Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
vad är svårt att fatta ? man behöver inte dra upp alla negativa aspekter som skoterns existens innebär ,utan kan göra precis tvärt om och belysa alla dess fördelar.

Inte fan vinner man någon trovärdighet i att berätta det negativa,det tar motståndaren till sig och använder som argument emot i debatten och då är vi blåst.
Är det inte så att denna statistik som presenteras på snofeds hemsida visar att det är inte snöskotrar med effekter på 120+ som är orsaken till dom svåra olyckorna när våra skotermotståndare vill förbjuda dessa snöskotrar, utan att det är faktiskt ett fåtal vanliga människor av kött och blod, som inte har förstått att skoterkörning och sprit inte hör ihop, liksom den inte hör ihop med bilkörning, jakt mm.

Jag tror också att det med registreringsstatistik och fakta går att ganska så enkelt påvisa för våra skotermotståndare i ex. vis Fjällsäkerhetsrådet att det inte är en lösning att förbjuda effektstinna snöskotrar med hk-mattor för att få bort buskörningen i fjällen.
Detta tror jag att dom innerst inne har förstått, men att dom tror sig få bort en viss kategori snöskoteråkare i vår svenska fjällvärld, genom att förbjuda deras "Redskap".
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
De som kör i fyllan vet att det är förbjudet och farligt ,men det händer aldrig dem, bara andra som kör i fyllan

Så hur ska man komma åt dem genom förbud och information ,för dessa skiter ju uppenbarligen i lagar o regler.

Lagar,regler o inskränkningar drabbar de som följer dessa pga de som struntar i dem ,och ju mer skit som händer ju mer drabbas de skötsamma
i form av nya inskränkningar.

Lagar o lregler är till för de som följer dem,för övriga är de verknings lösa :cool:
Har vi för mycke lagar :confused:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
De som kör i fyllan vet att det är förbjudet och farligt ,men det händer aldrig dem, bara andra som kör i fyllan

Så hur ska man komma åt dem genom förbud och information ,för dessa skiter ju uppenbarligen i lagar o regler.

Lagar,regler o inskränkningar drabbar de som följer dessa pga de som struntar i dem ,och ju mer skit som händer ju mer drabbas de skötsamma
i form av nya inskränkningar.

Lagar o lregler är till för de som följer dem,för övriga är de verknings lösa :cool:
Har vi för mycke lagar :confused:
Det är ju helt uppenbart att alla som kör snöskoter onykter, vet att det är förbjudet.
Men frågan kvarstår, hur kan vi stoppa eländet ?
Eller ska vi bara resignera och rycka på axlarna åt eländet ?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
hur ska vi förhindra kvinnomisshandel våldtäkt rån överfall fortkörning mord dråp pedofili rattfylla ,Jaa ...man skriver i fack pressen om det å alla problem är lösta presis som snofed o skoter gör .strålande :rolleyes:

svar på din fråga,

ja vad annars, du å jag kan ta nyckeln av vår polare om han tänker köra i fyllan inget annat.
vad "xx" i dalarna gör har jag ingen aning om förän jag läser om det i skoter eller kvällspressen

ORKA
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hur ska vi förhindra kvinnomisshandel våldtäkt rån överfall fortkörning mord dråp pedofili rattfylla ,Jaa ...man skriver i fack pressen om det å alla problem är lösta presis som snofed o skoter gör .strålande :rolleyes:

svar på din fråga,

ja vad annars, du å jag kan ta nyckeln av vår polare om han tänker köra i fyllan inget annat.
vad "xx" i dalarna gör har jag ingen aning om förän jag läser om det i skoter eller kvällspressen

ORKA
Tja, att i princip rycka på axlarna åt eländet är ju en väg. Men jag tror inte att det är så bra för vår hobbyverksamhet.

Jag tror att det ända sättet för att vi skötsamma skoteråkare inte ska dras med i diverse nya pålagor runt snöskoteråkningen, som egentligen är riktade mot dom icke skötsamma, är att skapa en attityd förändring bland dom felande och påvisa för den icke skoterburna befolkningen att det är en stark överdrift att i stort sett alla snöskoteråkare (på racerskotrar!) kör i fyllan varje Lördagkväll.

Det enda alternativ som jag ser det, är att vi istället måste skapa en attitydförändring bland den felande procenten och visa upp att beskrivningen här ovan inte alls stämmer, genom att ta fram statistik som bland annat MOTBEVISAR våra skoterhatare att det ex. vis inte behövs alkolås på ALLA snöskotrar mm. för att få bukt med problemet.
Det är nog svårt för den enskilde skoteråkaren att själv ta fram och sprida sådan fakta, och därför tycker JAG att en riksorganisation har en uppgift att ta tag i här, liksom att i övrigt ta fram fakta som visar att buskörning och olyckor inte har med snöskoterns effekt och mattor att göra, utan att det är den enskilde individen som är den ytterst ansvarige även här.

