Polaris 2016

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Precis är polaris som inte kommit med vad som ska göras med mattorna som tagit stryk. Inte ÅF som är taffat.

Dem har redan lovat mig en matta så ska nog inte vara några problem gissar jag.

Säger som 85procent sa ifjol: "Spänn mattan så försvinner alla problem"=O)
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
Tjena!

Har fortsatt problem med lågt varvtal (enligt mig).
8200 ligger jag på och polaren ligger 8300.
Det känns och nästan hörs att hans skoter är vassare. Jag saknar det där lilla extra i slutet.
Inga mods eller dylikt gjorda som ska påverka varvtalet.
Halp!
Antar att en förhoppningsvis ganska enkel lösning är att köpa ett vkit.
Hade bara velat veta om någon upplevt samma problem!


du är inte ensam, jag har gjort tamefan allt för att få skotern att gå som den ska. är första maskinen som är totalt omöjlig att ens få att övervarva eller gå som den ska. håller jag fullt varvar den 8000, släpper jag tillbaka gasen 10mm varvar den 8200 konstigt nog dock ändå för lite saknas ju 200rpm för att ens nå peak av en pipa.

Base 0.700
Idle 0,940
WOT 4,37volt

saker som jag gjort:

*16 programvara
*17 programvara
*synkat avgasportsmotor
* bytt relän.
*justerat tps både hos åf och sedan själv med multimeter är inställd exakt.
* slp system
*spi system
*orginal avgas
* powercommander med tändning
* orginal variatorer
* kravall kit med vardera helix vinkel, tomma mtx 71g, mtx +2g,mtx 2+1g
* epi 68g vikter med almond fjäder, dessa 2 setuper med team guld fjäder 45lbs hårdare varvar inge mer, märker ingen skillnad heller på brantare eller flackare slutvinkel på helix. inom 2graders skillnad.
* kört i 10cm snö till 120cm snö, alla olika höjder, 0-800möh temperaturer från +1 till minus 10.
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
du är inte ensam, jag har gjort tamefan allt för att få skotern att gå som den ska. är första maskinen som är totalt omöjlig att ens få att övervarva eller gå som den ska. håller jag fullt varvar den 8000, släpper jag tillbaka gasen 10mm varvar den 8200 konstigt nog dock ändå för lite saknas ju 200rpm för att ens nå peak av en pipa.

Base 0.700
Idle 0,940
WOT 4,37volt

saker som jag gjort:

*16 programvara
*17 programvara
*synkat avgasportsmotor
* bytt relän.
*justerat tps både hos åf och sedan själv med multimeter är inställd exakt.
* slp system
*spi system
*orginal avgas
* powercommander med tändning
* orginal variatorer
* kravall kit med vardera helix vinkel, tomma mtx 71g, mtx +2g,mtx 2+1g
* epi 68g vikter med almond fjäder, dessa 2 setuper med team guld fjäder 45lbs hårdare varvar inge mer, märker ingen skillnad heller på brantare eller flackare slutvinkel på helix. inom 2graders skillnad.
* kört i 10cm snö till 120cm snö, alla olika höjder, 0-800möh temperaturer från +1 till minus 10.

Tjena!

Jo, jag har följt din tråd stenhårt på Snowest.
Du ligger hästlängder före mig med att testa olika grejer också dessutom.


Ligger på 8150 nu, släpper jag upp gasen lite så når jag med lite tur 8250...
Då du dessutom testat med SLP/SPI system så är det helt otroligt att du inte når mer än 8200rpm med pipa.
Eftersom att du testa olika pipor osv så antar jag att du dubbelkollat att allt är tätt också? dumfråga...
Det var nämligen en av sakerna jag tänkte testa imorgon, täta om allting på avgassidan.


Har du testa köra non-ethanol och ethanolläget?
För mig gör detta ingen skillnad alls.

Kör polaren non-ethanol däremot varvar hans skoter 200rpm mer. Dvs säga 8500~ ist för om han då kör ethanolläget så ligger den på 8300~.

Polaren kör SLP burk endast och hans ligger på 8450-8500 nu, med lite mer vikt och annan primärfjäder. Hans drar förbannat mycket mer vid 8400~ och just nu känns det som en drömsiffra för mig/oss.



