Polaris IQr BigBlock mod

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
glöm inte å montera ny pumprem när du ändå håller på
Ja precis, glömde att nämna det :)

Föressten vet nån en rem som håller bättre än orginal? Hört talas om att org remmen inte är allt för bra samt att det finns en bättre som också är billigare...?

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Nån som har nån lösning till vad man ska använda när man ska dra fast cylindrarn? De främre muttrarna sitter jävligt trångt under ett utstick(sticker ut så långt så inte ens en smal förlängare ryms förbi cylindern) från cylindern..Momentnyckeln får inte plats. Testade göra en special hylsa, men den brast just innan 43nm..

Ska fundera vidare..Men lite tips skulle inte skada! :)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det finns en adapterskalle som ser ut som en kapad ringnyckel, man monterar den på momentskaftet och sen är det bara dra! :)

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Hmm skulle du kunna posta en bild på en sån? Hittar inte nån sån hylsa nånstans..Har massa "universialknutar" hemma, men dom rymms ju inte...

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Trist, brukar dock finnas ny nikasidade cylindrar på ebay för rimliga pengar ibland.
Är spricka rakt igenom ut till sidoavgasporten?
Att fodra om den är bara dyrare och knapast någon fördel heller... då man får åka wiseco om man måste borra upp den senare.

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Har hittat en i USA som jag ska ta utbytes ifrån.. På den ena är sprickan "bara" på nicasilet och på den andra så går sprickan in efter utblåset också. Har inte kollat så noga i sidoavgasporten(mest troligt ser man en spricka där också då godset är jävligt tunt) då jag vet att jag ändå måste byta båda:(

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Händer inte spec mycket nu..Har iaf skickat iväg cyllarna, beställt en SLP burk och fått veta att motorplattan mm är skickat :) Har även börjat kolla upp vad som ska köpas till motorn.

Ja, sen moddade jag färdigt blocket idag så jag kan köra utan oljepump :)

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
ÄNTLIGEN händer det nått igen!!

SLP burk. Mindre vikt och mer plats

Lite smått och gott =)

Såja, allt för idag. I morgon blir det nog att fixa stag dit fram i bulken och sen ringa runt och höra vars jag kan få allt svetsat :)

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Här kommer en mini update. Kommer nog en till mini imorrn också :p

Extra motorkudde fram:

Verkar bli bra utrymme vid sekundäraxeln. Även moterat extra motorkudde bak:

Skulle haft motorkuddar med längre bultar..Men kommer nog gå såhär om jag sätter lite gänglåsning på muttern. Nåja hursomhelst stabilare än innan :)

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Hehe nä precis :) Kommer också ha momentstag fram och bak.

Mer luft och mindre puder under huven var dagens projekt :p Har ännu kvar att göra side venten till avgassidan..

Före:

Efter:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Svart kan du ju inte gå fel med ;)

Men lite beroende på vad du ska ha andra färger på maskinen så ja vitt skulle ju klart kunna bli snyggt det med, bara det finns andra detaljer på maskinen som matchar i färg annars kan det lätt se plottrigt ut... Men jag har ju samtidigt en fetisch för att saker ska va rätt clean ^^

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Nä precis bamsegrill, man vill ju inte att maskinen ska vara en clown med för mycke skit. Men kan ju bli snyggt fast det är flera färger också :)

Nåja, såhär blev resultatet iaf. Blev själv nöjd i alla falla :)
Eller vad tycker ni?

Edit: Tänkte vitt för de finns en del vita detaljer som det kan matcha bra till. Tex dämpar fjädrarna, nummer skyltarna och det vita runt texterna;)