster (Funäsdalen). Mellan oss och Funäs har du också Härjedalens största ideella skoterklubb Hede SSK (hede.skoterklubb.com). Både Hedeviken och Hede är inte på något sätt delaktiga i förbudsområdet i västra Härjedalen och det komersiella ledbolag som sköter lederna däruppe (www.funasdalsfjall.se/skoter).

Min klubb Hedevikens SSK är SVEMO-ansluten eftersom vi har tävlingsverksamhet (snocrossbana). Vi är också delaktiga i den nya föreningen SSCO med Gunnar Hedin i spetsen. Ditt påstående är snudd på oförskämt eftersom det helt saknar faktagrund och även är helt emot vår klubbs ideologi som den varit i alla tider. Vi är starkt emot förbudsområden, friåkningen måste värnas! Däremot kan obligatoriska ledavgifter diskuteras eftersom den hittills rådande frivilliga betalningen inte funkar (jag är kassör, så jag vet!!!). Det är inte många av skotrarna som färdas på vår klubbs ledsystem som löser medlemskap i vår klubb :( Vi kommer inte klara att hålla fullgod ledstandard framöver av två anledningar: 1. Ökande trafik och snabbare åkning på lederna år från år. 2: Vår möjlighet att ha en AMS-lönebidragare försvinner efter okt 2007 (nya styret i Sverige).

Ditt inlägg vill jag därför klassa som förhastat och oinitierat :rolleyes: Men jag såg på din profil att du är från norra Hälsingland (Los-trakten???). Du kanske blandar ihop oss i centrala Härjedalen med betalledsystemet som är på väg att växa upp i sydöstra Härjedalen/norra Dalarna/nordvästra Hälsingland (www.nordicarea.se). Kanske till detta projekt som du har upplåtit dina marker till skotertrafik!?? Det måste påpekas att i detta projekt kommer det INTE, som uppe i Funäs, bli ett allmänt skoterförbud utanför lederna som det ser ut i nuläget (bra!). Däremot blir färd på lederna belagd med obligatorisk avgift. Klubbarna i centrala Härjedalen (Hede, Hedeviken, Lofsdalen, Vemdalen, Sveg) är inte heller inblandade i detta projekt på något sätt och vis! Vi (Hedevikens SSK) sköter oss själva helt ideelt mha medlemsavgifter, ledbevis (frivilliga), bingolotter, serveringsintäkter odyl vid lokala arrangemang, förarbevisutbildning (OBS! i SSCO-regi, inte SNOFED!) skotertävlingar och kommunala bidrag. Ingen i vår styrelse tar något som helst arvode, bilersättning edyl (därför blir man lite "rutten" på din insinuation om att vi "har betalt" :mad:).

mvh / Matti
 
Last edited:

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
jaha hur länge tar det innan dom tar bort styrstålen då ?? skulle fan inte bli förvånad om dom fick för sig nått sånnt snart :O vafan det finns vell större bekymmer att bråka om än kamhöjden på en skotermatta för i hellv*te.
 

ZL_600

Välkänd medlem
jaha hur länge tar det innan dom tar bort styrstålen då ?? skulle fan inte bli förvånad om dom fick för sig nått sånnt snart :O vafan det finns vell större bekymmer att bråka om än kamhöjden på en skotermatta för i hellv*te.

"får inte köra med såkallade racestyrstål i fjällen då dessa kan göra att snöskotern styr för bra samt att de blir spår på leden"
 
E

ejwbegysv

:)
två medlemar till gördalens fria snöskoterförening kan värvas genom mig!

:) Alla är välkommna : http://www.gordalen.nu/sv/standard.asp?ID=222

Här har det hänt saker medans man har varit ute och åkt friåkning med ett stort gäng normänn.. Synd bara att 50% av våra områden nu är förbudsområden.. aja.. rutten med Flygplan som går över släpper nog inte ner så mycket avgaser :confused:

Gördalens skoterklubb är den enda klubben vad jag vet i norra dalarna som är emot ledavgifter (vi tackar nej till SOND), vi har visat att man kan som klubbe klara sig utan dessa ledavgifter och reglerade områden genom att inte satsa på 5 meter breda leder som man måste köra med pistmaskin och anställa folk för att hålla igång... Klubben har en bra ekonomi och jobbar nu bla med att sätta upp nya stolpar och kryss på våra leder... Alla medlemmar som vill hjälpa till får låna skoter + sladdar för detta..

Vi gick med i SNOFED i år för att försöka få till en ändring.. och vi lyckades iaf få in den fria åkningen på agendan.. Så nästa möte med Snofed hoppas jag fler skoteråkare kommer och vågar säga vad dom tycker...
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
När och var har snofed årsmöte ?

Alla som är medlemar och kan borde dra sig ditt o göra sin röst hörd...... gärna med megafon i örat på styrelsen och verkligen rösta mot "ansvarsfrihet" då det är ett av det starkaste sätten att vissa det missnöje man finner med styrelsen .
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
När och var har snofed årsmöte ?

Alla som är medlemar och kan borde dra sig ditt o göra sin röst hörd...... gärna med megafon i örat på styrelsen och verkligen rösta mot "ansvarsfrihet" då det är ett av det starkaste sätten att vissa det missnöje man finner med styrelsen .

Snofeds årsmöte hölls i Älvkarleby o jag uppmanade alla här inne att komma tuvärr så kom bara en o det var Jimmy Staff tack jimmy.
Vart nästa års årsmöte kommer o hållas är inte klart men vi hoppas på dom nordligare regionerna.
o ni behöver inte ha megafon vi hör endå vi är flera ur styrelsen här inne sen att inte alla skriver är ju en annan sak.

ps finns det folk här inne från stockholm som själva vill ta förarbevis så ställer jag upp o kör kurser kontakta mej på meilen.


meiladress hansolov.lonn@tele2.se
mvh hansolov.lönn
 

sledhead

Medlem
1 jan 2007
16
0
1
Torneå
Dem ska inte ha nån ansvarsfrihet!! AVGÅ SKA DEM!!! En skandal är vad det är!! Inte äre första gången heller. Dem bara jollrar kring förarbevis hit o dit. utbildnings pengar är de enda dem vill åt. De gör ju allt för att döda skoteråkning o inte hjälpa som dem borde. AVGÅ!!
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
jag tycker att man ska få köra med vad man vill hur man vill i fjällen, Det är ingenting du förstör i markvägar för de är så pass mycket snö och det är därför att många söker sig till fjällen för att det finns SNÖ, men vem fan tycker att det är skönt eller roligt att köra efter leden som går över 500meter plöjd lägda ? Ge oss skoterförare mer frihet !
det är bättre att vägverket och polisen sattsar i en nollvision om droger, håll sverige drog fritt ist för att jaga oss skoterförare o säga vad vi inte får göra.