Idag har jag gjort stora framsteg och hittat felet!
För att ta lite bakgrundsinformation så ska tändningen var 28+/-1.5 grader BTDC vid 3000varv, och 20 grader vid 7500 enligt manualen för XLT, har inte lyckats hitta någon som har mätt upp på fler varvtal så man får en fin kurva, så vi vet alltså inte när den börjar dala eller hur det ser ut efter 7500varv, men jag ska mäta upp detta när jag får ordning på tändningen.
Har tidigare mätt upp och justerat in på ganska precis 30grader vid 3000rpm sen har jag trott att tändningslampan får fnatt på högre varv då det blir väldigt många tändingar den ska göra så jag har bara kunnat mäta upp till ca 6000varv, sen har lampan "ballat ur", och jag har inte brytt mig så hårt om det för det står biltema på den
Men jag har under dagen exprementerat med att polvända kablarna till triggern, satte en snabbkoppling så det blev enkelt att byta plats på dom. Men det som händer när man polvänder triggern är att den läser av motsatt sida på klackarna på svänghjulet.
Så problemet har alltså varit att triggern har varit felkopplad och jag justerat svänghjulet efter detta. vid högre varv går tändningen ner på 0grader, den verkar plocka bort exakt 30 grader då.
Så nu har jag justerat svänghjulet igen och mätt upp 30grader slutet av klacken istället och nu börjar det bli roligare.
Kör jag triggern som den var kopplad förut så 60grader BTDC vid tomgång och dalar sen ner till 30 grader vid 3000 sen 0 vid 6000.
Polvände igen och då visar den 40grader på tomgång, 40grader vid 3000 och 30 vid 7500, och jag tändningslampan fungerade perfekt vid 7500! Gick inte varva mer än 7500 nu men 30 grader är inte bra där uppe... men det är med oknackade stift.
Så nu behöver tändning bara justreras -10 grader så vi undviker härdsmälta så ska den nog gå upp över 8500 sedan.