1. Turbo är inget måste, pulver finns standard men det är klart att turbo är något helt annat...
2. Så ny som möjligt. Små förbättringar varje år.
3. 278 kg tjänstevikt
4. För: Pålitlig, bra i lössnö, går utmärkt att dra även tung pulka med, enormt stark motor i alla förhållanden, hög kvalitet på elsystem osv, riktigt bra fjädring och kan köras snabbt på led, bra körställning både stående och sittande, inga vibrationer, robust, snål (min har på 300 mil dragit 1,75 i snitt), remmen håller länge
Mot: Tungkörd, kräver van förare för att komma till sin rätt, hård variatorkalibrering, kräver justering av dämparna efter föraren för att kännas bra, hal originalmatta på hårt underlag, kräver isrivare pga kylningen trots luftkylare med elfläkt, känslig subframe om man kör i något med skidan (A-armen klarar sig, framen skevar), kall utan ruta
4. Ja, det går att skjutsa på den då sadeln är halvlång.
Övrigt: Det tar ett tag att bli kompis med Nytron. Första gången ramlar man av, andra gången får man ont i armarna, efter 50 mil börjar man haja grejen och efter en säsong kan man börja lära sig hur den skall köras. Montera isrivare, byt fjäder i variatorn och köp en ruta till den.
Det är ingen extrem lössnömaskin utan se den som en motsvarighet till Freeride med 146" matta och liknande maskiner som kanske mer räknas som crossover. Du slipper slabbet med olja och du kan räkna med att remmar håller kring 200 mil och att du kommer cirka 15-18 mil på en tank nästan oavsett hur du kör. I längden är den dessutom väldigt billig att äga, byta matta var 500-e mil och serva en gång per år, dvs oljebyte och uppsmörjning av boggi och framvagn. Sedan är det väl en ventilkoll/ev justering vid 3000 mil... En bra allroundmaskin som faktiskt fungerar till allt, på riktigt. Och på leden kan du få den riktigt kapabel om du har tålamod att justera dämparna ordentligt. Den skulle må bra av en bättre matta, men det kommer väl när Mavericken är utsliten.
Skickat från min iPad med Tapatalk