Polaris Indy 500 EFI/förgasare

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Tjena!

Har en Polaris Indy 500 EFI -92, som är konverterad till förgasare.

Ja tycker den drar för***** mycke soppa har inte kollat så noga men skulle tippa på lätt över 2,5 liter milen blandad/hård körning. Kollade stiften å de var mörka men inte direkt svarta.

Har fått ett bud på ett komplett EFI system till samma skoter på 1500kr.

Tycker ni jag ska byta, eller ska ja satsa på lite andra munstycken, eller har ja helt enkelt en skoter som drar mycket?

Är det mycket jobb att byta till EFI från förgasare?


Mvh// Leijon
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om du köper nå extra munstycke för 30 spänn st så kan du bestycka ner den... fast först så ska du veta var den går fett isf.. så köp inte EFI systemet utan nått enstaka munstycke, om det ens behövs.. sätt 1500 till soppa kassan istället : )

kolla stiften:
Fullgas: när man ska kolla stiften så ska man dra en lång fullgas repa sen döda skotern innan du släpper gasen.. bromsa snabbt och därefter kolla stiften.. alltså ingen tomgångs körning för då ändrar stiftens färg..

Halvgas: hålla konstant samma gas (halv gas) över en sjö och döda skotern innan du släpper gasen.. kolla stiftens färg.

kan ju i övrigt säga att bara färgen genrellt sett ska vara gyllenbrun.. men man ska inte igentligen kolla på porslinet (det vita).. så antingen kollar du bara på färgen i övrigt eller så kikar du lite nogrannare men då måste du läsa just en smula.. : p

Dragstuff,Howto read sparkplugs
Snowtech Howto read sparkplugs

läs där hur man läser stift. så du vet vad du ska kolla efter, eller som sagt kan du chansa o bara kika på färgen..

om den inte går fett enligt stiften så ska den inte gå snålare.. men har för mig att fuji 500 motorerna kom ner till 2 liter milen iaf ?..

Lycka-till! : )
 
Last edited:

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
2,5 liter är inte mycket vid blandad / hård körning..... fått mina att ta 4-5liter.....
Det kostar att köra skoter :(
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Gjorde en lite mer vetenskaplig undersökning i går med tripmätare och såg att den var uppe
och nosade på 4,5-5 liter milen!!!
Jag tror väl inte att den ska dra så mycket? En liten 500...
Vad ska jag göra?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
släppa lite på gasen och köra leder?
Farsans och en kompis till han var ut ifjol med dårligt före och båda två hade tagit över 5 liter milen...... båda skotrarna var widetrack nyare än -00 men ändå samma motor som en -90 typ....
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Jo men ja tycker det känns lite häftigt för en 500, som vad jag vet inte är trimmad.
Åker ofta tillsammans med en XLT trippel års -93 och till och med den tar mig i bränsleförbrukning. Då kör vi båda på samma ställen med ungefär lika mycket gas.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Jag kom på det att den är ju konverterad från EFI till förgasare, den kanske fick lite väl stora. Vad skulle ni rekomendera för förgasarstorlek på min 500?
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Alltså drar den 4.5-5 liter milen din 500 då drar den 1.5 liter mer än min vässade storm vid inspirerad körning. Stormen håller jag oftast mellan 2 liter(på led) och 3.5 liter (lösare före)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
kolla bestyckningen, och 38mm gasare är std på fuji 500 motorerna. den går garanterat fett.

som sagt kika bestyckningen! : )
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Ja Der_sturm, ja tycker också att det låter mycket. Ska ta å införskaffa ett gäng munstycken och pröva mig fram :) Tack för hjälpen allihopa, nu hoppas jag kunna spara in några slantar i soppa-kassan ;)
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Jaha, det låter väldigt lite det? va det en likadan indy 500?
Kollade i alla fall och det sitter i nuläget 290 huvud och 40 låg
 
B

Biosteel

byt bara munstycken, efi rapplar ju och helvete.

vrf skulle efi rappla för ? många av dom moderna maskinerna har ju det och det verka ju funka fint annars så skulle dom ju inte tillverkas :)
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Jo men jag har hört mycket ont om de gammla EFI systemen på polaris, RXL till ex... De är dock inget jag kan styrka med egna erfarenheter.

Jag tänker nog hålla på och byta munstycken ett tag innan jag ger mig in på att konvertera tillbaka till EFI.