Polaris 2013

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Antar att jag inte är den enda skoter nörden som har skoter på annan ort än där man bor eller????
Om jag kör 95% av all körning i ex stugan som är 25 mil enkel väg så tar jag inte hem skotern till luleå på veckorna!
Dessutom är det ett fritt land där marknaden styr det mesta dvs köp där du får bästa affären.
Vissa handlare har inte den bästa ryktet vilket kan avgöra vart vissa vill köpa sin maskin osv!
Alla äger rätt att göra sin affär där den känns bäst, har man dessutom en stuga nånstans uppe i fjällvärlden är det såklart högst naturligt att man där också förvarar skotern.

Men vad hade 1 liter olja hjälpt detta faktum?

Och varför importerade inte herrn tillsammans med lite andra forumförmågor sina maskiner från staterna direkt, hade ju tjänat massa sköna kronor på detta. att ni hade fått fylla en container med skotrar och skicka tillbaka för att få ett klammer + 4l olja är ju såklart ÅF i USA:s problem i det läget.

Jag vill bara belysa det faktum att distanshandel och att jaga absolut bästa pris ibland också får "sitt pris".

I slutändan så är det du och jag som konsumenter som styr.

Och åter igen, ja, är det sagt vi ska få 1l olja i kompensation, så bör vi såklart också få detta, inget snack om saken. Jag har inte fått någon, har iofs inte efterlyst den heller, men ska jag behöva det? Å andra sidan är 1l olja för min del åtminstone en smal sak i sammanhanget av de kostnader som skoterintresset innebär i helhet.

Nog om det. För min del.

Har köpt lite variatorgrejjer som förhoppningsvis blir ditsatt på fredag, blir kul att se vad det ger!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Och varför importerade inte herrn tillsammans med lite andra forumförmågor sina maskiner från staterna direkt, hade ju tjänat massa sköna kronor på detta. att ni hade fått fylla en container med skotrar och skicka tillbaka för att få ett klammer + 4l olja är ju såklart ÅF i USA:s problem i det läget.

Märklig reflektion må jag säga!
Antar att du sitter i knät på någon säljare eller är en själv!

För egen del spelar detta ingen roll, har redan ett klammer från "Happy Face" sedan en tid men det är principen och det handlar inte om 1 liter olja heller!

Hade det vart en helt ny uppdaterad axel så hade det vart helt ok, nu är det ett halv taskigt bandage med tvivelaktig livslängd vi får!

Vem vill köpa en beg pro -13 med "bandage" om ett eller ett par år.

Nåja, jag är inte direkt någon märkes *** så det är väl därför jag är lite väl frispråkig.

Färdig med detta ämne nu!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag sa jag skulle vara färdig men vill bara säga att jag absolut inte är säljare eller sitter i knäet på någon. Tvärtom, se min signatur, talar emot både att jag är säljare och/eller märkes*** :)

Jobbar med något helt annat i en helt annat bransch och skulle köpa vilket märke som helst, utom Yamaha. :)

Trevlig Kväll, väl mött i spåren :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
:) Yamaha har sina fördelar, bra drivaxlar som pallar för +300 hk, som jag hade på min Apex MTX för en tid sedan;)

Men lite tung för teknisk körning...
Väl mött i pudret:)
 

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
Infon ja fått av ÅF är att klamret är en lösning tills att ny axel dyker upp.
Nog om detta...

