4
426H
Kom avgassmällarna när du stängde av eller när du körde? Hur som helst tyder dom på att den gått snålt vilket leder till höga temperaturer i pipan och att bränslet som sugs in i pipan självantänder.
Vanligaste orsaken till motorhaverier på tvåtaktsmotorer så här års är nog dålig bensin. Töm ur tanken och fyll på med fräsch 98 så klarar motorn betydligt högre temperaturer utan att detonera.
Om du kör på havsnivå så är -05 och -06 powertek lite snålt ställda från fabrik vilket gör att dom lätt går varma och detonerar. Det kan i så fall vara idé att gå upp en storlek på lågfartsmunstyckena och även shimsa upp nålen med en bricka. Denna uppdatering kom på -07orna. Själv kör jag bara i fjällen med min -06a och den har gått problemfritt i tre år med originalbestyckning.
Motorerna kan även gå varma om man ligger och kör med jämn gas på mellanregistret i långa sträckor, speciellt på hårda leder. Kan vara en bra ide att blippa på gasen med jämna mellanrum och styra av leden för att få bättre kylning.
Vanligaste orsaken till motorhaverier på tvåtaktsmotorer så här års är nog dålig bensin. Töm ur tanken och fyll på med fräsch 98 så klarar motorn betydligt högre temperaturer utan att detonera.
Om du kör på havsnivå så är -05 och -06 powertek lite snålt ställda från fabrik vilket gör att dom lätt går varma och detonerar. Det kan i så fall vara idé att gå upp en storlek på lågfartsmunstyckena och även shimsa upp nålen med en bricka. Denna uppdatering kom på -07orna. Själv kör jag bara i fjällen med min -06a och den har gått problemfritt i tre år med originalbestyckning.
Motorerna kan även gå varma om man ligger och kör med jämn gas på mellanregistret i långa sträckor, speciellt på hårda leder. Kan vara en bra ide att blippa på gasen med jämna mellanrum och styra av leden för att få bättre kylning.