Det är därför jag anser att en intresseorganisation måste kunna visa upp både det negativa och den positiva bilden av snöskoterlivet, mycket i form av fakta, för att visa upp en trovärdighet. Hitintills så är det i regel mest egna personliga tyckanden och antaganden som läggs fram i snöskoterdebatterna från bägge hållen.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vad beror det på att snofed/skoter ser sej nödgade att sprida ut problem till almänheten innom sitt gebit när inga andra intresseföreningar/organisationer o tidningar gör på detta sätt inom sina :confused:

Det enda alternativ som jag ser det, är att vi istället måste skapa en attitydförändring bland den felande procenten jaha hur då,klarar ni av det så tycker jag absolut att ni ska ta över ansvaret för lag o ordning i sverge.
men då bör ni prioritera storre problem i första hand.

narkotika är förbjudet.det innebär inte att folk ger fan i det för det ,men det innebär att mindre nogräknade individer får en marknad ,så länge det lönarsig ekonomiskt att sälja knark så kommer det att finnas ,tråkigt men sant oavsett vad lagen säger om det.

varför har inte polisen och domstolarna lyckats med detta ,jag har en högt uppsatt släckting i sverges rättsväsende ,jag kanske ska tippsa honom om snofed för de är bra på attitydförändringar.

jag vill inte vara ironisk på något sätt, men vi har med mäniskor att göra .

på en arbetsplats tex kan man genom föra attityd förändringar o nya arbetsätt ,följer man inte givna omstruktureringar, nya rutiner etc så är man arbetslös om man har lite missflyt.

hårdare straff ? det skulle säkert funka på en stor del av fylleristerna å busåkarna ,men jag tycker polisen har betydligt viktigare saker att göra än att jaga skoter fyllon.

men jag e väl lite patetisk :rolleyes:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det enda alternativ som jag ser det, är att vi istället måste skapa en attitydförändring bland den felande procenten jaha hur då,klarar ni av det så tycker jag absolut att ni ska ta över ansvaret för lag o ordning i sverge.
Jag tror inte att snofed klarar detta enbart själva, man måste nog få hjälp och stöd av alla skoteråkare, skotertidningar, branchen mm.
men då bör ni prioritera storre problem i första hand.
Vad är större problem för vi skoteråkare än att komma tillrätta med dom svåra skoterolyckorna som på sikt kan bli förödande för vår hobby, när myndigheter och politiker tar tag i problemet, utan att ha någon fakta att tillgå ?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Jag tror inte att snofed klarar detta enbart själva, man måste nog få hjälp och stöd av alla skoteråkare, skotertidningar, branchen mm.
ja men hur ,genom att lyfta fram fylleri,bus problematiken på löpsedlarna :confused:
Vad är större problem för vi skoteråkare än att komma tillrätta med dom svåra skoterolyckorna som på sikt kan bli förödande för vår hobby, när myndigheter och politiker tar tag i problemet, utan att ha någon fakta att tillgå ?
För skoteråkare finns det inget större problem,men för somhället i helhet är det ett skit problem om man jämför med samma typ av problematik i bil ,båt ,mc sammanhang och dessa är i sin tur bagateller jämfört med grövre brottslighet.
Du verkar inte förstå mitt sätt att se på saken ,men verkar vara fast besluten om att rättfärdiga snofeds agerande .

jag har kanske inte rätt i min bedömning av situationen men rätt många anser att snofed har trampat rejält i klaveret:cool: over and out
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror inte att snofed klarar detta enbart själva, man måste nog få hjälp och stöd av alla skoteråkare, skotertidningar, branchen mm.
ja men hur ,genom att lyfta fram fylleri,bus problematiken på löpsedlarna :confused:
Jag har då inte hittat några löpsedlar där snofed lyft fram fylleri, bus mm. ?
Jag har bara hittat en faktasamling på deras hemsida, som visar att ett problem finns, men att fakta visar att det är betydligt överdrivet.
Vad är större problem för vi skoteråkare än att komma tillrätta med dom svåra skoterolyckorna som på sikt kan bli förödande för vår hobby, när myndigheter och politiker tar tag i problemet, utan att ha någon fakta att tillgå ?
För skoteråkare finns det inget större problem,men för somhället i helhet är det ett skit problem om man jämför med samma typ av problematik i bil ,båt ,mc sammanhang och dessa är i sin tur bagateller jämfört med grövre brottslighet.
Jag tror att en intresseorganisation för snöskoter i första hand ska försöka fokusera på att lösa dom avarter som finns inom snöskoter. Lyckas man med det, så ska man givetvis bistå andra med sin erfarenhet och kunskap för att hjälpa till inom andra områden.
Du verkar inte förstå mitt sätt att se på saken ,men verkar vara fast besluten om att rättfärdiga snofeds agerande .
Och du verkar inte riktigt förstå min syn av saken. Jag stödjer inte alls fullt ut snofed i sitt agerande, speciellt under den senaste halvåret. Därför deltar jag aktivt i bland annat dom skoterriksdagar som arrangeras. Bland annat för att få till en förändring som jag är nöjd med. Och jag kan väl säga som så, att jag har väl inte lyckats till 100 %, men jag har defenetivt inte gett upp. För med vettiga och sakliga disskussioner så kan saker och ting ses ur flera perspektiv, och att saker och ting därigenom klarnar för alla och för utvecklingen framåt.

