Har forskat mer i cdi:n mystiska värld
Ska ge 2-cylindrig digital polaris wastedspark cdi en ny chans.
Har tänkt efter lite, 440 tändningen gick rätt bra på en cylinder och typ nästan på de andra, men det stora felet där var svänghjulet, det var rätt stator och svänghjul men svänghjulet hade bara 4st magneter, vilket egentligen gör att den bara kan tända riktigt en gång per varv där magneterna lyckat tajma statorn hyffsat.
För vad jag lyckats förstå så "mäter" cdi varvtalet på hur lång tid det tar att passera början och slutet på triggernocken och baserar tändkurvan och ev varvstopp på det. Undantag från xcr/ultra cd:in då det svänghjulet har en nock som är typ tre gånger så lång som de andra.
Så nu när jag ändå ska byta svänghjul så tar jag ett från en maskin med elback, behåller den ena nocken och sliper bort resen och gör 2st nya med 120graders mellanrum.
Sen ska jag prova med en cdi och stator från en maskin med elback för en sådan har jag liggande, vore riktigt trevligt att få den att gå och dessutom men elback
Då blir det dessutom hela tändsystemet från samma system, så allt borde stämma.
Skulle det inte fungera så är det bara att anpassa svänghjulet för xlt boxen igen, då är det bara att göra nockarna kortare.