Polaris 2026

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
284
108
43
Vittangi
Hittade ingen tråd för detta, så jag skapar en. Vad tror ni om Polaris 2026?

På RMK så är väl det största att det kommer en LE (Limited Edition) variant med lite extra prylar och att 7S displayen är standard på alla modeller. Annars inte så värst mycket nytt.

På ledmaskinerna så är det någon ny slags bakfjädring på XCR som heter "Long Tail". Har inte läst in mig desto mer på vad det är för något.

På de halvlånga maskinerna, Switchback, så kommer det någon ny modell som heter Switchback Assault Escape. Den ska tydligen låna komponenter från RMK och blir väl därmed mer kapabel i lössnö får man anta.

Kanske mest intressant för mig personligen, som börjat bli gubbe och intressera mig för sådana skotrar, är att Polaris Voyageur återkommer med 155" (smal) matta och även med 2" kammar. Har en boggie som är uppåtvinklad i bakkant (BackTrak15), så den bör gå att backa med. TrailBreaker skidor som är lite bredare och ska gå att backa bra med. Kommer endast med 650. Kommer en Nordic Pro variant av den med bättre stötdämpare etc. Polaris säger att den ska vara bra att dra med. Men. Något som jag inte blir klok på är om den även har en luftkylare/kylfläkt? Står inget om det någonstans och det tänker jag är en förutsättning för att kunna dra bra med den.

Titan kommer nu med 850-motorn istället för 650 samt nytt för i år så får även S4-motorn flytta in i den bredare Matryx-plattformen. Kommer också i en Nordic Pro variant.

Både Voyageur och Titan tycker jag är riktigt snygga detta år i sina Nordic Pro-varianter, även om det förstås är subjektivt. Hade inte haft något emot någon av dem (förutsatt att Voyageur har luftkylare/kylfläkt). Men i likhet med Ski-doo och Lynx så är ju priserna höga för årsmodell 2026. Det lönar sig definitivt mer att leta kvarblivna modeller av 2024 eller 2025 eller begagnade maskiner med få mil, om man inte absolut känner att man måste ha senaste årsmodellen eller helt ny skoter.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.883
115
63
Skellefteå
Long tail är väl att torsionfjärdrarna avslutas längre fram på boggiskenorna, typ 10 cm. Ska blir stor skillnad på mjukheten/följsamheten vid småslagiga gupp i låg hastighet.

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
284
108
43
Vittangi
Voyageur kommer med extra kylare & fläkt som på Titan
Det låter ju bra, då är den modellen väldigt intressant. Lite som en Lynx 49 Ranger Pro, men Polaris. Samt uppvinklade bakre skenor på boggien, vilket 49:an har förlorat när den fick samma boggie som Shredder/Boondocker. Bättre stötdämpare än 49:an har Voyageur också i sin Nordic Pro version.

Den känns lite väl dyr däremot, börjar på 219900 kr... 25000 kr mer än en 49 Ranger Pro 600, vilket väl är närmaste konkurrenten. Det är klart, ska man utrusta 49:an med bättre stötdämpare så är man ju uppe i samma eller mer pengar.

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
56
7
8
Stockholm
Mellanår helt klart för lössnö maskiner. LE modellen är väl "cool" men bakbåge/frontbåge är ju något som dem flesta redan sätter på eftermarknadsgrejor så det gör ju inget speciellt. Styr väskan man får med kan väl va bra, däremot inget jag är speciellt intresserad över.

Tycker nordic pro / TItan är intressanta, dock är dem ju väldigt dyra så det känns inte speciellt lockande att köpa, tyvärr. Helt okej uppdateringar på "halvlånga" maskiner också, däremot så vet jag inte speciellt många som faktiskt kör såna.

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
92
5
8
Switchback Assault Escape tycker jag känns som en smart grej, precis vad jag skulle vilja ha om jag hade haft pengarna.