Såg på det andra forumet att du eventuellt skall byta ECU, något nytt om det från ÅF/Polaris?
Hörde en liten fågel viska (Davajn) om att du skulle testa med "kylsprej" också, gav inget?

Känner mig riktigt uppgiven nu när jag läst vad du gjort och vad jag hade tänkt göra.
Kan ju hända att vi ändå likförbannat - på något konstigt sätt, har olika fel.
Men det låter inte som det.



Frustrerad nå jävulskt.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag tror vi har hittat felet på hans maskin. Han kommer riva den nu och kalibrera in TPS värdena en gång till. Hans maskin ligger på för hög volt(4.37v) på 100% TPS. Måste få ner den under 4.3v annars slår en säkerhetsfunktion i styrsystemet in och fetar på å sänker tändning.

Så blir för han att sänka base volten och försöka komma under 4.3v på 100% tps. Det är nog lösningen!
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Jag tror vi har hittat felet på hans maskin. Han kommer riva den nu och kalibrera in TPS värdena en gång till. Hans maskin ligger på för hög volt(4.37v) på 100% TPS. Måste få ner den under 4.3v annars slår en säkerhetsfunktion i styrsystemet in och fetar på å sänker tändning.

Så blir för han att sänka base volten och försöka komma under 4.3v på 100% tps. Det är nog lösningen!
Spännande, återkom med resultat!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Någon som vet vad som görs på servicarna av SKS Axys? min 2016 ska in på 50mila servicen snart.

Tänkte när garantin löper ut (1 år kvar ännu) så börjar Jag nog serva den själv istället och sparar en hiskelig slant.

Vad är det som görs? Byter kedjehusolja och fettar boggien, vad mer? Är en 800cc.

Kör inte så mycket skoter längre men man vill ju ändå serva en gång /år .
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det är typ det som du skriver...kedje&matt spänning/kontroll är väl annars utöver byte av oljan&fetta boggie det viktiga, sen ska det ju checkas en massa punkter.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det är typ det som du skriver...kedje&matt spänning/kontroll är väl annars utöver byte av oljan&fetta boggie det viktiga, sen ska det ju checkas en massa punkter.
Gissa på det : )

Om det är någon som har tips på lämplig kedjehusolja från Biltema kan ni ju hojta till . Gissar att det är vanlig växellådsolja.
Fett kör Jag med samma fett som Jag kör i traktorn som Jag kört på alla andra skotrar.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Så länge det inte är olja eller fett som blir som sirap då det är kallt så kommer det fungera, är ju inte direkt några special lager/bussningar eller kedja
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kör själv med orginal fettet för låg temp.å orginal kedjehus olja...funkar fint med annat fabrikat åxå, behöver absolut inte vara orginal polaris produkter, viktigast är ju att fettet funkar för kyla...kedjehus oljan kan man fast köra med nå synt.motorolja.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Någon mer som upplever att passformen på kåpor/huv är helt åt skogen?

Är som att min huv är ca 2-3cm för lång, klickar jag i den fram och bak så buktar den uppåt i spänn, och när jag sätter dit sidokåporna så smäller det till och huven hoppar lös i framkant. helt omöjligt att få den att sitta fast...

Någon mer?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tycker just passformen på plasten är riktigt bra på Axys, iaf jämfört med proriden...
Passar fint!

Skotern har inte varit med om nån krock?
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Passformen är väll som med det mesta som kommer från Jänkelandet d.vs att det är åt helskotta.

Min Axys har också lite dålig passform, knappast som på Freeriden där alla kåpor kan öppnas och stängas utan att behöva "vålda"
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Passformen är väll som med det mesta som kommer från Jänkelandet d.vs att det är åt helskotta.

Min Axys har också lite dålig passform, knappast som på Freeriden där alla kåpor kan öppnas och stängas utan att behöva "vålda"
Men köp en BRP igen så vi slipper ditt gnäll. Dom är ju så bra, förutom den du hade då som motorn rasade på efter 30 mil och den du hade som fick gashäng på gårdsplanen... men det var väl förarfel också som vanligt när det gäller BRP.