Jo ang dotterns polaris pro rmk 800 2013 så gick vevaxeln av jäms med motorblocket eller rättare sagt den sprack så variatorn tokvibrerade de hände i fjolvinter. De blev såklart total rivning av motor så jag passade på att porta vevhuset och breddade cylinderkjoklar in mot överströmmare. Jag slipade även mina vanliga vortexgererator revor i cylinderkjolar mot överströmmare och boostport.Fick tag i en 800 ho vevaxel som sitter i 16-19 polaris 800 motorer , den är hela 1kg lättare än äldre vevarna och ger då mer vevhusvolym. Jag tordes då inte köra vidare på fixkitt kolvarna för de ger ju bet mer volym i vevhuset så de skulle bli på tok för stort vevhus och den maskinen tänker jag inte kosta på Powercommader till. De va bara hoppas att nya veven + blockporningen inte skulle ge större vevhusvolym vs fixkit för då krävs påfetning med PC.
Satt även i nya wössner kolvar som är ruskigt lätt till polaris 800an 70-100gr lättare än org glömde väga tyvärr med wössner till fixkittet som va 50gr lättare än polaris kolv kändes blytung vs polaris wössner.
Döm av min förvåning då jag började köra maskinen den va så rapp på gasen att de är overkligt och då menar jag inte bara att den roterande massan är lättare så den varvar upp fortare för de borde den göra.
Den beter sig som om man hade en eldriven kompressor som från tomg ger ca 0,5 bar, den liksom drar iväg opropotionerligt vs gasutslaget på tumgasen svårt att förklara, den bär iväg som de va övertryck i motorn redan från tomg och de övertrycket tonas ut ju högre i varv man når så runt 7500-8000v beter den sig som en vanlig sugmotor fast väldigt rapp. Från stillastående eller plötsliga pådrag från typ 0-40-60-80kmt omtag på gas är overkligt för en sugmotor jag har aldrig känt någt liknande. Den är inte svårkörd för det man lär sig snabbt dosera gasen som vanligt och den är förutsägabar. Jag provkörde en 16 800ho bara för att känna hur rapp den är med samma vevaxel för att lista ut vad som gjort vad på maskinen men den va så trött att de måste ha varit fel på den. Vi ska jämföra mot en axys 800 som vi vet är kanonkry och rätt prylar i variatorerna för att känna skillnad.
Maskinen är helt standard förutom vevhusportning cylinderkjol moddar samt vortex revor.
Variatorerna har org 10-68 vikter och tillslagsvarv orört från i fjol röd fjäder ca 4100-4200 tillslag. De är annan helix från motorhuset men jag har provkört org helix på den maskinen utan nämnvärd skillnad så variatorbestyckningen har inget att göra med rappheten.
Den har bara gått två timmar än så jag har inte testat toppvarvtal så vet ej om den ger mer effekt på topp.
De enda jag kan jämföra med är om man sätter i en stenhårt primärfjäder typ 190 i starttryck 5500v-5700v i tillslag de är en fingervisning hur den beter sig fast så låg tillslag som 4100-200.Den har garanterat rullepotensial om de suttit annan matta än seri 5 på den.
Jag bhar aldrit slipat vortex revor på en zannars standard motor så jag fundera på om de är vad som gör de otroliga bottendraget.
Jag återkommer med svar hur den går vs en frässh axys 800 ho för den går inte jämföra med vanliga cfi 800 den är lika slö som en traktor i jämförelse.
Jag är mest förvånad och såklart glad man jag vill veta hur de går till jag fattar inget just nu ivf