Det där med att alla har 7s. Är det vettigt att slänga på dyr utrustning som standard i en tid då maskinerna redan är för dyra. Vet inte om det är rätt lösning för att sälja fler maskiner? 🤔

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
De måste komma med ett par prisvärda modeller också. För just nu kostar polaris billigaste skoter 189000 (rmk 650, just denna är väll rätt prisvärd jämfört med en summit 600r för 196000.)
Och ska man ha en enkel fiskeskoter så får man punga ut 219900 vilket är helt orimligt. Tex brp har fiskeskotrar från 135000kr, så en skillnad på 85000kr, visst det är mer utrustning och motor, men jag tror inte alla efterfrågar detta.

Annars var det väll inte mycket nytt mot föregående åren.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.555
424
83
Malå/Adak
Som vi diskuterat i andra trådar, senaste tio årens prishöjningar kommer leda till att denna hobbyn så sakteliga kommer dö ut.

Det är inte rimligt att en leksak kostar en halv oskattad årsinkomst. (och då är det minsann långt från alla som har en halvmiljon i årsinkomst heller även om det finns de som har mer).
Så länge Svenska spel inte ringer en lördagskväll och talar om att jag kan gå i pension så har jag förmodligen köpt min sista nya skoter för priserna börjar vara rent bisarra!
Mellan 2005 och 2022 köpte jag 8 nya skotrar om jag räknar rätt, de sista två har varit ett år gamla och med några få mil båda två och det är antagligen det spåret jag kommer hålla framöver om jag nu inte kuggar ner ytterligare.

Priserna hade varit enklare tolerera om maskinerna varit "outslitliga" och problemfria men det är dom ju definitivt inte.

Reactions: Henrikssons

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
56
7
8
Stockholm
De måste komma med ett par prisvärda modeller också. För just nu kostar polaris billigaste skoter 189000 (rmk 650, just denna är väll rätt prisvärd jämfört med en summit 600r för 196000.)
Och ska man ha en enkel fiskeskoter så får man punga ut 219900 vilket är helt orimligt. Tex brp har fiskeskotrar från 135000kr, så en skillnad på 85000kr, visst det är mer utrustning och motor, men jag tror inte alla efterfrågar detta.

Annars var det väll inte mycket nytt mot föregående åren.
Håller med dig till 100%.

Jag köper att man har "värsting"maskiner som kostar mer, men att till exempel ha en fiskeskoter som kostar över 220k är ju bara bisarrt, jag tror det finns en hel del personer som KANSKE hade köpt en ny Polaris och haft som korvgrillar skoter alt. fiskeskoter om priserna hade varit lite mer humana, men såna priser gör ju att marknaden samt hobbyn dör ut.

Att dem slänger på 7S på alla modeller är väl bra till viss del, jag tycker 7S displayen är grym, men jag betala 10k mer för den på min skoter jag ska åka och fiska med känns bara bisarrt. Jag ska ju bara åka med barnen och fiska..

För övrigt gillar jag switchback assault escape, perfekt om man kör led & lössnö.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Håller med dig till 100%.

Jag köper att man har "värsting"maskiner som kostar mer, men att till exempel ha en fiskeskoter som kostar över 220k är ju bara bisarrt, jag tror det finns en hel del personer som KANSKE hade köpt en ny Polaris och haft som korvgrillar skoter alt. fiskeskoter om priserna hade varit lite mer humana, men såna priser gör ju att marknaden samt hobbyn dör ut.

Att dem slänger på 7S på alla modeller är väl bra till viss del, jag tycker 7S displayen är grym, men jag betala 10k mer för den på min skoter jag ska åka och fiska med känns bara bisarrt. Jag ska ju bara åka med barnen och fiska..

För övrigt gillar jag switchback assault escape, perfekt om man kör led & lössnö.
Jag gillar själv 7S displayen för den är faktisk bra, men jag hade aldrig lagt till den som tillval och betalt extra för den. På boosten är den ett tydligen ett måste, mest troligt för att enkelt kunna få alla felmeddelande i klartext :)

Sen jämfört med brp stora display som inte tillför så mycket så går faktisk 7s displayen se när man kör, då den sitter i en vinkel så inte snön lägger sig över den på en gång.