MountainMax 700 -01 kända fel och brister?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Börjar klura lite inför nästa säsong, dels behövs mer än bara gammel ext´n om det ska ut å fiskas med sambon, jag har börjat snegla efter en MountainMax 700 01, då den ligger bra i pris och jag gillar hur den ser ut. sen verkar den vara den typ av skoter jag är ute efter, en kompromiss i allt, men med mer betoning på lössnö lite bus.

en vän sa att boggien inte tålde särskillt mycket stryk, men att i övrigt var det ingen tokig maskin.

Vad har den för vanliga fel och brister? vilka fördelar har den?
En annan maskin jag också sneglar på är AC mountain cat 800 -01.



//Dennis
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hej!

en vän sa att boggien inte tålde särskillt mycket stryk, men att i övrigt var det ingen tokig maskin.

Vad har den för vanliga fel och brister? vilka fördelar har den?
En annan maskin jag också sneglar på är AC mountain cat 800 -01.

//Dennis

En MM700 -01 är ett mkt bra allroundval. Som din vän säger så tål inte främre W-armen (som främre boggiedämparen sitter infästad i) crosskörning eller bigjump utan att den förstärks. Å andra sidan så är det inte många lössnömaskiner (även om den räknas som allround crossoverskoter så var den från början tänkt som lössnömaskin) som tål sån behandling. Kör du med insidan av huvudet så håller den ypperligt. Min egen -00:a har gått ca 800 mil utan problem med w-armen ännu, och då är min ändå inte förstärkt och jag kör dessutom med boggien minimalt kopplad (= mer stryk för w-armen).

Brister är bland annat en ruggigt fet orginalbestyckning som gör att de sörplar soppa rejält innan ombestyckning. Efter densamma så drog min ca 1,8 l/mil med 90% ospårad körning. Som mest drog den 2,2 l/mil och då var det ren lek i djuup lössnö. En annan brist är att boggien är såpass hårt kopplad orginal. Avhjälpes med quickrods som förbättrar lössnögången med 100%. Styrhöjare på 2" eller mer är ett krav för att få vettig körställning.

Sen kan man ju förbättra hur mycket som helst bara man vill och är beredd att lägga ut lite slantar på den.

kapa bort krängningshämmaren för bättre hanterbarhet i lössnö (till förmån för sämre strykjärnskänsla på led).
Öhlinare för avsevärt bättre fjädring (finns massor begagnade)
bredare skidor för ännu bättre bärighet i lössnö
pipor för avsevärt snabbare acc

//Rob
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för ett bra svar, dessutom från en ägare, det känns alltid bra.

vad pratar vi om för vikt på maskinen? hur många hk har den original?

Hur är motorn i övrigt? något mer man bör tänka på?

De är ju inte hemska att titta på heller, gillar den mer och mer.
Det kommer bli dubbeldyna på den och drag så man kan dra med sig nån mindre kälke ibland.

//Dennis
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tack för ett bra svar, dessutom från en ägare, det känns alltid bra.

vad pratar vi om för vikt på maskinen? hur många hk har den original?

Hur är motorn i övrigt? något mer man bör tänka på?

De är ju inte hemska att titta på heller, gillar den mer och mer.
Det kommer bli dubbeldyna på den och drag så man kan dra med sig nån mindre kälke ibland.

//Dennis
Tung är den. Alla viktangivelser på skotrar tenderar ju att vara rena fantasiuppgifterna så de "exakta" siffrorna lämnar jag till forumsexperterna. 112 hk är de bänkningar jag sett alldeles omkring.

Motorn är i stort sett skottsäker och allmänt erkänd som mycket hållbar. Pratar man med de större trimmarna så är det sällan någon som nämner något. Pipar du den och kör stenhårt så kan det vara bra att svetsa veven, men i övrigt vet jag inget som går sönder. Med reedspacers monterade och mellersta lagret på topplockspackningen bortplockad så får du klart snabbare respons och du slipper bluddrandet på mellanregistret som ibland kan uppstå (egentligen inget som stör, men iaf).

Som ägare av en själv så måste jag säga att man får mycket skoter för pengarna och en driftsäker maskin som tål det mesta man utsätter den för. Inte tuffast och inte värst, men klart mest allround. Dessutom är den bra att dra med, eftersom allt är såpass överdimensionerat (därav tyngden) så är det inget som går sönder när man hänger på en kälke.

//Rob
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mkt maskin för pengarna, kompisens har säkert gått >1000 mil. Men räkna med att behöva gå igenom den, kolla kedjan och variatorerna, glidklackar mm. Drar rätt mkt olja, en av sakerna dom ändrade med motorn som kom med vipern. Dock så är den helvets tung att drag igång om det är svinkallt. Har provat själv när det varit -30/40 på natten och ca -28 på morgonen.. Viper motorn = lätt, MM'en TUNG.

Men som sagt grymt bra allround maskin, går bra på led. Kolla också att mattan verkar sitta ihop, den om nåt kan vara dålig på MM även om dom håller ihop när dom ser fördjävliga ut...

