Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ju mer fel

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Var in med skotern på Terrängmaskiner idag, som trots allt egentligen inte hade tid lyckades läsa av felkoderna i skotern! Stort + där!

Det fanns 6st felkoder, dock efter lite spekulerand så kom vi fram till att alla var från när jag har provat att utesluta trasiga givare, men efter en radering och provkörning så kom de inte tillbaka några, alltså var de inte nån givare som orsakade problemet.. dock gick den likadant som förut, om nu inte ännu sämre.

Komptestades och kollade lite grejer, tydligen fick han 7,5 med sin mätare, som jag litar lite mer på, så de var ju bara hem och börja riva..

2,5 timme efter hemkomst, så stod motorn på en "arbetsbänk" och var isär plockad..

Allt såg mkt bra ut, ringar, kolvar, cylindrar, stakar, mm, mm.. inget glapp i nått lager som ja kände, ingen packning som var trasig..

Men.. tyckde de var mkt olja i blocket när jag lyfte på cylindrarna?
Så eeh..?
 

Attachments

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
där nere ska du va glad om de är olja:)..
dock så är den ju fettsmord den motorn så hmmm...
drar den mkt olja när du kör?

sen..de är ganska svårt å se om kolvringarna är kassa..ett tips är att iaf sätta nya sådana.. om kolvarna är fräscha så kan dom gå å köra med..men hade bytt dom oxå..är ju inte så mkt pengar att byta dessa..

kolla så att ingen limning eller liknande har lossnat i blocket..
sära på de och limma om de:)..vet inte hur pass känslig Rotax block är.men på min polaris satte ja "super silicone".. den är röd..liknar bluesilicone fast är lite klibbigare och är mkt mkt starkare..
annars har rotax ett eget lim som du kan använda..då kan du även passa på å kika så alla lager ser bra ut:)..

hade du kika så ingen packbox läcker??.. om inte..så när du får igång motorn..spruta lite startgas vid dem så går den upp ganska omg. i varv..


edit: och som jag sa..7,5 låter lite...hade bytt kolvar direkt
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hmm.. efter lite skruvande så är jag på jakt efter primärvariator-axel med inre remskivan då den inte ville som jag ville..

Stora eller lilla konen, vad ska det vara på min?
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Blir lite less.. bara lite

haft isär blocket, bytt lite packboxar och packningar och hittade för övrigt ett hål i packboxen på variatorsidan, så den byttes samt ringar och kolvar..

Nu efter uppstart, men nya stift och nyladdad batteri för att ute sluta de problemen, men bluddrar förtfarande..

Så hjälp, ger snart upp..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kanske läge att mäta upp veven då? Så den inte har vridit sig tänkte jag.

En polare hade de bekymret på sin re 800 ,han provade byta nästan allt innan han lämnade in motorn och fick reda på att axeln vridit sig på mitten. Fast hans maskin gick på en cylinder kom ja å tänka på så de är ju inte samma symtom.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Har du kollat så att det inte är spridarna som är dåliga? Läste igenom tråden lite snabbt men hittade inte att du kollat dem?
Hoppas att du får ordning på den snart.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
De sa på verkstan att dem flödade bra så antar att ingen är trasig iaf.

Har taget ur dem nu och lagt dem i bensin/spridar rengöring och ska blåsa rent dem och se om de blir nå skillnad..

Kan nästa inte tänka mej att de ska vara nått annat..
Blir de inte bättre så är nästa steg att försöka låna en tps av någon så man kan utesluta att den är felande, även om de också sa på verkstan att de inte var något fel på den heller
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sv: Mxz 600 sdi -04 --- Ju mer skruva, ju mer fel - Problemet löst!

PROBLEMET LÖST! verkar de som för tillfället iallafall.

Slet ur allt som har med bränsle att göra efter soppafiltret och gjorde rent, och la spridarna i blöt i 50/50 bensin/spridarrengöring i ca 1 timme.
Tog upp dem och blåste rent så gott de gick och gjorde rent allt runt omkring spridarna.
Monterade, startade, provkörde och fälde nästan en lite tår.. Tror nästan den inte ens gick så här rent när jag köpte den..

Så sammanfattningsvis så hade egentligen motorn inte behövts rivas, men de hade ju blivit i framtiden ändå, när det nu visade sig att de var hål på packboxen på variatorsidan, så tur i oturen att de blev som de blev.

Tackar för all hjälp som jag fått av alla användare, och hoppas nån annan blir lite klokare av att läsa detta om de upplever liknande symtomer.