Polaris 2016

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Verkar ju skilja mellan maskinerna, min Pro-ride har perfekt passform på didokåporna, men en kompis 12 Pro-ride hade passiv passform på sidokåporna, dom var dessutom betydligt mycke sladdriga mot mina kåpor
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Passformen är väll som med det mesta som kommer från Jänkelandet d.vs att det är åt helskotta.

Min Axys har också lite dålig passform, knappast som på Freeriden där alla kåpor kan öppnas och stängas utan att behöva "vålda"
Passformen på axysen är ju 100%, går inte å få bättre.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Har inte fått någon smäll, har varit på det viset så länge jag kan minnas.
Tänkte be åf kolla på det på 50mils service men det glömde jag såklart... Har dock kontaktat dom nu men dom hade såklart aldrig hört om det på axys.

När jag hade vägarna förbi skulle jag komma in så dom fick se på det.

Hade betydligt bättre passform på Pro riden, och då var inte den heller så bra...
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Handskfacket ovanför mätaren är ju väldigt dålig . Påpekade det till ÅF men det var inget dem kunde göra.

Men lite bättre än Pro ride har dem iallafall. Har en sån åxå och där är det verkligen dåligt. En -14. Dem får man vålda riktigt med. :ciao:
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Jag tror vi har hittat felet på hans maskin. Han kommer riva den nu och kalibrera in TPS värdena en gång till. Hans maskin ligger på för hög volt(4.37v) på 100% TPS. Måste få ner den under 4.3v annars slår en säkerhetsfunktion i styrsystemet in och fetar på å sänker tändning.

Så blir för han att sänka base volten och försöka komma under 4.3v på 100% tps. Det är nog lösningen!
Har ni löst problemet! har samma fel på min!:mad:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Dom böt tps'en å det ordnade problemet. I hans fall gick det ej justera tpsen nog så "spektrumet" på den låg helt fel.

Men i många fall går det bara justera in tps'en. Finns en guide på snowest. Ska göra en guide på svenska sen när jag ska göra det på min. Tänkte dubbelkolla min när turbon ska monteras :)
 

JagMej

Medlem
28 aug 2016
10
0
1
Östersund
Någon som har haft bekymmer med sina isrivare? Backade sönder mina första och bytte därefter ut dom mot ett par nya orginal. Dessa höll dock inte mer än några mil innan dom var brutna och med dessa vet jag med mig att jag inte har backat med eller använt annat än på led. Betongföre förvisso men det ska dom väl hålla för? Eller är det bara jag som är talanglös?

Funderar på att montera BRP istället...

Edit: Pro-Rmk 800, -16 dvs.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
188
17
18
Piteå
Samma problem här, 3 isrivare på 3 dagar. Går i samma tankar då det inte direkt lockar att behöva punga ut med 954:- för ett par isrivare var och varannan vecka.
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Även jag har gjort av med ett par isrivare på min Axys Pro RMK utan att ha backat med dem. Håller med om att det inte känns vettigt att behöva betala närmare 1000 kr för ett par isrivare flera gånger per säsong.... På den Pro RMK -15 jag hade förra året körde jag betydligt fler mil med isrivare utan att de gick av än vad jag har gjort på denna skoter.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
kört dom 1 år på min sks och 4a år på swb-a och inga har gått av hittills.
 

JagMej

Medlem
28 aug 2016
10
0
1
Östersund
Precis. Kommer köpa och montera ett sådant par istället. Förjävla störigt att man inte kan bygga rivare som håller.

Tack för svar.
 

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
Ni som kör första modellen talon matta, behöver man ta upp centrumhålen eller är det bara köra på som det är?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Tjena!

Jo, jag har följt din tråd stenhårt på Snowest.
Du ligger hästlängder före mig med att testa olika grejer också dessutom.


Ligger på 8150 nu, släpper jag upp gasen lite så når jag med lite tur 8250...
Då du dessutom testat med SLP/SPI system så är det helt otroligt att du inte når mer än 8200rpm med pipa.
Eftersom att du testa olika pipor osv så antar jag att du dubbelkollat att allt är tätt också? dumfråga...
Det var nämligen en av sakerna jag tänkte testa imorgon, täta om allting på avgassidan.


Har du testa köra non-ethanol och ethanolläget?
För mig gör detta ingen skillnad alls.

Kör polaren non-ethanol däremot varvar hans skoter 200rpm mer. Dvs säga 8500~ ist för om han då kör ethanolläget så ligger den på 8300~.

Polaren kör SLP burk endast och hans ligger på 8450-8500 nu, med lite mer vikt och annan primärfjäder. Hans drar förbannat mycket mer vid 8400~ och just nu känns det som en drömsiffra för mig/oss.



Såg på det andra forumet att du eventuellt skall byta ECU, något nytt om det från ÅF/Polaris?
Hörde en liten fågel viska (Davajn) om att du skulle testa med "kylsprej" också, gav inget?

Känner mig riktigt uppgiven nu när jag läst vad du gjort och vad jag hade tänkt göra.
Kan ju hända att vi ändå likförbannat - på något konstigt sätt, har olika fel.
Men det låter inte som det.



Frustrerad nå jävulskt.
Testa att lasta motorn lite mer med tyngre vikt alt en primärfjäder med lägre sluttryck. Hade precis samma fenomen med en rev 05 för många år sedan. Satt ett dynamo Joe variatorkitt på den. Fick hjälp av honom och han beskrev fenomenet men "pipe surge". Finns att läsa om på hans sida. Var skitiriterande att skotern gick bäst på 3/4 gas. Enkelt att testa!
Kanske lite långsökt...,