Polaris Turpro RMK 163" - Gasrädd edition

Status
Stängd för vidare inlägg.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
camata resultatet är ju att jag borrade för extra ventilation till oljebehållaren ;) Tömde behållaren på olja och sedan borrade jag upp hålet. Inte en enda plastbit föll ner i behållaren. Så jag måste säga det gick otroligt smidigt!

Passade också på att byta till Legend ZX-2SR oljan.
Hur ska jag veta det?? :)
Aldrig haft en Polaris, så jag har dålig koll på vad kärlek till en Polaris kan tänkas vara.
Sån där tjock och "fet" plast brukar ju faktiskt gå ganska bra att borra i. Oftast får man en fin spiral av det som annars skulle ha varit spån, och om man då låter borren skära samtidigt som man med typ ett kg kraft håller emot så brukar det bli ganska bra.
Men; finns det enkla knep där man kan ta det säkra före det osäkra, så varför inte?
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
De är 76mm(3") kammar. Ja de är ju nå vansinnigt bett i mattan så den funkar fint. Kanske lite för bra... :)

Nu kommer en liten uppdatering:

Har varit mycket annat att göra än att bygga på turboskotern. Ombyggnationer i garaget såsom rivning av 2 väggar som bygge av nya förvarningsplatser. Samt har man ju varit å kört med reservskotern lite.
Och utöver det så dimper de inte in delar i det tempo man hade velat... Men lite saker har skett iaf!


Lite pryttlar till turpron.


Nytt lock till primären.


Org lock. 57gr skillnad mellan dom. Kanske gör lite skillnad efter man balanserat den.


Sked, borr och fett?¿?


Reservmaskinen får sig kärlek :tongue1:



Känns som reserven går lite fett... Sitter även en Par 13:1 topp på den, och skiten varvar bara 8100. Måste fixas. :mad2:
Har samma lock som dig och har fungerat klockrent ! kan hålla händerna på variatorn nu efter ett heat det kunda jag inte tidigare
Men du måste tänka på att inte använda för långa stoppskruvar i balanseringshålen då dom kommer att ta i korset om du gör det
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Låter lovande att dom fungerat bra. Grejen varför jag fastna för dom är ju att vingarna som den har blir ju typ som en fläkt. Så den måste forsla lite luft vid 8000rpm! Särskilt om man har ett meshtyg på sidan av kåpan så den får in lite frisk luft.

Finns ju andra kåpor men dom är ju snuskigt lättade, 227gram tror jag den väger som zbroz säljer. Men då ser den ut som den är gjord av tandpetare. Hållbarheten är tveksam om man säger så!

Tanken var att inte lägga till vikt för att balansera utan att borra bort material. Så kommer nog inte sätta dit någon bult.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Man skickar in de till en mekanisk verkstad som kan balansera :)

Gav kärringskotern(155"an) lite kärlek då den tog mycket stryk sista turen till fjälls.

oops


Slipat till öronen lite så dom inte är sylvassa.


I.om det inte verkar bli någon körning med 163an så får man väl lyxa till lite i framvagn å boggi på 155an. Blev å montera en Peak 2.5 matta också. Spännande å se hur den går i snön!

 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nyligen hemkommer från arbetsperiod så nu måste man försöka reparera 155an så man får något å köra nu efter snöstormen!

Tog en service på den innan man drog iväg på jobb och hade isär cylindern. Märkte då att jag hade 2 potentiella sprickor i ena cylinderkjolen. Så skickade den cylindern på verkstad för att kollas upp.
Men i all hast å stress så fick jag köpa ett 858 kit med ny -14 cylinder av min arbetskollega som nu har monterats. :evil:
Visade sig för övrigt att min -13 cylinder inte var trasig nu så här i efterhand. Bra med reserv :bigsmile:

Märkte också att sekundäraxeln hade svarvats ner i lagret... Hur nu detta kan ske är en gåta för mig men antagligen är materialvalet i axeln fruktansvärt dåligt och stålet i lagret av lite "värre" kvalité. Men axeln måste ju snurrat i lagret... Det var iaf inga problem å få på garanti då detta tydligen är vanligt.

Har för övrigt fått mina 163" skenor från iceage nu efter 5 månader!!! Halleluja... Förbaskade klåpare.
Nu är det bara kompressor & turbin kåporna som fattas....

Här kommer lite bilder.

Sekundäraxel


Ny prylar som blöder


rktek 858 rev2 med shims


Liten lätt överborrning




Bredbandslambda just ovanför org avgastemp sensor. Samt dubbla avgastempsonder i grenröret.


Passade på å dra om "söl"slangen så man slipper olja fulla buken.


Borrade upp ett hål så slangen kommer ut skyddat av plåten vid slutburken. Då håller den sig varm och kan ej frysa. Samt blir man av med oljesölet.


Brumm brumm bränsle. Blyat 117oktan Mon. Polaren kör 20% inblandning till hans turbomaskin. Blir väl å kanske fylla 2liter per tank för mig, bara för att det ska kännas som man har någon säkerhet iaf.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Std Peak 2.5. Funkar bra de lilla jag kört med den men då hade jag nog gynnsamma förhållanden för mattan. Har ej provat den i det sjuka puder som nu droppat. Men det blir lite testning imorgon så får man se.


Måste ge tummen upp för Hällgrens Motor i Burträsk för otroligt bra bemötande. Fick sekundäraxeln utbytt fastän garantin hade utgått och jag behövde inte ens övertala dom :bigsmile:


I övrigt har det gått lite sisådär med installation av 858 kitet. Fick en -14 härva till boondocker boxen och skotern är ju en -13... Stämmer inte överrens till spridare & tps. Löste efter lite klurande å lödande :whistle:


Vart också tvungen å göra om lite för att förse ström till bredbands lambdan & avgastempen. Tydligen är det dumt å belasta DC uttaget vid variatorn då den går via ecun på -13 och upp. Så det blev batteri installation samt ta matning från elstartskontakten. Man tar matning från 2 kablar till batteriet, pin 003 & 127.


 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Du kunde inte ta ut strömmen från kontakten uppe vid lyset? Eller var de för pjent?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Den ska tydligen också gå via ecun, bara att den är avsäkrad med 2A! Själva lambda sonden drar 2-3A när den värms upp + avgastempen å då är jag kanske bort emot 4A. Så de blir lite kämpigt för säkringen isf :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Är maskinen iordning till Ride and seek i Arjeplog? ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Den är färdig! Går lite fett men ska försöka hinna mig ut en sväng idag å sänka bränslet över i stort sett hela registret. Största andelen kommer vara tomgång till 5500rpm, där går den otroligt fett!
Fullgas tror jag att jag ligger bra på ~12 afr. 570grader avgastemp på bägge cyllar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Fixat å donat för lite körning i grannlandets fjällvärld nästa helg. Blir å hälsa på en arbetskollega å se vad som han har att erbjuda i form av terräng å snömängd!

Fulltankat batteri så blir kanske nån film om det erbjuds på bra körning!


Tog bort lufthornen som agerar ljuddämpare och i min "värld" kraftig strypning... :mad2:


Frogzskin är en förbaskat bra produkt. Gillar dom riktigt mycket! Nu är huv, variatorkåpa och luftintag gjort. Mycket nöjd med det.


Glömde ta en bild på installationen men den med bra öga ser ju vad detta är iaf! Var tänkt som en uppgradering till 163an nästa år men kom ut en beggad för bra pris i närheten. Kunde inte motstå efter asker varit "lyrisk" över denna upgrade :eyebrows:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.