Polaris 2013

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Åker 36" på -13 PRO, åkte orginal dämpare ett tag, men dom blir på tok för mjuk när dom monteras i den smalare framvagnen.....
Har nu bytt till Engans dämpare avsedda för denna framvagn på just Pron, vilken skillnad!!!!

I övrigt så blir maskinen löjligt lättkörd å skråa med, men något vinglig och besvärlig på led, men ska man åka mycke led så har man köpt fel maskin iaf..;-)
 

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
Sålde iväg min summit xm i veckan och ska nu köpa antingen en pro eller assault rmk. Har ett litet dilemma där. För jag vet att om jag köper en assault kommer jag att byta framvagnen och mattan. Köper jag däremot en pro blir det att byta ut dämparna runt om. Framvagnen är fredan klar då jag har ett par fox liggande. Men då är i stället framvagnen på pron ett stort frågetecken. Vet ju hur dåligt den håller. Så om man inte byter den från början kommer det kännas tråkigt att sätta dit dämpare i 14 000 kr klassen för att sedan vid första stenkontakt kröka både a-armar och dämpare åt h-vete. (jag vet om att det är överdrivet, men ni förstår mitt tankesätt). Så ett framvagnsbyte på pron kan bli aktuellt även det vare sig man vill eller inte.

Sen har ju pron remdriften som assaulten saknar. Vad tycker ni? har ni något för/motargument gentemot dessa två?

Körstilen är boondocking och teknisk körning men innehåller även en hel del lite hårdare friåkning med dropp och liknande. Skulle vilja säga att det är ungefär lika mycket av båda. Så det finns en del som talar för assaultens bättre fjädring tillsammans med en annan matta och smalare framvagn för att klara av trädkörningen och den tekninska biten bättre. Känns som att det lutar mot en assault just nu, men något gör att jag ändå funderar på pron.

Och nu vet jag att Krillekravall kommer såga mig vid fotknölarna, men det får jag ta!

Vad tycker ni?

/ Rasmus
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Vad har du testat hittills? Jag tror inte det är helt kört men magkänslan säger att 73-59.46 kommer lukta gummi bland träden... Får deala till sej en nöjd garanti på helixen när man beställer Tieden... Och invänta utväxlingsförhållanden från MR stenman
Din magkänsla är rätt det stinker gummi mellan träden :-(
Jag har bara provat 73-57 å 73-59 men ingen lirar för min körning :-(
La sedan ner tieden då jag nu provar å köra på AC remmar (048) å har mer saker att stoppa i vanliga sek.
Men du har ju möjligheten att dreva som jag inte har så där finns ju lite mer pill
71-55 tror jag kan vara nått för skogstroll att köra på i tied.

Å stenman vad kör du på igentligen tycker det kommer olika budskap ?
 
A

AssaultRMK

Sålde iväg min summit xm i veckan och ska nu köpa antingen en pro eller assault rmk. Har ett litet dilemma där. För jag vet att om jag köper en assault kommer jag att byta framvagnen och mattan. Köper jag däremot en pro blir det att byta ut dämparna runt om. Framvagnen är fredan klar då jag har ett par fox liggande. Men då är i stället framvagnen på pron ett stort frågetecken. Vet ju hur dåligt den håller. Så om man inte byter den från början kommer det kännas tråkigt att sätta dit dämpare i 14 000 kr klassen för att sedan vid första stenkontakt kröka både a-armar och dämpare åt h-vete. (jag vet om att det är överdrivet, men ni förstår mitt tankesätt). Så ett framvagnsbyte på pron kan bli aktuellt även det vare sig man vill eller inte.

Sen har ju pron remdriften som assaulten saknar. Vad tycker ni? har ni något för/motargument gentemot dessa två?

Körstilen är boondocking och teknisk körning men innehåller även en hel del lite hårdare friåkning med dropp och liknande. Skulle vilja säga att det är ungefär lika mycket av båda. Så det finns en del som talar för assaultens bättre fjädring tillsammans med en annan matta och smalare framvagn för att klara av trädkörningen och den tekninska biten bättre. Känns som att det lutar mot en assault just nu, men något gör att jag ändå funderar på pron.

Och nu vet jag att Krillekravall kommer såga mig vid fotknölarna, men det får jag ta!

Vad tycker ni?