Om du vill köra och inte skruva håll dig till Yamahan.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Mkt maskin för pengarna, kompisens har säkert gått >1000 mil. Men räkna med att behöva gå igenom den, kolla kedjan och variatorerna, glidklackar mm. Drar rätt mkt olja, en av sakerna dom ändrade med motorn som kom med vipern. Dock så är den helvets tung att drag igång om det är svinkallt. Har provat själv när det varit -30/40 på natten och ca -28 på morgonen.. Viper motorn = lätt, MM'en TUNG.

Men som sagt grymt bra allround maskin, går bra på led. Kolla också att mattan verkar sitta ihop, den om nåt kan vara dålig på MM även om dom håller ihop när dom ser fördjävliga ut...

Om du vill köra och inte skruva håll dig till Yamahan.
Intstämmer. Oljeförbrukningen är iofs en justeringssak, men orginal sörplar den i sig mer än dubbelt mot de 2% som den ska ha/ta. Att man måste kolla en beggad skoter i variatorer, boggi mm är ju också givet oavsett modell/märke. Dock är Yammas kvalitet överlägsen övriga märken, så vill du inte skruva utan åka så är märket givet med de negativa sidor som följer med.

Skulle dra igång min MM en morgon när det var -28 och det slutade med att jag fick dra som ett svin samtidigt som kompisen fick köra med startmotorn (självklart har jag elstart! =)) för att överhuvudtaget få igång den. Startmotorn fick inte runt den ett enda varv själv. Är det dock "bara" -14 så är det inga problem att dra igång den. De sista graderna nedanför -20 verkar fungera som lim på MM.

//R
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Intstämmer. Oljeförbrukningen är iofs en justeringssak, men orginal sörplar den i sig mer än dubbelt mot de 2% som den ska ha/ta. Att man måste kolla en beggad skoter i variatorer, boggi mm är ju också givet oavsett modell/märke. Dock är Yammas kvalitet överlägsen övriga märken, så vill du inte skruva utan åka så är märket givet med de negativa sidor som följer med.

Skulle dra igång min MM en morgon när det var -28 och det slutade med att jag fick dra som ett svin samtidigt som kompisen fick köra med startmotorn (självklart har jag elstart! =)) för att överhuvudtaget få igång den. Startmotorn fick inte runt den ett enda varv själv. Är det dock "bara" -14 så är det inga problem att dra igång den. De sista graderna nedanför -20 verkar fungera som lim på MM.

//R

Nu är det väl inte riktigt så ofta jag ger mig ut med skotern när det är kallare än -10 till -15 grader. Hur pass orolig ska man vara för att mattan ska vara kass? vad kan en ny matta kosta? finns ju camoplast mattor för runt 5000kr
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Nu är det väl inte riktigt så ofta jag ger mig ut med skotern när det är kallare än -10 till -15 grader. Hur pass orolig ska man vara för att mattan ska vara kass? vad kan en ny matta kosta? finns ju camoplast mattor för runt 5000kr
Mig veterligen så håller mattorna länge som tusan, men att de blir fulla med småsprickor i gummit. Stavarna inuti som är det som håller ihop mattan har inga sprickor.

Köper du en helt ny matta så får du en för 5-6 k.

//R
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Mig veterligen så håller mattorna länge som tusan, men att de blir fulla med småsprickor i gummit. Stavarna inuti som är det som håller ihop mattan har inga sprickor.

Köper du en helt ny matta så får du en för 5-6 k.

//R

Det var bara mattorna på -00 och ev -01 som var dåliga,senare ska hålla bättre.
Det var kammarna som sprack/lossnade på nämnda årsmodeller,(för hård gummiblandning i kombination med väldigt tjocka kammar)
Fick en utbytes matta på min -00,dock ej 51mm kammar,endast 28mm.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det var bara mattorna på -00 och ev -01 som var dåliga,senare ska hålla bättre.
Det var kammarna som sprack/lossnade på nämnda årsmodeller,(för hård gummiblandning i kombination med väldigt tjocka kammar)
Fick en utbytes matta på min -00,dock ej 51mm kammar,endast 28mm.
Åker själv en -00:a och innan jag bytte till en 38 matta för att få lite mer sport i låglänta sverige så var min orginalmatta full i småsprickor, men inte en enda kam som lossnat eller spruckit av. Bara längst nere mot själva mattan så var det småsprickor på näst intill alla kammarna. Dock gick de inte av ens om man råkade rappa mot en stubbe när man klättrade här och där.

//R
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Bara längst nere mot själva mattan så var det småsprickor på näst intill alla kammarna.

//R
Var precis det jag menade,bara dåligt förklarat av mig.
Dock så blev jag av med kammar på min.
På garantin fick jag bara en matta med 28 mm kammar(enda alternativet som fanns) då en med 51 mm kammar kostade 17000:-,och fortfarande var lika dålig.

Men totalt sett en kanon maskin(jag hade både elstart/back),men man var ju tvungen att flytta till grönare ängar när vipern kom
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
...

