Nasaleden 2009

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tänkte köra nasaleden start från Piteå kommande helg v.8 sen även v.11 :D
Kan tänka mej att leden upp til roka är kass men hur är det sen?
Arvidsjaur till Arjeplog är det någon som kört denna sträcka under helgen eller får vi spåra?

Piteå skoterklubb drog leden upp till roka för ett par helger sedan...

http://www.pssk.se/bb/

Ola...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Delen av Nasaleden genom A-jaur kommun, är uppkörd och isarna är ruskade.
Efter snöfallet som kom under förra helgen, så har:
  • Pjesker-Arvidsjaur sladdats.
  • Arvidsjaur-Stenträsket körs varje vecka med pistmaskin, men kan vara otroligt knölig söndagkväll.
  • Stenträsket-Sjöträsk sladdadts.
Bortanför Sjöträsk och till Storavan planerar vi att sladda under kommande vecka. Om nu inte kylan sätter käppar i hjulet.
Men jag misstänker att den är leden är uppkörd efter sista snöfallet.
Var ganska så intensiv skoterkörning under Lördagen, då temperaturen läg på bara -6.

För övriga så har den kyliga vintern, gjort att ledskötarna inte har kunnat jobba i den utsträckning som önskat. Vilket gjort att lederna inte är riktigt i tipp topp ännu.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Inte riktigt i tipp topp? Vad i h*lvete pysslar ni med egentligen? Skotersäsongen slutar om en månad och har varit igång i två, börjar det inte vara lite sent nu?

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Inte riktigt i tipp topp? Vad i h*lvete pysslar ni med egentligen? Skotersäsongen slutar om en månad och har varit igång i två, börjar det inte vara lite sent nu?
Tycker du ska vara jävligt glad att det finns nån som preparerar lederna överhuvudtaget. Skulle tro att vädret styr väldigt mycket om ledern blir preparerade. Personligen bockar jag bara och tackar för allt jobb som läggs ner av några få individer för att hålla lederna i bra skick utan att det för den delen kostar allt för mycket. Var tacksam för det jobb som dessa personer gör i ställe för att klaga på dom bra för att dom inte lyckas hålla lederna i toppskick på grund av alla ***** småglin som kör sönder lederna hela ***** tiden.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Med en kylperiod på under -15 i flera veckor så är det svårt att köra dom längre lederna, så ofta som vi vill. :mad:
65 km enkel väg med en ledsladd, är en lång arbetsdag innan man är hemma.
Detta tror jag att dom som själva underhåller skoterleder, mer än väl känner igen och kan skriva under på.
Men vi har hunnit köra hela sträckorna av Nasa- & Västerleden, 1 gång.
Domarleden däremot har ännu inte hunnits med.

Men har man som vi, 37 mil leder, så måste man tyvärr prioritera. för nog vore det önskvärt att kunna börja med ALLA leder när första snön faller, men det handlar om pengar !
Därför underhåller vi lederna hellre Jan.-April, än Nov.-Feb.

Men nog har vi lite längre säsong än en månad till i Arvidsjaur i vart fall. :hello:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Nog är det väl ändå mest folk ute på lederna i mars, april:hmmmm: så då är det ju ett par månader kvar iaf och sen så är det ju mest ideella krafter som underhåller lederna så man ska nog vara glad om det är ngn som sladdat ett par gånger ändå:)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
loffe: Jag säger ingenting om hur de sladdar, har heller aldrig gnällt över att lederna är i dåligt skick. Jag reagerar på arbetstakten. Tycker att det går väl långsamt.

Stig Larsson: Och problemet med kylan är? 37 mil är mycket, har aldrig sagt något annat. Det kräver en viss arbetsinsats. Men det borde man ju ändå kunna dra igenom på 3 hela arbetsdagar och sen hålla på med underhållssladdning. Med tanke på all den tid du spenderar i Nytt på leden-tråden och redovisar ditt fina arbete så borde du vid det här laget redan ha loggat 3 arbetsdagar.

David Mach Z: Jag kanske tog i lite iunderkant när jag skulle beskriva skotersäsongens längd.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Larsson: Och problemet med kylan är? 37 mil är mycket, har aldrig sagt något annat. Det kräver en viss arbetsinsats. Men det borde man ju ändå kunna dra igenom på 3 hela arbetsdagar och sen hålla på med underhållssladdning. Med tanke på all den tid du spenderar i Nytt på leden-tråden och redovisar ditt fina arbete så borde du vid det här laget redan ha loggat 3 arbetsdagar.
Har du sladdat någon led själv ? ? ?

3 arbetsdagar a 8 tim. = 18 timmar.
37 mil TOR = 74 mil.
I lössnö och "Åvannevatten" + att man ska hinna med att staka upp isarna som leden passerar.

Vad begär du i lön ?
Har kanske ett jobb åt dig :stupid:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Har du sladdat någon led själv ? ? ?

3 arbetsdagar a 8 tim. = 18 timmar.
37 mil TOR = 74 mil.
I lössnö och "Åvannevatten" + att man ska hinna med att staka upp isarna som leden passerar.

Vad begär du i lön ?
Har kanske ett jobb åt dig :stupid:

Lön för å sladda:eek:, wow, ja kommer på en gång :D Är glad om ja ens får soppan betald om ja hjälper till med lederna... :hmmmm:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja, jag har sladdat och tagit hand om leder själv.

