Nytro 162" ska få sig en omgång

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Håller på med samma uppdateringar på kompressorsidan som du funderar på!
Mcx packning är inköpt, ska bara passa in ic innan jag delar motorn
intercoolerkärna även den inköpt och inpassad (ska bara svetsas)

250hk kan du nog glömma om du inte byter till större kompressor, c15-60 är lite liten för högre tryck tror jag och ser ut som om den kommer att producera en hel del värme och få sämre effektivitet om man pressar den på högre varv dvs intercooler kommer bli ett måste!

Jag siktar (gissar) på mellan 200-220 hk

Funkar inte bränslebiten så har jag en backupplan att köra större spridare och sedan byta bort GEMS för ett PC5 med eventuell autotune.
 
Last edited:

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
250hk + kompressor:) låter förbannat skojj! men hade jag gåt på så pass mycke med en kompressor så hade jag nog byt ut stakar och kolvar, känns som att de blir bra mycke mer belastning på stakarna med kompressor?
Kul o se fler kompressor byggen i sverige, har själv precis monterat en 190hk kompressor i min ttx:)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Skulle vara skoj! Tycker om kompressorn när varvet ligger på runt 9000:) Skulle vilja komma bort från problemet med 0.35-0.40 i ladd. Det behövs bara en cm blötsnö för att varven sjunker under 8500 och då är laddet borta, nästan helt.
Men blir verkligen belastningen mer när man drevar om kompressorn? Alltså själva drivningen av kompressorn, den stjäl ju en del effekt på veven. Tänker säkert galet?! :)

Eliminator, bränslet bör du nästan börja med! Min ligger precis på gränsen redan nu.
250 borde gå, 220 kittet laddade bra över kilot med den galna drevningen som följde med först. Iaf på den som jag vet av.
Blir det att ställa den i bänk sen?!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag tänkte se hur mycket hästkrafter jag kan få ur från originalspridarna med bara höjt bränsletryck, enligt Erik på mcx så bromsade han 220hk på det viset (med turbo) kompressorn snor nog åt sig 10-20hk mer därav mitt mål på 200+.

Hur tänkte du lösa bränslebiten?

Ang problemet att hålla varven i olika snöförhållanden så har jag lite samma bekymmer som dig, tror jag måste konsultera någon expert på variatorer för att hitta en bättre variatorsetup eller eventuellt skaffa en shockwave helix så man kan fintrimma ute på fältet i värsta fall :/
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag tänkte se hur mycket hästkrafter jag kan få ur från originalspridarna med bara höjt bränsletryck, enligt Erik på mcx så bromsade han 220hk på det viset (med turbo) kompressorn snor nog åt sig 10-20hk mer därav mitt mål på 200+.

Hur tänkte du lösa bränslebiten?

Ang problemet att hålla varven i olika snöförhållanden så har jag lite samma bekymmer som dig, tror jag måste konsultera någon expert på variatorer för att hitta en bättre variatorsetup eller eventuellt skaffa en shockwave helix så man kan fintrimma ute på fältet i värsta fall :/
Okej, har inte räknat så mkt. Bli bara att mata den med allt bränsle som gå och dreva tills det bär eller brister. Blir mcx bränsle och styrbox. Bygga om plenum helt med intercooler och en rad med likadana spridare som turbokitten.

Bara man få komma över kilot så försvinner de värsta bekymmret med för lite ladd kontra varv. Borde märkas mindre i varje fall. Ställbar helix är nog inte dumt:)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Bara att sikta på en drevning där du prickar maxvarv på kompressorn (11800) när du har 8900 på motorn (ca33% överdrevning), sedan om den skulle övervarva lite ibland tror jag inte kommer att påverka livslängden nämnvärt då en skoter inte rullar lika många mil som en bil :)