Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?
Håller fullständigt med om att Betalleder är det i dag som är det största hotet mot den fria skoteråkningen. Detta har gått som en "Röd tråd" genom Snöskoterriksdagarna under dom senaste åren. Alla medlemsklubbar inkl. snofeds styrelse är vad jag förstått helt eniga i denna fråga.
Hur kan man bemöta problemet ? ? ?
På riksdagarna har denna frågans lösning varit att ALLA närvarande skotermänniskor anser att om detta vannsinne ska kunna gå att få stopp på, så måste finansieringen av skoterledsunderhållet lösas.
Men här så finns det lite skilda åsikter om hur det skall gå till.
Många anser att det enda riktiga är att ta ut en obligatorisk "Ledavgift" av alla inreg. snöskotrar, där avgiften skall gå tillbaka till klubbarna för underhåll av lederna.
Men många andra anser att vi skoteråkare redan är så "Övertaxerade" av statsmakterna i form av momser och avgifter, så att ytterliggare avgifter bara blir en börda till att bära. Istället så vill man istället att momsintäkterna borde gå tillbaka till skoterlederna.
Samtidigt så skulle även dom som kör få skotermil/år (Påskkörarna) få betala opropotioneligt mycket för köra skoter.
Och att även dom som aldrig använder sig av lederna skulle få vara med och betala.
Men är detta samtidigt inte ett billigt pris isåfall, för att få behålla den fria skoteråkningen ? som denna grupp skotermänniskor verkligen lever för.
Så som synes så är det inget lätt problem att lösa.
Här har vad jag förstått, Snofeds styrelse jobbat tillsamans med finansdepartementet för att få en lösning på saken. Man har försökt att gå en slags medelväg. Att om skoterägarna under "Frivilligt tvång" betalar in en obligatorisk summa per år, så borde ju statsmakterna kunna skjuta till motsvarande summa från momsintäkterna på skoterhandeln. Detta skulle ju faktiskt ge en ansenlig summa tillbaka till ledunderhållet, samtidigt som det i slutändan sannolikt skulle skapa en massa nya arbetstillfällen i skoterlänen.
Här så finns det oxå frågetecken, hur mycket pengar försvinner i administrationen ?
Men om nu ex.vis bara hälften av min inbetalda 500-sedel (om det nu skall kosta detta) går till ledskötsel och den andra halvan försvinner i administrationen, samtidigt som dessa betalledsområden stoppas, så tycker då jag själv att detta då är ett billigt pris jag får betala, för den fortsatta friåkningen, samtidigt som skoterlederna då underhålls regelbundet.
Egentligen samma pris som vi kanske idag måste betala för några dagars körning i ett betalledområde, men som istället då skulle gälla en hel säsong, och i princip bli Sveriges största och med friåkningen kvar !
Vad tycker ni andra ?
Men jag tror att dom kommuner som inför betalleder med nya förbudsområden, till sist får finna sig att skoterturisterna flyr dessa områden. Till skillnad från kommuner som är emot förbudsområden.
Bland annat så lär ju då även stugpriserna falla i oattraktiva skoterområden. Även om du är skoterhatare så svider det ju då i den egna plånboken.
Kul med en debatt om detta här på forumet, vore bra om den som sitter inne med bra förslag på hur vi i Skotersverige tillsammans skall kunna stoppa dessa Betalledområden (=Förbudsområden) dyker upp på skoterriksdagen, eller kanske sätter in en "Blänkare" här i denna tråd, eller om vi skall lyfta det till en ny tråd.