Hej.
Hade själv en liknande fundering tidigare på säsongen.
Var och provade tittade på ett par Mountian Cat 600 först. Både en -01 och en -03. Den senare av dessa hade jag nog köp om inte skicket var tveksamt på just det ex jag kollade på. Fick sedan även tips om just 800 motorn som en trevligt och hållbar motor... Wroom, sen blev det en mountain cat 800 efi.
Viktiga saker i ett model val som jag ser det.
Åkningsunderlag:
Dessa maskiner är inte gjorda för ledåka. Fundera på vilken typ av åkning det blir och inte minst viktigt vad åker dina medåkare för typer av maskiner. Det går bra men ska du pressa hårt med kompisar på sportigare maskiner. Då har man missat grejen. Känner du att du åker hyffast mycket led kolla kanske efter ex. en ZR 600/700/800 maskin istället. Kanske främst i en halvlång 136" 345cm variant/modifiering och en bra 38mm eller 44mm matta. Då har du en bra crossover maskin.
Matta:
Högkammsmattor går tungt. Så länge man inte kan dra nytta av extra fästet relativt lägre kammar är det inget att ha...
MC800:a har 151" 384cm matta det finns bara fåtal varianter som passar. Så det är antingen en fullvärdig offpist matta a 51mm kammar eller en Crossover matta på 38mm. Jag tycker att sätter man en 38mm matta på denna typ av maskin känns som om man har valt fel model från början.
Skulle mer än gärna haft en 151" 44mm kammar om det fanns.
MC600:a har 144" 365cm matta det finns mattor fler varianter. Framförallt finns det 44mm alterativ. Vilket jag tycker är en bra kompromiss offpist/pist.
Motor:
Båda är fina motorer. Enda problemen jag lyckats hitta är att det på någon 600 maskin pga problem med slitna APV ventiler som skadat kolv och därmed motorn. Det är solklart så att 800:an är mer att åka med. Det skiljer över 30hk. Dock är det från försäkringsperspektiv en nackdel med 800:an.
Glöm bara inte bort att rätt inställningar (enligt din önskemål) och fräsha variatorer för underverk på alla maskiner.
Storlek:
MC800:an upplevs som större och kräver lite mer för att köra aktivt. På led kan den i vissa lägen upplevas väldigt trög, speciellt i situationer då hela mattan greppar från början till slut och man ska vrida runt den i en sväng. Hade varit intressant att veta kur den skulle vara med lite lätt uppböjda rails sista dm i boggin. Antar då jag kört MC600 för lite, att den pga kortare längd och några kg mindre är lite enklare att hantera i spåret. Om än långt ifrån lika smidig som en sportmaskin.
Backväxel & Drag:
Detta tycker jag är så viktig punkt att den blev egen. I mitt tycker är det ofattbart att dessa maskiner i huvudsak såldes utan backväxel. Bara så simpel sak som in och ut ur fråd, släp är inte kul utan. Dom är inte små och blir stora och tunga när dom sitter fast. Jo, det händer och tyvärr så verkar det vara så att man kommer lite längre och kör fast ännu ordetligare när man väl gör det...
Drag är också inte så vanligt. Men den är ganska ok att dra med, kraft och fäste så förljer saker med.
Boggi fjädring:
Denna är ganska ok om man har fräsha grejer (dämpare, fjäderspännare). Återigen inget tokbra på snabb led åka men fungerar även där.
Slutsats:
Du hittar båda varianter av maskiner för samma pengar.Hitta en maskin i det skick ni önskar, finns alla sorter. "Räcker" effekten och man bara har stora men inte största offpist ambitionera så tror jag att man kan bli nöjd med en MC600:a. Ska man och orkar man köra lite mer så finns det mer att komma med i en 800:a.
/Johan