Polaris pro Rmk 800 2011 varvar ej ur riktigt

EliassW

Medlem
25 nov 2023
10
1
3
21
Kramfors
Hej, har nyligen köpt en pro rmk 800 2011 och tycker att den varvar lite lite, varvar Max 7000 på full gas tänkte kolla hur mycket borde en orginal pro rmk varva? Kompis har en likadan hans varvar lätt över 8000
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Om de är org prylar i variatorerna så 8250v. De låter dock som du har någ fjäder i variatorerna som gått av eller så öppnar inte avgasventilerna. Soleoniden som ska öppna vid avgas vid ca 7500v kan va igenbäckad av sot och oljeklägg alt inte öppnar alls. Agasventilerna kallad vesventiler på polarisspråk kan ävenva så sotiga att de fastnat så regör dem och kolla funktinonen på soleoniden till dem. DEn kollar du genom att dutta med 12v i kontakten till den samtidig som du blåser i vackumslangarna. Med ström på ska du kunna blåsa fritt genom den. Jag rengör soleniden i samband med rengöring vesventieler efter ca 150 mils intervall, soleoniden sprutar man bara in bräcklen i eller wd 40 avfettning diesel mm och lägger på ström och blåser igenom skiten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Glömde skriva de viktigaste. Om du inte tog kompprov vid köpet så gör det nu! Kompet ska va 8,5 bar om du är normalstark att dra snapt i dragstarten och kolvar samt cylindrar är i kanobra skick.
Ta ur bägge stiften och be någ hålla full gas och dra de hårdaste du kan tills mätaren stannar på någ värde minst 5-7 drag eller mer.Om du får 8 bar så bör man byta kolvar om de inte är gjort innom 5 mil för de kan kräva inkörning 40 mil innan de ger fullt komptryck.
Du kan bespara dig mycket skruvande om de visar sig att kompet är för lågt.
Motorn måste va kall och inte ute i minusgrader när du komptestar. 10+ till 20 plus duger.
 

EliassW

Medlem
25 nov 2023
10
1
3
21
Kramfors
Kikade på avgasventilerna och dom ena membranet såg ut såhär, är hål i de venne om de syns men de va sprucket en hel del där på insidan, kan de vara det?🤔
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Vesmembranen är rätt vanligt fel, du testar dom enkelt genom att skruva lös alltihop men lämna locket på. Tryck sedan in skeden och sätt tummen över hålet i plastlocket, skeden ska då fastna inne eller bara sakta krypa ut när du släpper den 👍
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Va bra du hittade ett fel. När du skruvar lös övre muttern som håller fast menmbranet så brukar man bli tvungen värma muttern ganska mycket med gasollåga alt Butangas eller om du har gassvets då lossnar den lätt. Samma sak vid nästa gängdelning under membranet på med eld och dra lös även den delen för att kunna regöra hela vesventilen axelstång och i vesklockans cylinderborr den löper i. Den undre delen tar du loss med polygrip som du klämmer runt den stora tallrikliknade skivan under membranet.Vid mont lägger du på lite gänglåsning och dra inte åt stenhårt.
 

EliassW

Medlem
25 nov 2023
10
1
3
21
Kramfors
Bytt dedär membranet nu och bättre går den! Varvar ca 7900 till 8000 nu men inte mer dock 🤔har ej kollat komp än dock
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Att den har svårt att komma över 8000 varv kan bero på mycket, trötta variatorer. Fel rem, fel vikter, fel fjädrar/trötta fjädrar.
Igensatt hål till ves-ventilerna i cylindern kan det också bero på, många missar detta när de rengör ventilerna.
Sen är den säkert för tungt viktad i primären om det är originalgrejor i då 2011 är klenare i effektleveranns än senare modeller. 10-66 vikter är lämpligt i 2011, för de ska varva rätt i djup snö.

Så skriv vad du har för grejor i variatorerna samt vilken rem du kör med, och kolla skicket på rullarna i primären, med tanke på hur vesventilerna såg ut så lär det vara lika i primären :)
 

EliassW

Medlem
25 nov 2023
10
1
3
21
Kramfors
Tack ska kika på det! Då ha ja en till fråga då ja int e sådär jätte kunnig på skotrar, hur justerar man remmen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Här har du en film på din sekundärvariator där du ser vilken skruv du ska justera på. Men skit i hur de kontrolerar spänningen för de blir bara skit om du försöker ställa in som de gör.
Kolla spänningen helst efter du kört en bra sväng så remmen är varm hissa sedan upp mattan i luften och låt motorn gå på tomg. Om mattan står helt stilla så justera tills den just börjar hacka sig iväg, typ rullar någ dm och stannar rullar igen någ dm då är de rätt inställt. Om du råkar spänna för mycket så kommer då höra remgnäll på tomg när remmen är väldigt het och då skruvar du isär skivorna lite till.