Som jag uppfattade saken, så tror jag att han inte anklagade snofed för att han blev av med sitt förarbevis.Att du blev av med förarbeviset vid fortkörning med bil är väll inte snofedsfel det var ju du som körde för fort o inte snofed tänk på förarbeviset nästa gång du kör utanför stan.
begår du ett våldsbrott så ryker vapenlicensen o kokar du hemma o åker dit lika så jag ser inget konstigt i att förarbeviset ryker vid fortkörningmed bil.
Kan det inte vara tack vare att det finns leder, som vi (Ännu?) har kvar friåkningen ?Vem behöver leder? Det är ju bara ett onödogt ont för att ta sig till friåkningen
du tog orden av mejHur tänker du på punkt 1? Ideellt arbete är väl oavlönat?
Den största boven i skotersverige tycker jag är Länstyrelsen som stänger ner våra fjäll för den fria skoteråkningen.... Vem behöver leder? Det är ju bara ett onödogt ont för att ta sig till friåkningen
Som Ordf. i en Snofedansluten skoterförening så vore det intressant att få veta vilket klavertramp som åsyftas, som gjort att delar av fjällvärlden stängs för oss snöskoteråkare.du tog orden av mej
snofed sluta försvara erat klavertramp .
inse att folk reagerar på ert sätt att agera
Har inte hört det själv heller, men är det som påstås, då är det definitivt inte bra.stig snofed har alldrig lobbat för att det ska bli så jag ska ta upp det men under min tid så har frågan aldrig tagits upp vad jag kan påminna mej undra hur det är med jägarexamen är den lagligt reglerad där har man ju samma förhållande ja det var en svår fråga jag ska kolla du jag hör av mej på din meil stig
Om detta så finns det nog ingen som inte håller med.Däremot så diskuteras om du förlorar körkortet på grund av rattonykterhet så får du behålla förarbeviset o kan fortsätta o köra i fyllan det är enligt min mening fel.
mvh Hansolov.lönn Järbo
det är ju synd att allt bra som görs i snofeds anda liksom hamnar i skymundan pga klantiga eller medvetna utalanden /skrivelser typ den till ulrika messingSom Ordf. i en Snofedansluten skoterförening så vore det intressant att få veta vilket klavertramp som åsyftas, som gjort att delar av fjällvärlden stängs för oss snöskoteråkare.
Jag har personligen representerat vår klubb på dom flesta skoterriksdagar dom senaste åren och här har det ett flertal gånger diskuterats hur vi skall förhindra att nya betalleds- och skoterregleringsområden skapas.
Så jag upplever då att det inom Snofeds styrelse och kansli snarare jobbas för att förhindra att ytterliggare skoterförbudsområden skapas.
Om det är "Brevet" som du åsyftar, så känner då jag personligen, att detta uttalande nog inte är represenativt på hur jag och medlemarna i den skoterförening (Arvidsjaur SSF) som jag representerar, tänker och resonerar. Och säkert många fler snofed-klubbar.det är ju synd att allt bra som görs i snofeds anda liksom hamnar i skymundan pga klantiga eller medvetna utalanden /skrivelser typ den till ulrika messing
Om det är "Brevet" som du åsyftar, så känner då jag personligen, att detta uttalande nog inte är represenativt på hur jag och medlemarna i den skoterförening (Arvidsjaur SSF) som jag representerar, tänker och resonerar. Och säkert många fler snofed-klubbar.
Detta har jag även uttryckt tidigare i denna tråd (#13 ).
Men jag tror däremot inte att "Brevet" bidragit till att nya skoterförbudsområden skapats.
Om man kikar i den utreding som såg över körkortslagen (SOU 2005:45) så framgår det vilken uppfattning snofed hade i denna fråga. Om det inte stämmer kan du väl publicera snofeds remissvar här?stig snofed har alldrig lobbat för att det ska bli så jag ska ta upp det men under min tid så har frågan aldrig tagits upp vad jag kan påminna mej undra hur det är med jägarexamen är den lagligt reglerad där har man ju samma förhållande ja det var en svår fråga jag ska kolla du jag hör av mej på din meil stig
Föra året drog snofed in nästan 1 mkr i "administrativa avgifter" på förarbevisen. År 2005 var det 28306 personer i sverige som fick sitt (bil/mc-) körkort tillfälligt indraget pga olika trafikförseelser, varav merparten naturligtvis var hasighetsöverträdelse. Det innebär 28306 "potentiella" nya kunder för snofeds förarbevisutbildning. 28306*300kr=849000kr.Dom som förlorar sitt förarbevis pågrund av trafikförseelser varge år är inte speciellt många ett få tal, jag kan inte tänka mej att snofed ser det som någon som hälst inkomstkälla att lobba för.Snofed får in mera pengar på o sälja ett paket med promille brillor på sin höjd o då förstår du själv dom har inga intressen i att folk tappar förarbevis vid trafikförseelser.
Det tror inte jag heller. Jag tror att snofed hade goda avsikter när dom skrev brevet. Tyvärr tror jag dock att dom inte hade "koll på läget".Men jag tror däremot inte att "Brevet" bidragit till att nya skoterförbudsområden skapats.
Betalleder är det väl nästan ingen som vill ha, annat än dom som tror sig ska tjäna pengar på dom = Ledbolag, och en del markägare.Funderar ibland också på dessa betalleder (oavsett hur det finnansieras) med bättre, säkrare leder.. Kommer dom verkligen att bidra till att friåkningen blir kvar? Jag vet inte.. vad tror ni?
Det som samtidigt är bra med "Brevet", är att man förhoppningsvis kanske till slut förstår att det måste utredas ordentligt vad som är orsaken till ex.vis buskörning i fjällen, är det mattan eller människan ?Det tror inte jag heller. Jag tror att snofed hade goda avsikter när dom skrev brevet. Tyvärr tror jag dock att dom inte hade "koll på läget".
Jag tror nämligen att brevet kommer att användas av andra "sakkunniga" i framtida offenliga utredningar såsom tex naturvårdsverket när dom motiverar varför fler det behövs fler förbudsområden/högkamsförbud osv i fjällen.
Så tyvärr, brevet kommer att orsaka stor skada för oss skoteråkare framöver.