/ Rasmus
Gick själv nyss från att ha kört förlängd IQ med 36" framvagn till en std Assault Rmk. Och jag kan väl inte heller påstå att jag direkt känner behovet av en smalare framvagn. Den känns i gämförelse snuskigt smidigt och lätt hanterat i våra skogar här uppe.
Rem drift känns för mig bara som något extra som kan krångla till det, och det är väl bekräftat nu när de faktist kommer en uppdaterad version på -14.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Rasmus.. Du vet att jag bara tycker det är trisst när någon wastar sin talang.. Men du är så stark så en Assault kommer funka bra för dej.. Dom är förhoppningsvis förstärkta på rätt ställen, värkar som rmk har en sjukt weak spot just bakom framaxeln, har sett en del få ohyggligt slak matta!
Sen kommer ju jag se ut som en bättre förare när jag stannar bredvid dej när du kört fast...
Skenorna har samma skitvinkel på assaulten som på maskinen du just lämnat, så även om du flyttar upp främre infästningen till rmk pos, så kommer en assault aldrig upp på snön lika bra... Men som sagt, det får en gamal man att se bättre ut ;)
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Första remmen gick för mig i helgen. 58 mil hade den då gått och den var ordentligt inkörd.
Fransade sig redan vid 40, men räddade den med kniv och tändare men nu i helgen då det var mkt och tung snö orkade den inte längre. ÅF skulle kolla upp variatorerna imorrn på 50-mila servicen.
Vänster handtag ville också lossna när man skulle lägga skotern på sidan om jag hade värmarna igång. Dom skulle byta ut det imorrn.
Är det nån mer än mig som har problem med att skidorna bromsar vid nerlägg/skråkörning i lite mer kompakt snö? Skidan man har vikten på vill ställa sig rätt upp många gånger och det resulterar ofta i fastkörning eller när att flyga över styret.
Läst på snowest att skidgummin från C&A är lösningen men vill höra om nån annan haft problem och hur dom löst det först.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Första remmen gick för mig i helgen. 58 mil hade den då gått och den var ordentligt inkörd.
Fransade sig redan vid 40, men räddade den med kniv och tändare men nu i helgen då det var mkt och tung snö orkade den inte längre. ÅF skulle kolla upp variatorerna imorrn på 50-mila servicen.
Vänster handtag ville också lossna när man skulle lägga skotern på sidan om jag hade värmarna igång. Dom skulle byta ut det imorrn.
Är det nån mer än mig som har problem med att skidorna bromsar vid nerlägg/skråkörning i lite mer kompakt snö? Skidan man har vikten på vill ställa sig rätt upp många gånger och det resulterar ofta i fastkörning eller när att flyga över styret.
Läst på snowest att skidgummin från C&A är lösningen men vill höra om nån annan haft problem och hur dom löst det först.
Huvva då höll ju remmen länge;)
 

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
36" framvagn så är det rätt längd på 2013 dämpare. 2012 passar till 39" framvagn.

Jag rekommenderar en bakbåge från nyare modell av Arctic m modell
F**k! Va inne på ett 39" zbroz kitt.
Va finns de mer å välja på om man inte vill byta dämpare å få den smalare?

Sen en annan grej, kör me krängaren på borde man ta bort den?
Hur kör ni andra?
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
F**k! Va inne på ett 39" zbroz kitt.
Va finns de mer å välja på om man inte vill byta dämpare å få den smalare?

Sen en annan grej, kör me krängaren på borde man ta bort den?
Hur kör ni andra?
Timbersled 38", krängarna ska du slänga så långt bort du kan!
 
A

AssaultRMK

Anledningen till att Gripper skidorna plogar är pga att under skidgummit så är skidan räfflad med cm djupa skåror imellan. Gummit trycks ner i dessa skåror istället för att stå emot.
På mina tidigare Polarisar med Gripper brukar jag lägga en alu platta under skidgummit. Då håller dem emot betydligt bättre!
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
"Vänster handtag ville också lossna när man skulle lägga skotern på sidan om jag hade värmarna igång. "

Både jag å en till jag känner har samma problem. Men inte tagit upp med ÅF..

"Första remmen gick för mig i helgen. 58 mil hade den då gått och den var ordentligt inkörd."

Min fransade upp rejält nu vid 70 mil så då bytte jag till en ny. Dock har en annan i gänget haft samma fransning efter 70 mil nu å en tredje sprängde sin i tusen bitar vid samma mil..
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Remproblem -13 när -11 och -12 fungerat UA? Är inte det jävligt konstigt, vad skiljer till -13?
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ha.. Ni ska inte klaga... 36mil två remmar + att den nya funka fint i 2mil sen fransa sej efter 20 min bland träden...
Men du har iaf bevisat att beltdriven inte är problemet :)
Kanske hade jag en prototyp 13 maskerad till 12 förra året då den å tog rem........
eller så har mina kompisar hittat gasen i år :)
Någon som fått höra nått matnyttigt från åf/polaris eller är det som vanligt ??

å krillek kör du std drevat ??
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Har smällt 4 på 72 mil! Har schimsat sekundären nu och det blev bättre men rem tempen är fortfarande alldeles för hög! Man bränner sig ju på remmen! Hörde idag ryktesvis att dom kanske har hittat felet! Men vi får höra inom några dagar!