Men totalt sett en kanon maskin(jag hade både elstart/back).
Det är bara fjantar som tror att 10 kg hit eller dit fäller avgörandet som inte inser det självklara i att ha elstart och back. :beer::laugh:

Skoja lite, men vikthysterin som finns på svenska skoterforum är bara löjlig (eftersom den grundar sig på siffror som inte har med verkligheten att göra, då nästan ingen skoter har korrekta uppgifter på papper).

Åter till ämnet.

//R
 

Albin

Medlem
7 nov 2006
16
0
1
Umeå
Har haft en MM -01, det satt orginalmatta när ja köpte den. Och den var som det tidigare beskrevs full med småsprickor, verkade dock annars i bra skick. Men den flög i tusen bitar(eller nja, tre lite större) första gången ja körde lite fort på ganska hård led...
Köpte då en ny från stenmarks maskin, fast en 365, självklart med 51mm kammar(Annars tappar man ju liksom poängen)! Vart tvungen att flytta boggien ca 1,5cm bakåt men de va de värt!
Själva maskinen tycker jag var helt underbar, känndes inte ett dugg varken tyngre eller större än min tidigare sxr, snarare tvärtom! Och kör man den där det är tänkt, i ganska mycke snö, så är den MYCKET roligare...
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Blir mer och mer sugen på en MM, hade nog varit å köpt en redan nu om jag inte redan lagt 100 000kr på kåken i höst. ska försöka hitta en så snart som det går. Dubbeldyna, lasthållare, back, är måste, elstart tar jag gärna om det sitter på, men inte lika nödvändigt. dubbeldynan är inte lika viktig den heller, men skulle inte skada.

Det kliar i körnerven så fort jag ser en. men gammelarticen måste nog räcka i vinter. =/ Om inget nytt händer med kåken så jag kan köpa mig en MM så får kärringen ärva articen haha.

Vad har ni för försäkringar på era och vad får ni betala?


//Dennis
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Blir mer och mer sugen på en MM, hade nog varit å köpt en redan nu om jag inte redan lagt 100 000kr på kåken i höst. ska försöka hitta en så snart som det går. Dubbeldyna, lasthållare, back, är måste, elstart tar jag gärna om det sitter på, men inte lika nödvändigt. dubbeldynan är inte lika viktig den heller, men skulle inte skada.

Det kliar i körnerven så fort jag ser en. men gammelarticen måste nog räcka i vinter. =/ Om inget nytt händer med kåken så jag kan köpa mig en MM så får kärringen ärva articen haha.

Vad har ni för försäkringar på era och vad får ni betala?

//Dennis
Till nästa år kanske min är till salu. Kort sagt har den extra allt.

Kör helförsäkrat via Länsförsäkringar och betalar precis över 3k/år. Slipper dessutom ställa av och på skotern, utan kan bara låta den vara.

//R
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Till nästa år kanske min är till salu. Kort sagt har den extra allt.

Kör helförsäkrat via Länsförsäkringar och betalar precis över 3k/år. Slipper dessutom ställa av och på skotern, utan kan bara låta den vara.

//R

Låter inte helt ointressant, händer inget så jag får ha mina sparpengar i fred kan vi ju alltid prata affärer framåt sensommaren haha.

Men hur pass stor är skillnaden mellan 38 och 51mm kammar? förutom de 1,3cm i höjd som saknas. =D
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Låter inte helt ointressant, händer inget så jag får ha mina sparpengar i fred kan vi ju alltid prata affärer framåt sensommaren haha.

Men hur pass stor är skillnaden mellan 38 och 51mm kammar? förutom de 1,3cm i höjd som saknas. =D
Visst är det skillnad. Crossovermattan jag monterat (38mm) biter i betydligt bättre på hård led och gör samtidigt att man inte eldar slides när det blir stenhårt. Som bonus så är det lite fler backar som är en rejäl utmaning, istället för att det bara finns nån enstaka backe som är svårforcerad om det inte toksnöat.

Enbart fördelar som jag ser det.

//Rob
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo, jag är själv lite inne på att lagom är bäst, en kompromiss.

och 38mm är enligt mig fortfarande ganska höga kammar. det sitter 19mm på raticen haha, men så är den spännande i lös snö. (har dock inte lyckats köra fast än)

Känns lite konstigt att precis när vintern börjar bli som bäst längta till nästa vinter =D
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
kan bara instämma med tidigare personer, motorn är skottsäker, min har gått 1157mil nu med enbart stift bytta, 1 rem och ett lager till drivaxeln.

Nu innan sässongen så renoverade jag boogien (mest för att ha ngt att göra) med nya bussningar och några lager till hjulen och passade samtidigt på att byta ut stagen som kopplar boogien till ballataremmar för lite mer förskjutning och skid-res. har en 2" styrhöjare för bättre komfort och så sitter det nu en 151" 51mm matta på den.

En skoter som är allround och helt klockers med minimalt med problem, köp!
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Men hur är det med bränsleförbrukning och ombestyckning? är det ingen risk den nyper? Jag är ännu inte riktigt haj på skotrar och tvåtakt, men vill gärna veta och lära mig mer. =D