Va ska ja köra för variatorprylar i släden? :)
Puttrar mest runt i Åkersjön men även nån tur till Jorm.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
nu vill jag inte ha disskutioner om själva slutburkar lever om osv utan nu ska ni få höra när jag provade sätta dit speedtech slutburk på min började den varva 200varv mer gentemot orginal provade byta emellan o provade några gånger o då måste det ju ge effekt? för om jag viktar på med 2g till så han kommer ner i varv till det som var förut måste den ju orka mer? tycker även den känns snäppet vassare eller har ni nån annan förklarning? obs det var 200 varv mer i djupsnö allså inte efter led
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
nu vill jag inte ha disskutioner om själva slutburkar lever om osv utan nu ska ni få höra när jag provade sätta dit speedtech slutburk på min började den varva 200varv mer gentemot orginal provade byta emellan o provade några gånger o då måste det ju ge effekt? för om jag viktar på med 2g till så han kommer ner i varv till det som var förut måste den ju orka mer? tycker även den känns snäppet vassare eller har ni nån annan förklarning? obs det var 200 varv mer i djupsnö allså inte efter led
Speedtech är ju en slutburk som ska ge lite mer kraft så det är nog inget konstigt med det? ska även finnas en skruv som man kan ställa in det där på om jag inte minns helt fel
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Nä men som alla säger om att dom tappar effekt gentemot original osv men det gör då inte den iaf på min :)
Vet att endel slutburkar kan man tappa effekt på men inte alla, vissa ger mer effekt, vissa mindre.. Själv tycker jag originalljudet på poo 2011-2013 är alldeles för skönt för att sätta på en slutburk men alla tycker vi ju olika :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
På min första service hade dem läst av felkoderna och tydligen så hade den spikat 3ggr totalt, detta trots att jag körde på 98.
Kan ha varit för att det var kallt ute sa meken, men sålänge det går köra ändå bryr jag mig inte specielt mycket.
 

addehx

Medlem
17 sept 2012
10
0
1
Forsbacka
Tjäna! va ute och brumma lite idag. varmkörde bra länge, inge konstigheter, efter ett tag hade jag gasat på lite osv, efter ett tag kom det en ca 50 meters repa på leden som jag tryckte fullt på, liksom poffa eller small till, började gula lampan blinka och gå skit , å stod nå knepegt, typ de7 om jag ser rätt (se bild om det går) trodde först att quickdriven rensades, eller nå med drivaxeln, men icke, stängde av och starta om, och då va de borta. låg på runt 50 grader, halvdåligt med soppa, bra med olja. inge löst vad jag vet. hojta till om ni vet va de kan va, http://www.ladda-upp.se/bilder/vkvmctxepetqhy/
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
"Det" ingen fara den spika till bara mest troligen övervarvning. Skit i det å gasa på ;)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jo tydligen ska den kunna ge DET(knack sensor) vid övervarv också. Så det är nog troligen bara ett fall av detta :)

Min hade för lätta vikter i variatorn och övervarvade någon gång i början. Då fick jag också DET lampan och det syntes på felkodshistoriken. Sedan dess har det aldrig hänt då det vart bytt till tyngre vikter.
 

addehx

Medlem
17 sept 2012
10
0
1
Forsbacka
Jo tydligen ska den kunna ge DET(knack sensor) vid övervarv också. Så det är nog troligen bara ett fall av detta :)

Min hade för lätta vikter i variatorn och övervarvade någon gång i början. Då fick jag också DET lampan och det syntes på felkodshistoriken. Sedan dess har det aldrig hänt då det vart bytt till tyngre vikter.

tack för svar. kan jag sluta klia mig i skallen, någon märkbar förändring när man sätter i tyngre vikter?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skotern servad, bytt fjäder och satt dit SLP MTX-vikter. Blir väldigt spännande på söndag när det ska köras och 1 eller 2 till ProRMK kommer med orginalbestyckning så man kan jämföra lite också!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
psike aha det var din skoter som dom kitta idag. dom var nära på tal fel skoter(min) och sätta på variatorkittet :D

Vars ska ni köra på söndag? Om ni är runt arvidsjaur så skulle jag gärna vilja se skillnaden!
Åker själv upp imorgon och är där tills på söndag.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vi ska till A-jaur, oklart ännu om vart vi åker, Avaviken, Långträsk/Hornliden eller Reivo. De två sistnämnda är för oss oprovade marker.... :)

Tur dom int tog fel :D Hade kännts lite surt, för mig :)

Vad värre var, fick information om lite andra gadgets, man kanske "måste köpa"..... börjar på T och slutar på OPP.