Nytro 162" ska få sig en omgång

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ja du..säg de. Har inte löst den biten än, blir nog å ta nå rör å bocka till. Ha för mig att dom som sitt original är i alu, så ett lämpligt rör som man gängar invändigt bara.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nu så!! Svetsat klart högra sidan också och börjat monteringen, vart bråttom för jag ska få mig ett bättre garage å måst få skotern på fötter så jag kan börja flytten. Som det verkar så är org. styrstag för långa, alltså måste jag kapa eller bocka dessa. Bilder kommer sen. Lev å må se läng!!!

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nu står den på egna ben, kanske lite vinglig! Mått utsidan styrspindeln är 93 cm. Det verkligen känns att den är smalare, har bara vickat på den lite i garaget. Hur mkt längre fram styrspindeln är flyttad är svårt å säga iom att ja byggt allt på frihand och ögonmått. Men ca 14-15 cm vid bulten till skidan. Kommer att fortsätta när jag kommer mig till ett riktigt garage. Styrning och en seriösare infästning av dämpare är ett måste.
Här lite bilder, han ser nästan ut som en vattenräser i vissa vinklar:)

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Det blev bra det där.

Hur tjocka rör var det i armarna?
Har du gjort nått åt dämparna? ledade lager?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det blev bra det där.

Hur tjocka rör var det i armarna?
Har du gjort nått åt dämparna? ledade lager?
Ja vi få hoppas de.

Jadu som ett rör grovt ungefär, nä men godset var väl runt 2 skulle jag gissa. Kommer att förstärka både armar och bur här snart, innan snön kommer(mitt i älgjakten osv). Dämparna kommer att vara som dom är, blir en likadan infästning som original fast just framför på buren. Kommer nog att fungera enl mina vetenskapliga teorier..:)

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har klurat och mätt och funderat idag på ny dyna och avgassystem. Dynan blir antingen en Skinz eller en Phazer dyna ala´stecka. Ljuddämparen blir nog en från ett turbokitt. Viktminskning med ljuddämpare och dyna beräknas bli ca 6-7 kg. Fick även nys om ett nytt batteri som skall kunna ersätta det som sitter och avlasta framvagnen med ca 3.5-4 kg. Eftersom batteriet var av delux mod så kan det även läggas ned, aha tänkte jag och såg (framför mig) hur det monterades bakom tank under dynan!

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
PÄÄRSK, har fått första tjing på en kompressor med 1:1 drevning! AAAH min hobby börjar kosta mer än mitt uppehälle varje år! MEN en hobby får kosta..visst??

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Fortsätt uppdatera tråden flitigt med bilder, Riktigt roligt med folk som bygger nytro :). Ja inte fan får man då vara rädd att det ska kosta om man har skoter som hobby.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Rätt lugnt just nu, då jakten går/gått före allt annat. Har bytt lägenhet och garage, ligger borta med jobbet så det blir lite gjort.
Har skaffat ett par C&A pro-skidor iaf, begade och till bra pris. Tror att det är xt lr xtx.
Det är färdig kört med MT-9 skiten och för hoppningsvis minskar risken för stubb och sten-haverier där fram..
Nån som vet om det är möjligt att göra ett eget monterings-kitt för Nytro/C&A pro?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ja det var en såndär dom börja sälja i fjol..ingen aning faktiskt vad den hette. Hehehe! Blir nog tyvärr ingen affär, blir att mixtra med avgassystemet så länge. Har helt enkelt inte råd.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Fick ett ryck idag och hämtade skotern å provmontera ny-dynan:) Blev väldigt nöjd och kan säga att det är en hel del massa rappel under dynan som måste väga bly; fästen, burk, skyddsplåt och dynan..
Trevlig helg på er!

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
har du fått till alla stag i framvagnen nu? ledade bussningar i dämparna?

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Håller med dig, mycket som väger bly och är överdimensionerat. Inte tala om dropbrackets. Monterade mina Timbersled dropbrackets undrade man hur Yamaha egentligen tänkte när dom konstruerade dessa gigantiska, tjocka och tunga stålplåtbitarna.