Ny variator och tappar varv i snön?!

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Kul att du börjar hitta till rätt inställning för dig .
Det är inte bara med variatorer och drevning , ändrar du på en sak så kan det bli att du måste justera någon annan starns . många parametrar som berörs av en enda sak .

Så ta för vana , att sålla av allt du hör och det skrivs om , ändra bara EN sak i taget , så kommer du lära dig mer o mer hur det fungerar och vad du behöver göra genom att käna hur skotern beter sig och hur varvräknaren beter sig .

Så testing testing är det som gäller och du kommer nå ditt mål :blink1:
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Efter en dag men test, test och åter test har jag nog hittat den optimala setupen för det före som är just nu! Jag satt tillbaka fjädrar och helix från BM kittet och detta gjorde susen! Varvar ur som den ska och mycket rappare med denna setup. Möjligen att den är på gränsen till övervarv när man ligger efter vägen och på en stenhård led men blev toppen ute i snön, Ska köpa bussningar till BM vikterna och testa att sätta i dom senare men nu har jag fått till den ganska prec som jag vill ha den.

En fråga såhär i slutfasen, om jag släpper på spänningen på sek fjädern så borde jag sänka varvet något va?

Och åter igen TACK för all hjälp!!
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Kul att du fixar det nu , snart behöver du inte fråga :blink1:

Om du släpper sekundär fjädern kommer den tappa lite topp varv/rpm och tappa lite back shift = växla tillbaks ( det fenomen du hadde från början , då det går tungt i djup snö så växlar sekundär variator på för mycket och orkar inte växla tillbaks , vilket hjälptes då du drevade ner den lite ), samtidigt växla fortare/axelerera fortare , du ser vart gränsen går om du prova lite .