Polaris 2013

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Om du kör norr om avaviken så är du ju vid långträsket å hornliden. Så allting är ju i närheten av varandra. Ett tips är å kolla på google maps och slå på terräng/topografi kartan så ser du ju guldlägena :)
Reivo är ingen höjdare om du inte gillar å köra efter led...

Ja han försökt ju lura på mig det också... :D Blir det nått så får det bli en stressfläkt. Hålla på och småtrimma som han gör är ju för småbarn ;)

Om ni int är allt för många som ska köra så kan vi ju höras utav? Kanske man kan hänga på :)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Är det bara jag som tycker det är lite fel att man själv måste köpa nya vikter ifall ens maskin övervarvar? Jag menar, det är ju inte mitt fel att den ev. går lite bättre allt eftersom. Ska jag då måsta anpassa min alldeles nya maskin för att den ska fungera som det är tänkt från början?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En bra åf,monterar i/ger med vikter som är anpassade för kundens typ av körning(höjd över havet)dvs.för det mesta i sverige den lägsta höjden,det gör dom på kalix maskiner iallaf.
På-12orna så funka10-68 klockrent(10-66 hadde varit optimalt på våren när man var uppe på höjder kring 1500m)på-13,så verkar det behövas hoppa upp 2g till,pga.mer effekt eller lättare drivlina:bigsmile:eller en combo?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ska montera mina ikväll. Hade tänkt montera dom utan extra vikt, men ska jag kanske sätta in 3g i hålet längst in direkt?
Berätta gärna hur den upplevs med 3g längst in samt vad du kör med för primär och sekundärfjäder..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
En bra åf,monterar i/ger med vikter som är anpassade för kundens typ av körning(höjd över havet)dvs.för det mesta i sverige den lägsta höjden,det gör dom på kalix maskiner iallaf.
På-12orna så funka10-68 klockrent(10-66 hadde varit optimalt på våren när man var uppe på höjder kring 1500m)på-13,så verkar det behövas hoppa upp 2g till,pga.mer effekt eller lättare drivlina:bigsmile:eller en combo?
Jo, det fick jag också. Men grejen är den att efter 30 mil ca, så märkte man successivt att 11-66 vikterna blev för lätta. Nu har jag dock köpt mtx 71 g, så då kan jag skifta mellan dom och serie 11 vikterna sen till våren då föret blir tyngre och det lir varmare ute.
Men det var bara en liten fundering jag hade.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jo, det fick jag också. Men grejen är den att efter 30 mil ca, så märkte man successivt att 11-66 vikterna blev för lätta. Nu har jag dock köpt mtx 71 g, så då kan jag skifta mellan dom och serie 11 vikterna sen till våren då föret blir tyngre och det lir varmare ute.
Men det var bara en liten fundering jag hade.
Verkar som att inkörningen"släpper"kring 20-30mil,märktes stor skillnad från när den var"rå"både effektmässigt&bränsleförbrukning.
Jo,löspudret som är nu,så går dom ju lättare,men när det blir fastare snö,så kan det nog bli lägre toppvarv.
Skriv gärna vad&var på vikten ni använder för vikt-nitar till mtx vikterna,ska prova dom lite senare på sässongen,även dom med pro 600&mtx är intressant att veta vad för erfarenheter ni har,en i"gänget"har en 600a-13&ska köra med mtx.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Nu har nästa problem dykt upp, boggin har blivit hård, från att ha fungerat riktigt bra vid ledkörning till att bli hemsk, bara studsar när jag kör,dämparna komprimeras nästan inget, bara att åka till åf igen så får dom byta eller renovera dämparna.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Klammern verkade göra stor nytta, sitter just i detta nu och tittar på en kompis som lagt upp bilder på sin söndertrasade axel som det sitter en klammer på.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Enligt instruktionerna som följer med klämman så ska den sitta precis längst ut på axeln. Så klämman linjerar med aluminiumkanten på axeln.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Nje, den borde suttit precis vid kanten.
Förresten, på den där bilden ser man hålet som är till för att komma åt kedjehusoljan..borde man kanske täcka för det hålet? Känns lite sisådär när det är öppet precis vid remmen
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Den ska sitta kant i kan med skarven axel och axeltapp så nej den ska inte sitta sådär långt in! Ser tyvärr felmonterad ut. Om den inte har "flyttat" sig när axeln gick men det har jag svårt att tro.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Den ska sitta kant i kan med skarven axel och axeltapp så nej den ska inte sitta sådär långt in! Ser tyvärr felmonterad ut. Om den inte har "flyttat" sig när axeln gick men det har jag svårt att tro.
Den sitter så från service av ÅF, har fått en ditsatt jag också av samma ÅF och den sitter likadant som på den trasiga axeln.