Pressmeddelande
2007-01-29
Fjällsäkerhetsrådet:
Racerskotrar - farliga och onödiga i fjällen
Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen.
Fjällsäkerhetsrådet är en samarbetsorganisation för 18 myndigheter och orga*nisationer, däribland Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och Snöskoterägarnas Riksorganisation..
Efter att ha pratat med lite olika människor runt om i Norrbotten som ingår i dom lokala Fjällräddningsorganisationerna, Poliser mm. så verkar det som Hr. Bingman har skrivit detta brev helt själv, utan att ha rådfrågat folk ute på fältet. För ingen av dessa verkar känna igen dom beskrivningar han återger.
- Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av snöskotrar som säljs och används för allmän skotertrafik i svensk terräng. Ansvariga myndig*heter måste nu agera och sätta regler för vilken motorstyrka och vilka drivmattor som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet.
Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.
Det har i alla tider varit möjligt att köra uppefter fjällsidorna, ta fram 20-30 år gamla tidningar från påsktider då, så hittar man samma slags dravel som idag.
Det är väl inte direkt skoteråkarna som är överrepresenterade i lavinolyckorna i dom svenska fjällen, känns som att Hr. Bingman skjuter sig själv i foten när han visar "Omtanke" om vi skoteråkare. Vore det inte på plats att förbjuda stighudar också så att skidåkning uppefter fjllsidorna försvåras, med tanke på alla lavinolyckor med skidåkare inblandade?
- Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman .
Det behövs inga "Racerskotrar" för att på ett snötäckt fjäll en vacker vårdag komma upp i farter som med råge överstiger 70km/h.
Det räcker med en gammal bredbandare från tidigt 90-tal.
Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten..
Vore intressant att studera dom markskador som skotermattorna sägs förorsaka. Kan det inte vara så att Hr. Bingman studerat markskador efter vandringslederna och trott att det är från skotrar som kört där på vintern ? Börja med att förbjuda barmarksaktiviterna först, om man är ute efter att minska markskadorna.
Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet...
Det finns så mycket annat onödigt som också borde förbjudas i såfall.
För det måste väl vara onödigt att annlägga en massa vandringsleder i fjällterräng, som gör att naturen slits så att djupa "Sår" bildas i den känsliga markvegitationen.
Det måste ju också vara mycket onödigt att ha en massa vandrare och skidåkare lössläppta i fjällterrängen, då dessa ganska så ofta blir föremål för eftersök av fjällräddningen. Så med omtanke om dessa individer som inte vet att säkraste platsen för dom är hemma på kökssoffan, så förbjud även dom att besöka våra svenska fjäll.
Fakta: Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet...
Vore intressant att veta hur många av dessa organisationer som står bakom detta uttalande.
Fjällsäkerhetsrådets kansli finns vid Naturvårdsverket.
Det säger väl allt om hur detta flummiga och ogenomtänkta uttalande tillkommit.