Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ju mer fel

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Som sagt, ju mer jag försöker fixa till den ju sämre verkar den gå..

Har sökt på forumet men inte hittat nån som har liknande fel, och de som har haft de har inte skrivit hur de har löst de!

Kort sammanfattning: Var ute och körde en långtur, började blöddra endast till och från vid normal körning, endast under nån sekund. Sedan har det trappats upp och nu blöddrar den nästan över hela registret.. Tomgången är bra, men sedan när man kör så är det bara skit rent ut sagt.

Gjort: Laddat batteriet, rengjort spjällhusen, reedsen, luftburken och rave-portarna, tage upp bränslepumpen och gjort rent de som man verkar kunna rengöra, blåst rent i bränslefiltret så gott de går.. Tändstiften och insugsgummina relativt nya. Komp-testad innan rivning med jämt tryck i båda cylindrarna.

Verkar inte dra tjuvluft nånstans..

Börjar få slut på idéer och skruvlust.. Funderar på om man på nått sett kan mäta upp om avgastempgivaren har gett upp? Hur blir skotern då den är trasig?

Alla idéer och uppslag är välkomna!
 
Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Kanske något med insprutningen som krånglar? kan dock inget om insprutning, men det var ett förslag i alla fall :)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

kolla bultarna till grenröret

Försök få tag i en fungerande avgastemp o byt o prova
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Kanske något med insprutningen som krånglar? kan dock inget om insprutning, men det var ett förslag i alla fall
Joo då jag har fått för mej också, men vad?
Förslaget är snällt iaf :)
kolla bultarna till grenröret

Försök få tag i en fungerande avgastemp o byt o prova
Hade problem med det innan denna "skruv-kväll", läckte mellan "y-röret" och cylindrarna, fixade till det genom att plana röret med våtslip papper, men verkar inte som om de hjälpte att lösa problemet..

Ja blir nog att köpa en ny tempgivare innan de är färdigt, kan inte tänka mej att de är nått annat, men alla uppslag välkomnas!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

köp inte en ny innan du vet att den är trasig! låna en av nån! om du kan dvs? :D

Har du kopplat upp den mot dator?

Kan ju va tps-sensorn som spökar?
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Hmm.. Har skruvat mest hela dagen, lite skit i bränslefiltret var de allt, så provade att koppla förbi de och vart väll inte nån nämnvärd skillnad..

Körde en sväng och kollade tändstiften, som verkade vara täckt med seg olja? Eller ja, lär väll vara olja/bensin.
Kollade kompen före och efter körning, stadigt runt ca 7,6 i båda cylindrarna, bra eller dåligt? Kan de ska vara nån kolvring som gått ändå?

Går kanon nu när man nyper fullt, går endast dåligt vid vissa varvtal, men fortfarande inte vid nått specifikt.. Mest när man smyger iväg..

Nej, Har inte haft upp den mot nån dator.. Tps:en, något som man kan mäta sej till eller är de endast via datorn eller nått man kan undersöka?
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

du kan ohm mäta tempgivaren med typ en multimeter, har du ingen så skaffa, bra grej att ha. Det ska va viss ohm i viss temperatur, minns inte vad det ska va, men sök så hittar du nog :D
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Mätte just upp avgastempgivaren, 210 ohm, och står i garage med ca 20-22 plusgrader.

Verkar ju bra, eller är jag ute och cyklar? Om den skulle vara trasig, så skulle den väll ge noll utslag eller har jag fel?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

jag tror , observerar tror att 200 är ett korrekt värde! Har letat lite här på forumet men inte hittat nåt vettigt.

edit:

Hittade en tabell i en tråd!



där ser du ju motståndet vid olika temps , 210 verkar ju korrekt enligt tabellen! :D

Här är hela tråden --> Lynx Enduro 600 SDI problem
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Har tömt i en hel del spridar rengöring nu, samt ska kika så armen på oljepumpen går tillbaka riktigt.. Så blir väll en lägesrapport senare
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

tycker 7,6 låter lite.. hur långt har maskinen gått?.
en fräsch motor brukar ligga runt 9..en nyrennad kring 9,5.
när den börja närma sig 7 är de nog dags att iaf byta ringar..har man redan rivit så tkr ja man kan byta kolvar oxå..

annars kan ja inte tänka mig annat än avgasgivarn eller TPSen som spökar...
ett bra tips är att koppla upp den mot en dator..där brukar de visas ganska ofta va som är felet...
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Hmm, verkar ha blivit nått fel.. Köpte en ny kompmätare idag, drog nu efter en stunds tomgångskörning samt ännu en liten provtur, 8,5 jämt i båda cylindrarna.. Tycker de verkar helt ok.

Provade även att ta bort en ventil till tanken, tyckte de vart sånt fruktansvärt övertryck (?) kanske för att man kör in och ur garaget hela tiden.. Tyckte den gick bra ca 200m, riktigt vass innan de blev likadant igen..

Mätte även avgastempgivare igen och gav denna gång 344 Ohm så tror ja kan utesluta den som problemet..

Mer förslag tack? Börjar bli utan nu känns de som.. Är det koppla upp den mot en dator som är nästa steg då kanske?
Och vart göra man de nära sundsvall? Terrängmaskiner?
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

med dator hittar dom vell bara fel om en varningslampa lyser, så har iaf jag förstått det. du skulle fått tag i en bränsletrycksmätare, biltema har ju för 80 kr
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

Dum som man är, självklart gick den bättre just i början för att man tok drog utan stift när kompen uppmättes! :tape:

Tog där emot och tog upp stiften som såg som nya ut innan provkörningen?
 

Attachments

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ja mer fel

med dator hittar dom vell bara fel om en varningslampa lyser, så har iaf jag förstått det. du skulle fått tag i en bränsletrycksmätare, biltema har ju för 80 kr
Jaa du, jag har inte en aning om hur de funkar..
Kanske blir att skaffa en sådan först då?
------------------------------------------
Hur går skotern om man kopplar ur luftmängdsmätaren i sidokåpan? ska den inte gå typ hur dåligt som hällst då? vart ingen större skillnad på min, enda som vart var ju att diagnoslampan på instrumenten började blinka?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Har du kollat över Vaccumstyrningen till RAVE-portarna , trycksensorn sitter innanför slutburken.

Om nån slang är tät lr trycksensorn är trasig så sänker den inte portarna och då borde den gå rätt kasst på låga varv!

Ang bludder på låga varv så tycker då jag att min -08:as SDI går inte fint mellan 4500-5500 , bludder o små avgassmällar ibland.

Över och under dessa varv går den hur rent som helst så jag har slutat bry mig...

Sen så har jag oxå hört från många håll att mappkurvan "är bara så"

Jag skulle vilja mappa om den och kanske få lite mer pulver på köpet oxå! :D Men de får bli en sommargrejj isåfall ;D
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
En fråga då: Hur oljigt ska de vara vid rave- portarna? När jag lyfte ur mina, så fullkomlig rann de olja från dem?
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Nej nej, inte i membranen.. Ja då ligger ju inte felet där heller.. Bara att fortsätta leta.

Ska ringa ner till Terrängmaskiner och höra om de kanske kan vara vänlig och komma med något uppslag
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan mkt väl vara LMM.. de ska märkas skillnad när du kör utan och med den..skotern ska gå som ett rövhål utan den..
om du har någon snäll polare å låna en sådan av och prova med:)..är ett tips