Det måste ju vara lättare att förändra snofed, än att bilda ett nytt förbund.
För snofed har ju idag ett eget kansli med anställd personal, till skillnad från det nystartade organisationen. Ett eget kansli är ju en stor resurs, och det är en sak som det tog nästan 20 år för snofed att få råd att starta upp.
Visst kommer man långt med eget idiellt arbete, men i det långa loppet, så behövs det även folk som kan jobba heltid med dom större skoterfrågorna som dyker upp.
Sedan känner då jag att det verkligen inte behöver ett till förbund som skall satsa på utbildning, för om det är något som det verkligen behövs, och inte kan bli för mycket av, så är det i så fall, att man istället till 100% lägger sitt krut på rätten att vi överhuvudtaget ska få köra snöskoter i framtiden.
Om man inte är nöjd med hur styrelsen i snofed arbetar, så går det faktiskt att rösta bort dom, vilket måste vara lätt, om bara några få % av alla dom som är missnöjda med dagens styrelse, orkade engagera sig.
För det är ju som Roger och Jimmy skriver här, att snofeds valberedning mer än gärna vill få in namnförslag eller att man på ett årsmöte kan föra fram egna namnförslag.
Jag pesonligen och inte min klubb heller, delar det synsätt som Fjällsäkerhetsrådet tillsammans med snofed beskrev i sitt pressmeddelande, vilket sedan snofed tog avstånd ifrån, efter den proteststorm som drogs igång. Så helt självklart så är det ju inget positivt att vår skoterorganisation gick i våra skotermotståndares ledband, även om man gjorde en kovändning.
Men det finns ju faktiskt saker som snofed däremot gör bra. Framförallt då på att vi skoteråkare äntligen fått våra politikska partier att lyssna på våra krav, tänker då på dom frågor som ställdes till våra partier inför valet, och som redovisades på skoterriksdagen och där även riksdagspolitiker fanns på plats för att svara på dom följdfrågor som ställdes av åhörarna.
Det känns därför faktiskt som att det finns hopp om att vi ska få köra snöskoter utanför skoterledsnätet även i framtiden och att även pengar kommer loss för att bland annat lösa skoterledsfinasieringen, så att vi ska slippa fler betalledområden.
Jag tror inte att vi skoteråkare fått våra riksdagspolitiker att lyssna om vi suttit i var sin "Sandlåda" och skrikit.
Då snofed idag är en organisation som lyckats med att öppna olika kanaler in till våra makthavare så känner jag att det är viktigare att försöka förändra och få snofed dit jag vill, än att vara med och starta upp ytterliggare en organisation.
Ett bevis på att det faktiskt går att förändra snofed, är ju att man inte struntat i dom protester som kom från stora delar av skotersverige efter höstens olika turer med högkammattor och racerskotrar. Därför tycker jag att det finns hopp för snofed, men bara om vi alla tillsammans hjälps åt med det.