Tack för tipset om att motorkuddarna kunde va slut. De va så trött att de skiljde 4mm fram vs bak på primärvariaitorn med en stållinjal från sekundären! Motorn måste ha varit vriden uppimot 5 grader!!
Jag skruvade loss de under runda kuddarna på variatorsidan och vände dem ett halvt, Men tog även en plankbit och kilade fast mellan primäraxeln och sekundäraxel så motorn vred sig några grader i högervarv. Sedan sopade jag in smältlim bakåt sett där kraften tar som mest på kuddarna. för de va rejäl glipa i tryckriktningen där kuddarna sitter med plankspänninge jag la på.Tryckte in halva kuddens cirkel med smältlim om ni förstår. Och den mindre kudden längre upp som staget sitter i va också flera mm ihop tryckt i kraftriktningen så den kudden pressade jag ur aluminiumhållaren och vred ett halv varv. Jag borrade även in 3st 3mm mässingpinnar så kudden blir lite hårdare i kraftriktningen.De gick även smältlimma kudden på baksidan som styvade upp den lite mer . När jag sen släppte på träplankans kraft med alla bussningar på plats blev motorn rak. Eller någon enstaka grad förvriden åt höger. De blev ca 7% mer vibrationer på tomg och upp till islagvarv men sedan märker man inget mer vibb. Nu steg varvtalet till 8300 från start till toppfart. De kan pendla mellan 8250-8350v och i bland blinkar 8400v från start om de tokspinner. Förut drog den först till 7800 och klattrade till 8050 v i bästa fall. Jag har inte orkat göra samma sak på höger sidans kuddar men de kommer senare, när den vridit sig lite mer.
Den här oprationen kommer hålla bättre än org kuddar för smältlimmet ger inte med sig de är hårdare än kuddarna. Och mässingpinnarna ger ju inte med sig