Nu blir jag förbannad!

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Mats_ skrev:
Seriöst är du dum?

Ta en kompmätare och titta.
Hmmm, tack för ett "informativt" svar. *ironi* Alla är inte experter (inkl. mig själv) och vad jag har hört av andra "experter" ska den vara svårstartad om kompet är kass.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Robbbo skrev:
Hej igen... pröva med startgas och spraya med...

har hört i fall skotern sänker varvtalet så är det mycket tjuvluft...
och höjs det så är det litet...
????????????????????
Kan det stämma?

Jaja hoppas du hittar nå fel....
Jupp, ska testa det med! Har oxå hört något sådant.. så det ska bli intressant om det händer något :) Jag hoppas faktiskt att den råmar som fan då jag sprayar startgas, då har ju något att gå på...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sprayar du startgas runt insugen höjs tomgången om den drar tjuvluft, annars händer inget!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Nu så! Jag tror äntligen jag hittat det efterhängsna problemet!!

Slangen som går från tanken, som ska se till att inget vacuum uppstår, hade kilat fast sig mellan själva tanken och ramen vilket ledde till at den var helt tät. Jag upptäckte detta efter att jag skruvat av tanklocket och att det pyste då.
Ju mer jag tänker på detta ju solklarare blir det... Man börjar köra och tankeens lufttryck är den samma som utanför...skotern går kanonbra och efter ca 25-30 minuter har ett så pass starkt vacuum bildats i tanken så motorn får mindre och midre soppa, vilket leder till mycket dålig drift.
Sen stannar man, låter skotern stå ett par dar eller två, sen kör man igen och den går som en Gud. Tryckutjämning blir det ju till slut, helt tätt är det ju inte, så efter några timmar har den utjämnats och den går bra igen.

Tog loss hela slangen, lindade om den och hittils har jag inte haft några problem (körde lite drygt 30 minuter och den höll sig kanon hela tiden).


BTW. kompet låg kring 8 på bägge...dvs, suuuuuper!

Är glad igen (citerar Uffe Lundell)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hehe vad kul för dig ralle77... Jag har då fått reda på att det är cdi boxen som är paj på min... 4000+moms.. kul.. jaja nu vet man ju vad man ska hålla pengarna till.........
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
konan skrev:
lite långsökt kanske men ta en volt mätare och se vad statorn ger när den går dåligt ,har hänt förr att spolarna påverkas av tempen på motorn :eek:
Taxk för tipset, men felet är hittat och det var faktiskt slangen jag påtalade här ovanför...har idag åkt 3 timmar och skoter formligen FLYGER fram, jag har konstant skidres och inte ett spår av bludder eller avtagande effekt. Den är så grymt pigg på gaspådrag att man nästan gråter! :) Detta plus att tändstiften är sagoligt fina gör att man känner sig otroligt tillfreds med maskinen!

Tack alla som hjälpt med tips!

/Ralle
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Hittade felet på min nu och det var skit/vatten i förgasarna! Så pröva att slänga i lite k-skydd och lite t-röd (inge mycke för då kan de skära) och kör en skvätt sen tömmer du ur förgasarna genom dräneringsslangarna.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Pitabroed... Det finns inga pírat cdi till min skoter :(

Jag har ev. kommit på en lösning med hjälp från olika firmor... Cdi-boxen skall passa från 600-99 också så...
Dem har felsökt min cdi box genom att testa den på en annan skoter och den startade inte ens med den...
Och på -99 cdi box så är felen som var på -98 borta..

så nu letar jag en -99 cdi box från en polaris 600..

Har du en på hyllan!?.. eller vet en som vet en som har en? PM MIG!!!!!....