remspänningen är lite mer av en prestanda fråga än slitage av själva remmen. vem vill starta på tvåans växel? eller ha en skoter som tjuvdrar på tomgången. men visst påverkar det en del slitage oxå, märks definitiv på prestandan om du är lite off.
Uppfattningen är väl att de är samma maskin som tidigare fast med race-reglage tapperstyre och 44 matta, man kan väl säga att den är en optimerad crossover fast tyvärr snäppet sämre dämperi än ski-doon vilket jag tycker är snålt och sen kan man ju undra varför dom tog alla racereglage utom alugasen? Men jag jämför den med renagade backcountry snarare än freeride då den inte är någon lössnömaskin tycker jag iafa så länge dom kör PPS´n.T.N.T Har du ngn uppfattning om Boondockern, har du provar den? Anledningarna till att jag kör en Freeride i år är boggien är sisådär på x-trimen i lössnö men framförallt packar den boggien full vid kramsnö och blir stum, fotstegen "bygger" snö så man måste fram med yxan då och då och sen så ville jag ha en ordentlig matta på en gång (hade en x-trim 800 -10:a). Jämfört med 10:an så känns skidorna klart bättre på ski-doon och skotern betydligt mjukare på alla sätt, blir intressant att se hur den klarar sig på led har bara ngn enstaka mil på den än.
För min del får du skriva hur mycket du vill som följer topic, de va ju inte jag som raderade inläggen och jag syftade inte på dig tidigare, han tog bort inlägg som jag skrev som följde topic också vilket även förvånar mig.det var det jag gjorde också, jag nämnde inte en enda annan skoter utan påtalade endast dom brister hos ski-doos konstruktion vilket medför bla högt remslitage och att missnöjda ägare ska reklamera köpet men det får man tydligen inte skriva om här
Nej de menar jag inte, skriver exakt den info jag fått av två olika ÅF och båda säger att rekommendationen är så från BRP inget annat!så du menar att du är den enda i hela sverige som vet hur det ska vara och alla åf har fel om jag uppfattat rätt.
Hade du läst tidigare inlägg i denna tråd så inleddes den med just att man justerar i upphissat läge tills man fick lite smygdriv på mattan som du skrev och att jag alltid gjort det men att det resulterade att remmen låg 4-5mm ovanför skivkanten och att någon skrev att så skulle det inte vara det skulle vara 0-2mm oavsett om du hade kylflänsar eller ej och att p.g.a. att e-tecén hade lägre tomgång vilket gjorde att man inte skulle justera till mattan drev för att den skulle bli för spänd, vilket jag iafa har konstaterat att de skall man visst oavsett tomgång i sammråd med ÅF och sen har diskussionen fortsatt...men vad är det för tönteri... mäter ni remspänningen?? remspänningen justerar man med skotern på tomgång på pallbock! då får man det exakt rätt, just så pass att mattan snurrar ytterst sakta och går väldigt lätt om du drar mattan för hand....med mattan i luften och skotern på tomgång alltså!
Inkörning och inkörning, i 50cm lössnö går de inte ens tungt för maskinerna, så de borde inte påfresta remmen så mycket, kan bara tänka mig hur mycket remm det kommer gå i 1.5 meter puder.
Läste på ett annat forum om en kille som kört 16 mil med sin freeride, ett gas pådrag sen small remmen, så inte har de med inkörningen att göra.
Ang. nya remmen (391), så ska den inte sitta på summit modellerna utan endast dom korta 800orna.
Men har slutat tro på ski-doo´s mirakel remmar, kommer ju en ny varje år som ska vara så bra och hålla så bra, men ändå blir de bara skit och sen kommer en ny rem. När man spränger en remm så säger alla att det är 377 man ska ha och inte nya 391, när man sen hade 377 då ska man ha 391. Hur många mirakelremmar har 800R fått nu? Ett par tre stycken är det väl.
Bara inse att det är ett problem tyvärr, och inte lär de bli bättre av att dom sätter dit insprutning och får några hk till.
Detta gäller nog inte summit modeller dom är ju betydligt lägre drevade än korta/crossover modellerna.kollade åf lista över den teoretiska toppfarten på 800an och den låg på dryga 200... helt idiotiskt om man inte vill slå hastighet rekord över en sjö elle liknande avhjälpte då detta med att dreva ner den 3 kugg gick en till rem det året detta efter 250mil
åf nämnde aldrig nåt om å dreva ner den det kan jag iof förstå dom vill ju sälja remar
jag är defenitivt ingen expert men detta har funkat för mig =)
Hahaha.. håller med ovanstående talare!ja just det ja.. Hade enkelt kunnat spara 10000kr förra vintern på mina 150mil om jag bara hade justerat remmen med pallbock och kört in remmen bättre.. Vem försöker ni lura? Är det ens någon idé att diskutera om detta variator systemet fungerar som det borde på xp 800? Alla tidigare ideer gällande momentstag, vents, drevningar, nya remmar, team variatorer osv. Osv. Är alltså för oss som inte klarar av att köra in remmen på en skidoo samt är utan pallbock..... Är det inte det så är man troligen ett forumtroll!
Se där - tack för info.När skotern står på tomgång länge så börjar den pipa och på displayen står det då "shutdown" den stänger då av sig själv inom kort, om man inte själv hinner före, en säkerhetsgrej helt enkelt. Likadant på 600 e-tec, så det är precis som det ska