Tex. pratet om att hk-mattor och motoreffekt måste begränsas, ser då inte jag som lösningen på att minska buskörning och olyckor, det har jag redovisat tidigare i denna och andra trådar.

Men helt klart så är bland annat bruket av sk. bullrande slutburkar ett växande problem, då många av våra skoterhatare vill få förbjuda snöskotrar i bland annat fjällen och förhindra att visa kommuner inför den sk. "Älvsbymodellen", dvs. tillåta skoterkörning på villagator. Varför "Bjuda" våra skoterhatare på detta. Här tycker jag att snofed är helt rätt ute, då man påtalar att trots det är förbjudet, så byggs avgassystem om för att det ska bullra mer. Det är dessa skotrar som står för det mest störande bullret.
Vidare så ser jag inget fel i att fakta sprids, både positiv och negativ om snöskotern, för denna visar ju i dom flesta fall att många skoterrelaterade problem är starkt överdrivna, när fakta kan läggas fram.
Vad man saknar på snofeds hemsida är dock lite mer positiva bilder av snöskotern och livstilen runt denna [/quote]

jag har kanske inte rätt i min bedömning av situationen men rätt många anser att snofed har trampat rejält i klaveret:cool: over and out
Om man enbart ser till besökarnas på detta forums syn på saken så verkar det nog som att det är jag som kanske inte har riktigt rätt bedömning av saken. Men samtidigt så är det många där ute (framförallt äldre), som inte överhuvudtaget vet att snofed eller denna site finns, men som helt delar Fjällsäkerhetsrådets (snofeds?) åsikter och lösningar angående hk-mattor och motoreffekter på snöskotrar, vem har rätt vi eller dom ? :cool:
 

jägaren

Medlem
25 feb 2007
18
0
1
Tycker att det är dags att slänga ut alla bokmalar ur dom flesta myndigheter och olika sk intresseföreningar. förbannade totalonanister.

FLYTTA HEM TILL RYSSLAND!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I radioprogrammet "Studio ett" på P1, diskuterades det snöskoter (Effekter & HK-mattor) måndag den 5/3 Kl. 16,00.
Lyssna på länken nedan, 10 min. in i programmet.
www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=486403&BroadcastDate=&IsBlock=1

Alt. länk http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=1637
Dra i rullistan så du kommer längre ner på sidan.

Tydligen så har en del svårt att förstå att det är människor och inte snöskotrarna som ligger till grund för dom problem man målar upp.
 
Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Refererar lite från radion.

"Fiskaren" låter ju grinfärdig, undrar om dom hyrt in nån?

"Det räcker med 3 stycken såna där 'värstingskotrar' och fullgas sen ser leden ut som ett krigsfält." Ja, det fattar väl alla. Men det är ju dumskallarna på skotrarna som behöver uppläxas!

hahaha..."Kovändning" :D

Jag är glad att jag tagit förarbevis, för snart lär de väl få för sig att införa lätt- mellan- och tung-skoterkort.

Skotrarna spyr ju ut jäääättemycket avgaser som de som mailar säger. Inte ägna sig åt bilar och båtar också då? Skotrarna blir ju bättre och bättre, bilarna vet jag att det följer EU's krav om utsläpp. EU1,2 och 3 eller vad de bestämmelserna heter. Kravet om utsläpp på EU3 tror jag träder i kraft 2008. Nu vet jag inte vad en medelmåttig skoter ligger på för bensinförbränning på liter per mil men nog är det lägre än båtar iallafall. Sen är det bara ett par månader det rör sig om.

