Mxz 800 -05 bara dööör??

4

426H

Kom avgassmällarna när du stängde av eller när du körde? Hur som helst tyder dom på att den gått snålt vilket leder till höga temperaturer i pipan och att bränslet som sugs in i pipan självantänder.
Vanligaste orsaken till motorhaverier på tvåtaktsmotorer så här års är nog dålig bensin. Töm ur tanken och fyll på med fräsch 98 så klarar motorn betydligt högre temperaturer utan att detonera.
Om du kör på havsnivå så är -05 och -06 powertek lite snålt ställda från fabrik vilket gör att dom lätt går varma och detonerar. Det kan i så fall vara idé att gå upp en storlek på lågfartsmunstyckena och även shimsa upp nålen med en bricka. Denna uppdatering kom på -07orna. Själv kör jag bara i fjällen med min -06a och den har gått problemfritt i tre år med originalbestyckning.
Motorerna kan även gå varma om man ligger och kör med jämn gas på mellanregistret i långa sträckor, speciellt på hårda leder. Kan vara en bra ide att blippa på gasen med jämna mellanrum och styra av leden för att få bättre kylning.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Dom kommer när jag stänger av motorn ibland.
Sen kör jag minst 350 meter över havet, oftast dubbelt så högt.
Ska jag gå ner på lågfarstmunstyckena ändå?

Men det kan alltså troligtvis ha varit för att den drog tjuvluft genom insuget, att det var därför den värmenöp och bara dog?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Kollade båda stiften nu och jämnförde dom med varandra!
Ena stiften är svart och oljligt. Men det andra är grått??
Vad signalerar detta??
Har tagit en bild men har den bara på datan, har ingen server jhag kan lägga in den på först:S
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Varför inte bara ta ett enkelt komp test? Då ser du ju direkt om den skurit eller värmenypit, om inte så slipper du ju ta upp allt.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Mmm ska göra det bara jag får tag i en komp mätare.. Ska kolla med skoterhandlaren imorgon om han har någon! Och låna hem den!
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Kollade båda stiften nu och jämnförde dom med varandra!
Ena stiften är svart och oljligt. Men det andra är grått??
Vad signalerar detta??
Har tagit en bild men har den bara på datan, har ingen server jhag kan lägga in den på först:S
grått ä väl ganska ok men att ett är blött o oljigt tyder väl på att nåt är galet, typ att den inte förbränner pga nånting
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
1) Komptest.
2) Åtgärda :)

Kolla förgasargummina, troligen har cylindern med vitt stiff tjuvat luft där.
Troligen då gått varm på den cylindern och i samma veva har kolvringarna fått ta smällen så spänsten är borta i dom..

Lär ju visa sig med komptest.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Om det skulle visa sig att det är dålig i komp i den och ringarna då är paj.
Kan man byta bara ringarna om kolvarna ser fräsch ut. Eller är det bara vannsine att bara byta ringarna och inte hela kittet?
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Om det skulle visa sig att det är dålig i komp i den och ringarna då är paj.
Kan man byta bara ringarna om kolvarna ser fräsch ut. Eller är det bara vannsine att bara byta ringarna och inte hela kittet?
tyvärr så brukar inte kolvarna se så bra ut efter ett värmenyp
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Lånade hem en komp mätare idag och hade 145 psi på båda cylindrarna.
Det bord väl vara ca 10 kg. Vilket borde vara utmärkt?

hmm vad kan det vara då?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
du skall egentligen mäta vid varm motor. kalla värden brukar inte alltid vara pålitliga. men det kanske är dumt att varmköra om nåt mer skulle gå sönder. i vilket fall skulle nog motorn må bra av ett kolvbyte, då är du på säkra sidan.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nu håller jag på river motorn!
Men när man ska tappa ur kylarvätskan, finns det någon som har ett bra tips var jag ska tappa ur? Det gäller som sagt en rev 800 -05?

Tacksam för snabba svar.

Mvh
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Bara försöka samla upp det så gott det går.. med hjälp av en lämpligt stor burk, eller möjligtvis en slang du trycker dit och leder neråt på något sätt.

Kanske finns bättre sätt, men så har jag lärt mig :)
 

blixten

Aktiv medlem
16 mar 2008
92
0
6
norbotten
det är säkert ett vevlager då brukar dom göra så. kolla båda vevaxeltätningarna, när lagret blir varm så nyper det, det är många som stoppar variatorkitt och då far vevlagrena, ställer man inte in det rätt så kan veven bli för varm så fettet förstörs
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
det är säkert ett vevlager då brukar dom göra så. kolla båda vevaxeltätningarna, när lagret blir varm så nyper det, det är många som stoppar variatorkitt och då far vevlagrena, ställer man inte in det rätt så kan veven bli för varm så fettet förstörs
Så vevlagren pajjar av variatorkitten...
Mycket ska man då höra...
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja packboxen var totalt förstörd. Inte var det något vevlager som var trasigt. Utan bara att det tragit in tjuvluft genom packboxen, och på så sett har ena cylindern gått snålt och därigenom värmenypit.
Personer som är dramatiska och tror att ett vevlager har gått pga av det tvärstannat. För att man har ett felaktigt installerat variatorkitt. Seriöst svara bara om du har kunskap inte för att du "tror" du kan. Sånt orkar man inte med. Detta är ett seriöst forum. Och de som försöker leka "experter" snälla svara inte om ni inte vet nåt!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. .du kommer allså att byta vevaxel lagret till vänster om vevstaken oxå?
du gör detta i ösd? har du fått prisuppgift på både arbete och lager?

har du fått tag på alla de moment du vill ha föresten?
jag kan skriva de i morgon om du vill.. köp dig en momentnyckel..
de kostar ca 300:- det är värt de.. du får fred i sinnet för en billig peng när du vet att allt sitter jämt draget..

det är inte kul att leka med en motor för 20-30k kronor, men man lär sig saker under tidens gång ;-)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
nej jag kommer bara byta packboxen! Har hört flera som fått detta problem på serie III motorerna..
Ska till att byta det förmodligen idag!

Skaffade en momentnyckel på jula för 269:- sen blir det till att byta ena kolven och ringen, och packningar på cylinder,topp,grenrör m.m
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nu så har jag fixat skotern igen efter haveriet.
Den vänstra kolven vara totalt färdig och cylindern var full med kolvrester och ett pytte litet jack långt ner i cylindern, Men kolvringen når aldrig dit ner så det skall gå bra enligt återförsäljarens mekaniker här.
haveriet berodde på att packboxen var i väldigt dåligt skick, vilket medfört att den dragit tjuvluft där.
Men nu är packboxen,kolv o ring, packningar bytta och den är ihopsatt.
Märkte direkt en väsentlig skillnad att skoter nu mera går som folk på tomgång! Nu stannar den inte vid 3000 varv som den gjort förut utan går ner direkt.
:rock: