Phazer timbersled 151"

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Beställde du ett standardkit eller plockade han ihop ett till din skoter?
Jag har ju också ett från honom
Han sätter bara ihop "anpassade" kit vad jag förstår så det ska funka med mattan och övriga mod mm.. men vettetusan hur custom det kan vara? Lär ju gå runt på 4 varianter misstänker jag?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Satt och läste på dootalk och såg http://www.dootalk.com/forums/topic/410648-11-prefilters/page__st__30#entry3180613 att de borrar små hål för att ventilera variator mm.. Tänkte att jag nog också skulle göra så.. Misstänker dock att det är styggt mycket mjukare plast på Phazern för det blev inte riktigt bra.. Slutade med att jag fick bränna till kanterna på hålen och resultatet blev väll ok.. Sen om det fungerar utan att trycka in snö lär väll visa sig..

Ingen bild först än jag kommit på ett sätt att få det att se bra ut :) :(

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fettade boggien, kollade att allt satt fast och hade lite almänt julmys i skotergaraget idag..

Sen av en slump dök brevbäraren upp med paket från Schmidt Brothers (helix och variatorkitt samt några airpods). Tajmingen är ju så perfekt att jag tror jag slår in det och ger det till mig själv i julklapp så får man väll se på julafton om allt är med!

Jag kan inget om variatorer och vill ju inte att skotern blir ståendes nu så jag är lite i valet och kvalet om man ska lämna iväg detta job eller fixar man installationen själv? Allt ska ju vara färdigjusterat som jag förstår och ska bara monteras men det säger mig inte mycket :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Plocka av sekundären? och bytte helix, gick väldigt smidigt faktiskt. Dock blev jag lite nojjig när jag läste på nått forum att man måste byta låsringen som håller allt på platts när man haft isär den. Men jag tycker det låter lite märkligt faktiskt.. Yamaha svarar inte i telefonen idag men om jag får tag i dem och de har en låsring på lager så byter jag innan jag monterar tillbaka allt. Annars får man väll hoppas på att det går bra endå..

Nu är det vikter till primären kvar att göra och det borde jag kunna fixa tycker jag.. Det enda jag funderar på är att man ska nita vikterna själv, är det bara lägga dem på nått solit (städ) och slå med hammare eller ska man ha något specialverktyg för att få det bra?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Började med vikterna i primären och var riktigt nervös inför detta moment. Skruvade ut en i taget och gjorde klart. Jag är riktigt dålig med borren men efter långsamt arbete och lite hjälp av herr såg så gick det riktigt fint. Antog att man verkligen inte ville komma ner i godset på nått annat än niten så att ta ut nitarna tog nog bra mycket längre tid än de hade behövt...

Nitade i de nya vikterna, viste inte riktigt hur mycket man skulle nita ner dem och hade läst de svar jag fått i teknikdelen lite slarvig men gjorde så jag tyckte det blev "snyggt" kanske är det nitat för mycket så att vikten spridits ut för brett men då får jag väll göra om det om det inte känns bra..

För att vara första gågnen så är jag i vart fall så nöjd som det går att vara..
Stoppade i vikterna och den nya fjädern i primären och skruvade dit det samt satt tillbaka sekundären och på med remmen och alla kåpor!

Allt är nu ihopsatt och om jag vågar ska jag testa imorgon :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Jag brukar pressa ur nitarna istället för att borra, går fortast tycker jag, tar en lagom hylsa på baksidan (den sida som ej är nitad) och sedan en lämplig pinne som har något mindre diameter än hålet, En insexts bits funkar utmärkt. Och pressar ut niten i ett skruvstäd eller press.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Då pressar man alltså den del man hamrat på genom hålet? Att jag inte tänkte på att göra som du säger det hade ju gått bra mycket lättare käns det som och ingen risk att man förstör något!

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Har bara en liten fråga om 12-voltsuttaget som du har monterat. Vad ligger det på för pris ungefär? Funderar på att montera originaluttaget, men om det kostar en halv årslön så kan man lika gärna pilla ihop något eget.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har bara en liten fråga om 12-voltsuttaget som du har monterat. Vad ligger det på för pris ungefär? Funderar på att montera originaluttaget, men om det kostar en halv årslön så kan man lika gärna pilla ihop något eget.

Jag minns inte på rak arm vad det kostade, betydligt mer än ett 12v uttag från Claes Ohlsson (kanske runt 400?) men jag tyckte det blev bra, om det var värt pengarna är lite svårare att svara på men installationen var ju så väldigt enkel med orginaldelen!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Idag skulle jag provköra men +4 och regn fick mig att avstå.. Den lilla snön vi hade känns inte så lockande att köra på :( men det lär bli en fin botten för resten av säsongen!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Körde en stund på förmiddagen idag för att känna på grejjerna och det kändes jäkligt bra. Styrningen är så jäkla mycket bättre (fan vad det måste glappat överallt under förra säsongen). Mattan bettar (inte provat någon riktigt bra snö ännu men endå..) Boggien känns stabil och Variatorn och helixen gör att backen går att använda samt det lägre tillslagsvarvt gör hela upplevelsen lite bekvämare. Det kan vara mentalt (eller mattan) men det känns som man har lite mer drag i botten och mellanregistret..

Det bästa är ändå att allt verkar sitta ihop :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Var ute och körde idag en sväng igen, lite nätt med snö men det gick an. En grej med dessa skotrar är ju att man ser så jäkla bra eftersom det inte finns någo "överhäng" över a-armarna så stubbar och annat är rätt lätt att hålla utkik efter... Men jag behöver insförskaffa en styrhöjjare.. Saknas det där lilla för att jag ska kunna stå skönt..

Någon som vet billiga och bra styrhöjjare som går att få tag på ögonaböj (gärna svarta..)

Har även beställt nya skidor :) Behövde byta styrstål och tyckte det var lika bra att slå på stort när man endå var igång...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Monterade en Yamaha original blockhöjare. 5 cm höjde den.

Fick göra nya bultar av gängstång.