Nu blir jag förbannad!

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Mutter mutter mutter...

Min skoter B.L.U.D.D.R.A.R! Och detta endast efter att skotern blivit ordentligt varmkörd....

Full gas ger ifrån sig ett brölande läte...likaså vid halv gas. Har provat allt, bestyckat om, ändrat på trottelnål, köpt Boost Pack...nada hjälper, den har snarare blivit sämre sen jag monterade BoostPack.

Eftersom det kvittade hur trottelnålen stod tar jag för givet att den kanske får för mycket luft. Hur justerar jag luftintaget??? Och varför skulle detta endast uppkomma vid riktigt varm motor???

Ja, all hjälp emottages hjärtligt, jag får snart ett raseriutbrott då man ska till fjälls inom kort....
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Ralle77 skrev:
Hur justerar jag luftintaget???
Är det luftskruven på förgasaren du menar? vilket jag antar, den sitter på den sida förgasaren som e mot variatorn en liten rackare "sitter långt bak och en bit ner" Lycka till

Ställde den sist på ca 1,5varv ut från helt inne.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Skulle detta vara symptom för ett kolvbyte??? Verkar långsökt....

Luftskruven har jag pulat med likväl, den har f.ö. ingen större inverkar under normalfart vad jag förståt...

Måste också meddela att jag monterat Boost bootle. Instruktionen sa att jag direkt efter detta skulle uppleva en tomgångshöjning på ca 1000 rpm....märkte inget alls.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
det var konstigt att du inte fick nån höjning.. för jag fick det! jadu vette fan vad du har för fel..........
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tror du verkligen det?? Det låter intressant.... men har ändå svårt att tro det då dessa kolvar ska vara relativt nybytta. Och den går ju bra ganska länge innan den börjar konstra, låt säga 20 minuter - 30 minuter, sen börjar den gå dåligt och en motor är väl varm inom 5 minuter iaf... oerhört skumt..

Hur kollar man komp? Kan man göra det själv?
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Robbbo skrev:
det var konstigt att du inte fick nån höjning.. för jag fick det! jadu vette fan vad du har för fel..........
Stod i instruktionen att jag skulle använda en kniv eller borra tre hål med en 6 mm borr i insugsplattan. Istället för 3 små hål gjorde jag ett på 10 mm istället.... gjorde jag fel då?? Men som sagt, någon ökning i varv märkte jag inte av....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ralle77 skrev:
Stod i instruktionen att jag skulle använda en kniv eller borra tre hål med en 6 mm borr i insugsplattan. Istället för 3 små hål gjorde jag ett på 10 mm istället.... gjorde jag fel då?? Men som sagt, någon ökning i varv märkte jag inte av....
De 3st 6mm hålen har ca 10mm2 mer yta än ett 10mm hål. Om det spelar roll har jag inte en susning om.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Den är en XC 600-99. Stiften ser kanonfina ut, gyllenbruna, kanske något våta, men helt torrt ska det väl kanske inte vara heller.

Men det är mig HELT obegripligt att den går dåligt efter 30 minuter...det verkar som den måste vara riktigt varm för att felet ska uppstå. En kompis tipsade om kylarvätskan eller termostaten, om den är paj drar maskinen automatiskt ner på tändningen och orsakar dålig drift. Det är mitt senaste tips...och antagligen det sista, för jag är helt slutsåld på ideér nu....

Så gärna alla möjliga tips mottages med varmt hjärta!!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har samma problem med min XLT -94 fast den börjar "böa" efter 5 min kanske.. Men jag är lur på om avluftningen till tanken ha frusit igen så det blir vakuum i tanken. Du kan ju alltid kolla så deti nte är det
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Ralle77 skrev:
det verkar som den måste vara riktigt varm för att felet ska uppstå. En kompis tipsade om kylarvätskan eller termostaten, om den är paj drar maskinen automatiskt ner på tändningen och orsakar dålig drift.

Det är väl DET "sensor recognizes detonation" som fixar det men det sitter väl inte på din? Brukar vara något spökande med tändningen/spolen/cdi'n
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Thor skrev:
Det är väl DET "sensor recognizes detonation" som fixar det men det sitter väl inte på din? Brukar vara något spökande med tändningen/spolen/cdi'n
Säg inte så...det var ju min enda idé!! :(
Är du hundra på detta? Kan det inte blli spök om kylarvattnet blir för varmt?
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Inte för att vara elak men min förra skoter en 600:a-99 fick ett liknande fel och det var helt enkelt topplocksoringarna som inte tätade mot förbränningsrummet när motorn vart varm. Försvinner det inte något vatten? Det är inte så svårt att byta och kostar ca 350:-
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Ralle77 skrev:
Säg inte så...det var ju min enda idé!! :(
Är du hundra på detta? Kan det inte blli spök om kylarvattnet blir för varmt?
100 å 100 hade det då inte på min 99:a sks 700 iallf och inte på min sks 700 02:a "tror jag" har bara tps "Throttle Position Sensor"
senare fanns det WTS "watertempsensor" DET "Detonation Elimination Technology" TPS "Throttlepositionsensor mycke sensorer blir det, men har du ingen som kan låna ut cdi'n så du får testa. Annars får du prata med någon xpert på polarisar å fråga, vet att några som fått liknade fel som du när den gått en stund.

Joeströms Bil & Mek.
Mobiltfn: 010-2571785
Göran Larsson: 0954-34031

"En som kan polaris"
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
steklunds skrev:
Inte för att vara elak men min förra skoter en 600:a-99 fick ett liknande fel och det var helt enkelt topplocksoringarna som inte tätade mot förbränningsrummet när motorn vart varm. Försvinner det inte något vatten? Det är inte så svårt att byta och kostar ca 350:-
Intressant! Vattennivån är dock stabil...

Känns som det måste vara något med själva cyllarna eller insuget eftersom jag har en bestyckning i förgasarna som enligt Polaris själva ska fungera.. (och som faktiskt funkar så länge man inte kör längre än 25 minuter)
Tror på någon form av tjuvluft, vilket iofs är skitkonstigt då den borde bete sig underligt även vid kall/normal drift....

Dålig komp. : Uteslutet då skotern startat lätt på ett ryck.
Fel bestyckning : Uteslutet då jag har rätt grejer i och den går bra (innan den blir het)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ralle77 skrev:
Stod i instruktionen att jag skulle använda en kniv eller borra tre hål med en 6 mm borr i insugsplattan. Istället för 3 små hål gjorde jag ett på 10 mm istället.... gjorde jag fel då?? Men som sagt, någon ökning i varv märkte jag inte av....
Jag gjorde samma sak Ralle77... fast jag tror jag hade lite större borr... hade samma storlek på borren som hålen som redan var där i insugsgummit(där man borrar)...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hej igen... pröva med startgas och spraya med...

har hört i fall skotern sänker varvtalet så är det mycket tjuvluft...
och höjs det så är det litet...
????????????????????
Kan det stämma?

Jaja hoppas du hittar nå fel....
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Ralle77 skrev:
Intressant! Vattennivån är dock stabil...

Känns som det måste vara något med själva cyllarna eller insuget eftersom jag har en bestyckning i förgasarna som enligt Polaris själva ska fungera.. (och som faktiskt funkar så länge man inte kör längre än 25 minuter)
Tror på någon form av tjuvluft, vilket iofs är skitkonstigt då den borde bete sig underligt även vid kall/normal drift....

Dålig komp. : Uteslutet då skotern startat lätt på ett ryck.
Fel bestyckning : Uteslutet då jag har rätt grejer i och den går bra (innan den blir het)

Seriöst är du dum?

Ta en kompmätare och titta.