Oj vilket lik till skoter man har! Var och provkörde idag och det är sjuk skillnad mellan beltdrive åå kedjehus
Sjukt roligt att köra när den ställer sig rätt upp efter att du lagt ner den
!
Måste bara fråga, vilken maskin du jämför mot?
VMC
Men efter att ha provkört ProRmk med Beltdrive och 2.10 Ratio så tror jag att den går
att köra som den är-även i våra förhållanden.
BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte
för högt växlad.
Var o xtrem krypkörde i granskogen på torsdagkväll och det luktade inte rem trots nerslagan och +8 grader.
Förklara för mig hur beltdriven kan fungera bättre att krypköra med när du ligger och smyger med remslir i skogen?
Fördelen med lättare drivlina märks när man ändrar varvtal, vid konstant varvtal märks skillnaden inte.
Är inte anti mot beltdriven, det är säkert kanon, men jag tror inte på allt som skrivs om den. Att det ska bli sån himl skillnad...
Mina tankar:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad.
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så borde skillnaden inte göra så värst mycket.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
Räknar man bara delarna från sekundären och bakåt i drivlinan blir det ca 7.5% skillnad...
Frågan är om det märks mer än i reklambrochyren...