Polaris cfi 800 motor problem

XxHenKexX

Medlem
26 okt 2010
25
0
1
Enköping
Har för andra gången rasat ena vevlagret på min polaris cfi800 motor. ställde på oljepumpen sist, men det höll inte längre än kanske 150mil
Finns det bättre oljepumpar eller åtgärder så den smörjer mera på lagren?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Vilket av vevlagren var det som for?
Garanterat ingen genetisk fel på smörjningen på dessa. Troligen är en oljeinjektor halvt igensatt eller felkopplade slangar från oljepumpen till anslutningarna på blocket/oljeinjektorerna, då detta är mycket viktigt för det är olika flöden från pumpen.
 

XxHenKexX

Medlem
26 okt 2010
25
0
1
Enköping
Vilket av vevlagren var det som for?
Garanterat ingen genetisk fel på smörjningen på dessa. Troligen är en oljeinjektor halvt igensatt eller felkopplade slangar från oljepumpen till anslutningarna på blocket/oljeinjektorerna, då detta är mycket viktigt för det är olika flöden från pumpen.
Tja. Jag har inte hunnit lyft ur motorn än, det hände för några timmar sedan, men förra gången det hände så va det höger vevstagslager som for..

Jag va noga med att göra rent alla slangar och återmontera allt precis som det satt original
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Samma svar här de är grym smörjning till lagren på cfi motorn men de gäller att blåsa oljespridarnipplarna med tryckluft väldigt noga, i med wd40 eller annan goja och blås som ett tok. Oljepumpen skulle jag nog bytt till annan beg för säkerhet skull .Om du är minsta lilla osäker på om en oljeinjektor tycks haka upp sig i låst läge dvs backventilskulan kärvar så byt den också. Kolla att oljepumpens drev och drevet på vevaxeln är i bra skick.
Jo en sak till som är viktig oljelocket kan va felande kulan som sköter backventilen kan fastna i stängt läge samma fenomen som Arctic cat har för sig. Då blir de vacum i oljetanken med följande fel som du fått.
Jag har borrat hål i oljebehållaren och limmat fast backventil som extra luftning. De duger med litet rör med en slang som du drar till lämpligt dreggeklställe om du vurpar typ in i ett pyramidstag. Ställ upp oljepumpen tills den drar 2,5% ca 3-4 varv mer INSKRUVAD vs orörd oljeskruv och kör även i 0,5% olja i soppatanken för all framtid.
Glöm inte skruva loss avluftningsskruven på pumpen och lufta den när du har skruvat ihop den igen. Jag är så orolig att jag har oljeslangen lös från oljebehållaren och najar fast oljepumparmen på full matning. Därefter startar jag den på tomg och fyller på olja i slangen med en spruta ner mot oljepump tills alla bubblor är borta.Den drar en hel del olja så man blir nästan stressad att fylla på i slangen. Jo just blås ur eller byt oljefikltyret som sitter på slangen till oljebehållaren.
 

XxHenKexX

Medlem
26 okt 2010
25
0
1
Enköping
Samma svar här de är grym smörjning till lagren på cfi motorn men de gäller att blåsa oljespridarnipplarna med tryckluft väldigt noga, i med wd40 eller annan goja och blås som ett tok. Oljepumpen skulle jag nog bytt till annan beg för säkerhet skull .Om du är minsta lilla osäker på om en oljeinjektor tycks haka upp sig i låst läge dvs backventilskulan kärvar så byt den också. Kolla att oljepumpens drev och drevet på vevaxeln är i bra skick.
Jo en sak till som är viktig oljelocket kan va felande kulan som sköter backventilen kan fastna i stängt läge samma fenomen som Arctic cat har för sig. Då blir de vacum i oljetanken med följande fel som du fått.
Jag har borrat hål i oljebehållaren och limmat fast backventil som extra luftning. De duger med litet rör med en slang som du drar till lämpligt dreggeklställe om du vurpar typ in i ett pyramidstag. Ställ upp oljepumpen tills den drar 2,5% ca 3-4 varv mer INSKRUVAD vs orörd oljeskruv och kör även i 0,5% olja i soppatanken för all framtid.
Glöm inte skruva loss avluftningsskruven på pumpen och lufta den när du har skruvat ihop den igen. Jag är så orolig att jag har oljeslangen lös från oljebehållaren och najar fast oljepumparmen på full matning. Därefter startar jag den på tomg och fyller på olja i slangen med en spruta ner mot oljepump tills alla bubblor är borta.Den drar en hel del olja så man blir nästan stressad att fylla på i slangen. Jo just blås ur eller byt oljefikltyret som sitter på slangen till oljebehållaren.
Tack för alla bra tips och råd👍, jag ska ta med mig de. När jag har lagat motorn igen.

Som sagt jag är inte 100%säker än vad som gått trasigt men då jag inte har öppnat motorn än, men troligtvis vevstake