Vad skulle hända om det skulle bli sån här diskussion om båtarna? Folket i vår kära huvudstad skulle koka för då rubbas deras vardag i Skärgården.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Man fick lära sig nå nytt i denna radiosåpa, att max limit (haha) för hästkrafter bör vara 50 - det räcker för att skaffa sig naturupplevelser med kärringar (cool gubbe), ungar, grillpinnar och pimpelspö. Funkar nog fint eftersom säkert 90% av alla skoterförare är sådana som tar sin familj i kälken och åker ut för att fiska och njuta av solen under MAX två månader om året, mars och april. Se där nu vet vi hur det ligger till, experterna har uttalat sig!

Nä, efter att ha lyssnat på det där programmet är jag inte det minsta orolig för nya restriktioner, det var ju i princip bara svammel dom hade att komma med (i sann sandlådeanda). Buuuhu dom he sönder min fina led med sina värstingskotrar, säg åt dom staten… Jösses.

Någon mer än jag som reagerade på att en gammal fjällräddare i Tärnaby vill plocka fram hagelbössan när han ser värstingskotrar på leden? Han kan ju inte vara riktigt frisk.

Märkligt vad sur Björn P var, från början till slut. Nog för att hela programmet kändes vinklat (bara mail från apelsinskalare lästes upp osv.), men det är länge sedan jag hörde någon med snäsigare attityd.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Bra mail du skrev GLS! inte fått något svar än?

och bra "skrivelse" Jimmy! :)

Så fruktansvärt pinsam och korkad Fjällsäkerhetsrådets skrivelse var, jag tror och hoppas verkligen inte att innehållet i den kan leda någon vart. Okunnighet, avsaknad av fakta och avsaknad av olika perspektiv. Helt otroligt.

Och som så många redan sagt - det sitter i föraren, inte fordonet.
Jag kör en vmax 500 xt med 23mm matta och det är inga problem att sabba leden och köra som en dåre med den.
Sen kör "blivande svärföräldrarna" en venture 700 med 32mm matta, och det är knappast en "racerskoter"... snarare en familjeskoter, men de kan ändå köra som dårar och pajja leder och fjäll.

Jag skulle tro att den här debatten dör ut så småning om.. lär väl knappast komma någon vart utan ordentliga tidskrävande utredningar i alla fall, och utan en ordentlig organiserad debatt.

Vore kul om regeringen snubblande in här och fick se vad folk tycker, inte för att detta forum är en officiell röst för alla sveriges skoteråkare, men det är ändå bra många som deltar i diskussionen.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
som mattias så tydligt beskrev i sista nr av snowmobile så är vi som inte tycker som björn pettersson o delar av snofeds styrelse, patetiska :D

kom bara att tänka på en annan sak ,
var inte björn pettersson länsarbets direktör i luleå och fixade arbetskraft till bla hotelbygget i storforsen och liftar för privat bruk åt direktör i större byggföretag ?,muta ,beskickning,trolöshet eller bara vanligt makt missbruk :confused:

verkade lite skumrask över det där ,om det nu är samma björn pettersson som sitter i snofed så förstår jag hans maktfulkommlighet och det finns nog en del att granska i så fall :cool: ,det handlar nog om pengar
 
E

ejwbegysv

Så här ser SNOFED´s nya styrelse ut efter årsmötet den 18/11 i Sollefteå.


Lars-Gunnar Lundwall, Luleå, ordförande

Elisabet Jonsson, Vilhelmina, vice ordförande

Per-Olov Girhagen, Sollefteå, ekonomiansvarig

Karl-Erik Björkén, Rosvik, sekreterare

Anders Grubb, Älvdalen, utbildningsansvarig

Dan Ek, Jokkmokk, miljö/säkerhet

Leif Krantz, Älvkarleby, klubbkontakt

Hans-Olov Lönn, Järbo, miljö

Paula Dahlberg, Bollstabruk, ledamot

Lars U Granberg, Norrfjärden, suppleant

Per Eriksson, Älvdalen, suppleant
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
som mattias så tydligt beskrev i sista nr av snowmobile så är vi som inte tycker som björn pettersson o delar av snofeds styrelse, patetiska :D

kom bara att tänka på en annan sak ,
var inte björn pettersson länsarbets direktör i luleå och fixade arbetskraft till bla hotelbygget i storforsen och liftar för privat bruk åt direktör i större byggföretag ?,muta ,beskickning,trolöshet eller bara vanligt makt missbruk :confused:

verkade lite skumrask över det där ,om det nu är samma björn pettersson som sitter i snofed så förstår jag hans maktfulkommlighet och det finns nog en del att granska i så fall :cool: ,det handlar nog om pengar


Men han fixade även gröna jobb till skoterklubbarna i Norrbotten.