Angående lönen så har du pm.
Jag är mycket tveksam till att du fixar att ruska upp isarna, spåra upp och sladda 37 mil skoterled på 3 dagar.

Men hur har ni med Nasaleden genom A-plog just nu, jag tror att trådskaparen är mer intresserad av det, än hur flink du är med ledsladden.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Lön för å sladda:eek:, wow, ja kommer på en gång :D Är glad om ja ens får soppan betald om ja hjälper till med lederna... :hmmmm:
Vi har 2 anställda till att sköta om lederna, men då det som i morse var -28 på samhället och säkert ännu kallare ute i skogen på vissa ställen, så går det inte av hänsyn till människor skicka ut dom på skoterlederna.
Sedan så ska ju grejorna hålla också. Vilket kan vara problem vid sträng kyla.
Så inte är det som många tror, bara "Glitter och Gramor", att underhålla skoterleder, i vart fall om man sitter på en snöskoter eller fyrhjuling.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tack för det snabba svaret

Själv sladdar jag ca 15km led i Öjebyn tar ca 2timmar av min fritid ett par veckor per vinter.

Piteå Arvidsjaur känner jag bra till, efter Arvidsjaur har jag dålig koll speciellt då det snöat rätt kraftigt, kanske någon kört där i veckan?..

Ola...

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
loffe: Jag säger ingenting om hur de sladdar, har heller aldrig gnällt över att lederna är i dåligt skick. Jag reagerar på arbetstakten. Tycker att det går väl långsamt.
Vilket som så har du en väldigt taskig attityd och jag tycker du ska vara glad att det finns dom som tar hand om lederna överhuvudtaget. Istället för att kritiser så tycker jag du kan ta din skoter till a-jaur och köra några mil med sladd. Personligen så ser jag inga problem med att lederna inte är i tipp topp vid denna tid på året då skotersäsongen inte ens kommit igång på allvar än. Uppmuntra istället för att kritisera om du nu måste säga något, fast med din attityd så känns det mest som att du inte borde säga något alls.

4

426H

Inte riktigt i tipp topp? Vad i h*lvete pysslar ni med egentligen?
:confused: Med vilken rätt tror du att du kan ställa krav på lederna? Det är ju en till stora delar ideelt arbetande klubb som sköter prepareringen och vad jag sett i "nytt på leden" tråden så har ju arvidsjaur mycket hög klass på lederna. Åk ner och kör på funäsdalens betalleder istället då. Där betalar du för att köra vilket ger dig rätt att ställa krav.

Med tanke på all den tid du spenderar i Nytt på leden-tråden och redovisar ditt fina arbete så borde du vid det här laget redan ha loggat 3 arbetsdagar.
Vet inte om det där var avsett som ett skämt. Hoppas verkligen det.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Delen av Nasaleden genom A-jaur kommun, är uppkörd och isarna är ruskade.

Bortanför Sjöträsk och till Storavan planerar vi att sladda under kommande vecka. Om nu inte kylan sätter käppar i hjulet.

Men jag misstänker att den är leden är uppkörd efter sista snöfallet.
Var ganska så intensiv skoterkörning under Lördagen, då temperaturen läg på bara -6.

För övriga så har den kyliga vintern, gjort att ledskötarna inte har kunnat jobba i den utsträckning som önskat. Vilket gjort att lederna inte är riktigt i tipp topp ännu.
Vi startar fredag mot nasa, kommer det vara sladdat mella Arvidsjaur och Arjeplog? eller måste vi spåra, vi har med oss två skidoo XP som vi är lite oroliga för :hahaha:får väl köra mer warrior och spåra annars...

Ola

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi startar fredag mot nasa, kommer det vara sladdat mella Arvidsjaur och Arjeplog? eller måste vi spåra, vi har med oss två skidoo XP som vi är lite oroliga för :hahaha:får väl köra mer warrior och spåra annars...

Ola
Det har efter sista snöfallet sladdats från A-jaur till Sjöträsk.
Bortanför Sjöträsk, så vet jag att det under veckan har körts skoter (i 30 gradig kyla !) ändå fram till Storavan, så leden är spårad, och som sagts tidigare isruskad, så att ni både hittar och tar er fram.
Men hur det ser ut från Storavan och framtill A-plog känner jag inte till.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ledrapport: Resa mot nasa

Piteå - Roka bättre än väntat
Roka - Långträsk Bra som vanligt
Långträsk citty Super
Arvidsjaur Bra
Arjeplog Infart via nasaleden tragisk utfart ds.norr bra.

not.

Långträsk- Arvidsjaur knöligt som vanligt före gråträsket sen förbi pjesker kanon bra leder och infarten till Arvidsjaur var lite knölig men med den är säkert hårt trafikerad så vårt intryck är ändå godkänt. Utfart Arvidsjaur mycket bra men de har ju en pist maskin :).

Söder om Arjeplog från Kasker till Grundträsket det var den värsta leden jag kört, samma usla skick som senast vi körde nasa, tragiskt. Kanske det finns alternativa leder förbi men vi körde utstakad leden och den borde verkligen åtgärdas omg. Norr om Arjeplog var det däremot lika bra som vanligt kanon..

Ps passade på att äta på Frasse grillen i arjeplog, polisen tyckte inte om att vi parkerat framför grillen det kostade 1000kr possitiv bemötande av besökande turister, borde inte polisen syssla med annat ....

Mv, Ola

Last edited: