Pro rmk 800 to 850 killer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Nu har jag limmat ihop en undre a-arm av två trasiga och övre bytte jag ut helt. Kolla in Boost speciallimmet som jag rör ihop av glaskulor och Kiltofix extra starka sättlim. Jag har även limmat förstärkningsplåtar på insida tunnel där pro rmk spricker med detta klägg :) Jag är för snål för att köpa Polarislimnet. De blir även m6 skruvar genom spindelleden som extra säkerhet. De va stor skillnad i dim på hålet i spindelleden vs röret men de är nog för att limmet ska ha lite tjocklek för hållbarheten skull. Glaskulorna gör att de minst blir 0,5-1mn limtjocklek liknande Polarislimmet.
Nu kan jag återgå till trimning igen (när limmet torkat) 300353003630037
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Måste ju uppdat hur trimningarna gått :)
Jag har portat vidare på min maskin och även vässat dotterns pro rmk 800 också och de blev ett ovanligt roligt intressant fenomen på hennes maskin.
Min maskin har jag portat vidare på inför denna säsång för jag va inte nöjd med effekten den gav i fjol vinter med enbart utblås vingutblås höjning. Nu har jag höjt även alla insugskanaler rätt mycket till mina tidigare välkända porthöjder som jag vet ger bra mos. Bytte även ut wössner fixkit kolvarna för ringgapet va för nära en port i samband med wössners dåliga spetsiga kolvringar som inte tål gå nära en port. Nu kör jag Snox billigaste Räfflade kolvar som är kopia av org kolkvar utan fixkit för de är hopplöst att hitta Arctic cat kolvar som centrerar bra på den smala cylinderyta polaris har. Satt även dit Power Addiction Racin topplock 12,5:1 för test vs org och Bikeman jag kört i fjol.
Nu äntligen har jag fått ut den effekt som jag tyckte fattades i fjol, vist den gav nog ca 157-160hk i fjol men nu med höjda insug fick jag ur allt från utblåsportningen.Jag har bara kört den i två timmar och mappat in bränslet för de nya moddarna viket tar sin tid. Jag fick genast sätta i 10-70 polarisvikter för den gick i varvstopp med 10-68,5gr.Jag har bara hölle full gas ca 2 sek än för inkörning och mappen håller på finjusteras.10-70 vikterna påverkade knapt övervarvet i låga farter i snö. Vid pumpgasning varvarden fortfarande för högt 8550v så de märks tydligt att den ger mer mos nu för den orkade inte med 10-70 i fjol. Den här portningen med Slp pipa bör ge max effekt på 8300v så jag måste vikta om med mer vikt mitt på vikten typ mellanting av 11-.72 och 10-72. .Den vart lite rappare redan från tomg till 7500v upp till de cvarvet går den som en standard pro rmjk men där avgasportarna öppnar 7500 kommer effekten i en fin kurva upppöver till slutvarv. Liknande portning som bromsat hos Dynotech usa ger bra effekt redan från 7700v och upp till 8300 där de pikar. Den känns stark i långt register från 7700-8500v men de känns att den tappar effekt om man varvar den över 8500+ så jag har lite pyssel att få till variatorerna. Jag kan äntligen säga att jag är nöjd och nu måste den ge över 160 och jag skulle inte bli förvånad om den närmar sig 170hk. När jag mappat klart och viktat klart variatorerna så kan man gissa effekten bättre. Jag har många moddaer kvar för att krana ut alllt som ex kapa pipan ca 10mm står på menyn för att få högre varv så man kan snåla ner mappen mer för att undvika spikning. De spikar lättare på på låga varv därav att man gärna varvar mer så man slipper släcka spikarna med överdriven mängd soppa för de tappar man effekt på. Jag ska försöka pika effekten på 8450-8500v är de tänkt och då vinner man några kusar till.
Jag orkar inte skriva mer nu hur jag trimmat dotterns maskin och jag kan lova att ni blir förvånad hur den går. Åtekommer med den senare.

3041630418
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jo ang dotterns polaris pro rmk 800 2013 så gick vevaxeln av jäms med motorblocket eller rättare sagt den sprack så variatorn tokvibrerade de hände i fjolvinter. De blev såklart total rivning av motor så jag passade på att porta vevhuset och breddade cylinderkjoklar in mot överströmmare. Jag slipade även mina vanliga vortexgererator revor i cylinderkjolar mot överströmmare och boostport.Fick tag i en 800 ho vevaxel som sitter i 16-19 polaris 800 motorer , den är hela 1kg lättare än äldre vevarna och ger då mer vevhusvolym. Jag tordes då inte köra vidare på fixkitt kolvarna för de ger ju bet mer volym i vevhuset så de skulle bli på tok för stort vevhus och den maskinen tänker jag inte kosta på Powercommader till. De va bara hoppas att nya veven + blockporningen inte skulle ge större vevhusvolym vs fixkit för då krävs påfetning med PC.
Satt även i nya wössner kolvar som är ruskigt lätt till polaris 800an 70-100gr lättare än org glömde väga tyvärr med wössner till fixkittet som va 50gr lättare än polaris kolv kändes blytung vs polaris wössner.
Döm av min förvåning då jag började köra maskinen den va så rapp på gasen att de är overkligt och då menar jag inte bara att den roterande massan är lättare så den varvar upp fortare för de borde den göra.
Den beter sig som om man hade en eldriven kompressor som från tomg ger ca 0,5 bar, den liksom drar iväg opropotionerligt vs gasutslaget på tumgasen svårt att förklara, den bär iväg som de va övertryck i motorn redan från tomg och de övertrycket tonas ut ju högre i varv man når så runt 7500-8000v beter den sig som en vanlig sugmotor fast väldigt rapp. Från stillastående eller plötsliga pådrag från typ 0-40-60-80kmt omtag på gas är overkligt för en sugmotor jag har aldrig känt någt liknande. Den är inte svårkörd för det man lär sig snabbt dosera gasen som vanligt och den är förutsägabar. Jag provkörde en 16 800ho bara för att känna hur rapp den är med samma vevaxel för att lista ut vad som gjort vad på maskinen men den va så trött att de måste ha varit fel på den. Vi ska jämföra mot en axys 800 som vi vet är kanonkry och rätt prylar i variatorerna för att känna skillnad.
Maskinen är helt standard förutom vevhusportning cylinderkjol moddar samt vortex revor.
Variatorerna har org 10-68 vikter och tillslagsvarv orört från i fjol röd fjäder ca 4100-4200 tillslag. De är annan helix från motorhuset men jag har provkört org helix på den maskinen utan nämnvärd skillnad så variatorbestyckningen har inget att göra med rappheten.
Den har bara gått två timmar än så jag har inte testat toppvarvtal så vet ej om den ger mer effekt på topp.
De enda jag kan jämföra med är om man sätter i en stenhårt primärfjäder typ 190 i starttryck 5500v-5700v i tillslag de är en fingervisning hur den beter sig fast så låg tillslag som 4100-200.Den har garanterat rullepotensial om de suttit annan matta än seri 5 på den.
Jag bhar aldrit slipat vortex revor på en zannars standard motor så jag fundera på om de är vad som gör de otroliga bottendraget.
Jag återkommer med svar hur den går vs en frässh axys 800 ho för den går inte jämföra med vanliga cfi 800 den är lika slö som en traktor i jämförelse.
Jag är mest förvånad och såklart glad man jag vill veta hur de går till jag fattar inget just nu ivf 🤔
 
Reactions: mattgojohn

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Kul att du börjat få fart på grejorna, ang axys 16 så är de slöa, troligen de motorstyrda avgasventilerna, som inte hinner öppna snabbt nog i sitt första steg. För jag fick riktigt bra respons på min 16 som jag tog bort sidoventilerna på, givetvis måste man ha pc5 då. Men jag gillar faktisk pro-ride motorn bättre så länge det är sug man kör, med turbo är det överlägset med motorstyrda ventiler.
Polaris 850in drar 10-72 vikter till ca 8400 varv och dom ligger på ca 155hk i svensk bänk.
10-76 provade jag i axys turbon men det med övervarv så slutade med ca 78gram och då ger den typ 180hk.
Men det är bra för pro-ride 800an ger ju bara dryga 140hk, så att börja nosa på 160 är ju riktigt bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De bromsningar jag sett av 850 har som minst 157 och upp till 160 i svenska bänkar, 158 hos marklund då han testade gammal soppa som ex och Tikka eller Mulle fick 160 vart jag nu såg det? Vart har du sett 155hk?
Ok då är de ingen mening att jämföra jäntas 800 mot en 16 ho 800 hör jag. Nu vart jag osäker på vilken årsmodell kompisaren har, hoppas de är en 17 åtminstone.
Håller en standard 850 8400v från stillastående full mutter till toppfart eller pikar den 8400 genast man drar på och går ner i varv efter någon sekund /sekunder om man håller i järnet?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
De bromsningar jag sett av 850 har som minst 157 och upp till 160 i svenska bänkar, 158 hos marklund då han testade gammal soppa som ex och Tikka eller Mulle fick 160 vart jag nu såg det? Vart har du sett 155hk?
Ok då är de ingen mening att jämföra jäntas 800 mot en 16 ho 800 hör jag. Nu vart jag osäker på vilken årsmodell kompisaren har, hoppas de är en 17 åtminstone.
Håller en standard 850 8400v från stillastående full mutter till toppfart eller pikar den 8400 genast man drar på och går ner i varv efter någon sekund /sekunder om man håller i järnet?
155hk var det som stod i den trycka tidningen om gammalt bränsle bänkningarna så det ska vara korrekt.
en 17 axys är inge bättre inte de nyare heller men från 18 går det iallafall bättre, från mellan och upp.
8400 är från start till toppfart på runt 140kmh.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
155hk var det som stod i den trycka tidningen om gammalt bränsle bänkningarna så det ska vara korrekt.
en 17 axys är inge bättre inte de nyare heller men från 18 går det iallafall bättre, från mellan och upp.
8400 är från start till toppfart på runt 140kmh.
Jag såg gammalt soppa viden igen och du har rätt den gav bara 154-155 max men de va vid 70c kylvattentemp! Drar inte 850 ner effekten som Cfi 800an gör redan vid 54c? Jag menar vid 70c borde även en 850 dra ner effekten? Hursom så ger alla tvåtaktare mer effekt om man kör lägre tem så vid 45c borde den ge npgra fler hk. Jag har aldrig sett bänkningar på nså hög temp man strävar ju efter samma temp de håller i som de håller som lägs i snö.
Min maskin har jag moddat in en AC termostat så den ligger konstant på 32-35c i snö och då går den bättre än tidigare med org termo som gav typ 48-50c i snö. Jag kan köra både vassare täning och mindre soppa när tempen ligger på 35 utan att den spikar. Kölr jag hård led så tempen stiger till 70c spikar den direkt med samma mapp.
Hampus här på forumt hade en Axys 2016 med Jaws pipa och den va tokrapp upp i varv. Avgasportarnas sega öppning borde ha slöat ner även den pipan tycker man.
Men va underligt 850 motorn drar 8400 från stollastående till toppfart med org vikter för den ger ju max effekt runt 8150v de måste ju ge någera hk förlust förutom vid pumpgasning i snö.De ska va att polaris viktat så medvetet för att den ska va rapp i snö. Jag kan inte tro Polaris 850 ledmaskiner varvar så mycket för då har Polaris tekniker söpe.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Nu hittade jag äntligen mer säkra bromsningar på 22 patriot 850 hos mcexpress och de är så höga effekter att de närmar sig Dynotech usa resultat. 165hk låter mer normalt om den drar 1-72 vikter till 8400varv. Man nbromsade nog på bet lägre kyltyemp i detta snowrider testet.

Läste om bromsning av Polaris 2022 som skett hos McExpress.
650: 131-132hk
850: 164-165hk
Boost: 181-182hk
Alla maskiner inkörda.
Värt att nämna är att alla tre motorer gav 8-10hk mer i etanolläge jämfört med premiumläge.
Så det som Polaris säger stämmer, alla maskiner ska köras i etanolläget.
 
Reactions: Christoffer

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Nu hittade jag äntligen mer säkra bromsningar på 22 patriot 850 hos mcexpress och de är så höga effekter att de närmar sig Dynotech usa resultat. 165hk låter mer normalt om den drar 1-72 vikter till 8400varv. Man nbromsade nog på bet lägre kyltyemp i detta snowrider testet.

Läste om bromsning av Polaris 2022 som skett hos McExpress.
650: 131-132hk
850: 164-165hk
Boost: 181-182hk
Alla maskiner inkörda.
Värt att nämna är att alla tre motorer gav 8-10hk mer i etanolläge jämfört med premiumläge.
Så det som Polaris säger stämmer, alla maskiner ska köras i etanolläget.
Hur kan det va så att dom ger mer effekt i etanolläget 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Hur kan det va så att dom ger mer effekt i etanolläget 🤔
Om jag får gissa baserat på moderna tvåtaktsskotrars motorskydd så har den förmodlogen rätt avanserat motorskydd.
Polaris har förnmodligen gjort en för snål mapp i eht läget att motorn känner av hetare pipa som ett ex och då kan ecu skicka på överdriven mängd soppa. Den kan även känna av spikning och sänka tändningen i flera steg som skydd och de tar ner effekten. Jag tror dock att de kan ge full effekt på 98 okt och vid rel ölätt före, de är när man börjar åka hårt i tyngre före den kan känna spiktendens och skydda sig.Om jag tar Arctic cat 12-17 som ex så skyddar den sig i 4 steg då den känner av lite spikning. Förast sänker den tändningen ca 2gr och duger inte det sänker den ännu mer tänd och lägger på mer soppa och duger inte det lägger den på ännu mer soppa ich minskar tändningen. Tillslut går de in i limphome mode eller stannar helt.
Om jag kommerihåg rätt ang AC skydd så måste stränga av motorn och starta igen för att skydden ska släppa.
Meed det sagt så om polaris 850 19 går lika bra i Non eht vid lätt före så håll koll på varvtalet i djup snö att de inte dippar onormalt mycket, typ börjar varva 7900 vid hårdare lössnöåka för då är de som mest spikkänsöliga pga stekhet pipa som laddar hårt. Testa då sopa i eht läget och kolla om varvet ökar och gör de det så kör eht lägetr vid tunga fören eller hela tiden. Jag är så snål att jag medvetet snålat ner min mapp på min vässade pro rmk 800a så jag kör Non eht vid lätt före och eht läge vid hårdare typ myrsurf för då går den som bäst på båda förena och drar lite sås.
Låter nästan som jag gjort 850 mappen åt Polaris 😅
 
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Piptest och mappning Delux .
Nu är jag igång med att leta åt alla hästar i motorn och de är mycket jobb om man jagar varenda kuse som jag gör.
Jag provkörde först Slp pipan men den bygger för högt cylindertryck pga för hård ljudbang inte att förväxla med piptryck! Piptrycket är runt 2,8 psi med orörd slp pipa men den interna stinger som sticker in ca 20 cm i pipan som ska hjälpa till att trycka tillbaka färskgaserna in i cylindern funkasr inge bra mot min portning, de blir för högt ljudtryck så cylindertrycket ökar för mycket. På Standatrd motor funkar det bra för slp pipan är utvecklad mot standardmotor men såfort man portat så kan den interna stingern ställa till den osynliga effektdödaren som i mitt fall, de är väldigt vanligt fenomen med inetrn stinger på trimmade motorer .Enda sättet att lista ut om en intern stinger bygger för högt "ljudtryck" och därmed för högt cylindertryck är om man måste vräka på onormalt mycket soppa för att motorn spikar redan vid feta afr värden. Som ex så måste jag köra snorfeta 12-16% mer soppa vs org pipa utan intern stinger och de blir snorfeta 11-11,5 AFR värde för att få den sluta spika på 60-100% "tps" (gaspådrag) En tvåtaktare ger max effekt runt 13-13,4 afr värde så 11-11,5 är katastrofalt effektborfall.Trots det varvade den 8500+ i några sek för att sen fatta att den gick fett och då dalade varvet ner till allt mellan 8200-8300v med 10-70gr vikter. Underligt nog går den skitbra i detta utförande jag provade allt från krypa runt träd till myrsurf och den gick riktigt bra i hela registret. Och mest underligt så drog den inge mer soppa än en standard pro rmk på en 6 mila körning de va mest otroligt för mappen va lite fet även vid 5000-5800v.
Nästa test blev org pipa kapad 20mm som den gick böäst med i fjol. Jag kunde genast ta ner soppan 10% på 60-100% gas men jag fick samma fenomen med typ 8500v i två sek som dalade tvärt. Piptrycket va bara 2,5 psi och jag går alltid upp till 4 psi för o se om de kommner några hk där. Org stingerrör är 45mm även SLP har också 45mm så jag ströp ner den i två steg. Först ner till 42mm som gav 3psi piptryck = något snabbare effektuppbyggnad och 1-2 sek längre tid då den ger 8450-varvstopp, jag hinner se 8700v fast varstoppen är runt 8580v. Då ströp jag mer ner till 40,5mm och då steg trycket till fladdrande mellan 3,5-4 psi så där går gränsen. Men de gav inge mer effekt bara en aning snabbare effektuppbyggnad och 0,5 sek längre tid då den gav höga varv men den spikadwe så jag fick lägga på 4% mer sås och då försvann fördelen med 40,5mm stinger.Med 42mm stinger ger org pipan likvärdig effekt och register som slp pipan helt orörd.Nu har jag kapat bort interna stingern i slp pipan samt kapat revkonan 10mm för att kompensera för intern stinger som ger ca 100 varv mer vs ändstinger på samma piplängd.Jag vill behålla max effekt på ca 8300-8400v till en början åtminstone för jag gillar inte att utsätta motorn för 8500v i hela registret. De blir provkörning av SLP pipan med vanlig bakstinger redan i morgon men de tar lite tid att mappa in även en sådan liten modd, jag kommer nog kunna plocka av 10% soppa från 60-100% gaspådrag och när de är utprovat ska den strypas mer o mer till 4 psi som mest.4 psi är gränsfall på 98 ojkt de gäller att man inte har för vass tändning och för högt kompförhållande för att de ska gå åka så högt piptryck! Jag får nog ge mig på 3,5psi pga 2,5gr tändkil , kompförhållandet är standard 12,5:1 med PAR toppen men toppen har låg squishfart så den spikar inte så lätt som tur är. Har jag flax kan jag köra uppimot 13 afr och då hoppas jag effekten kommer med besked.
Jag har medvetet inte justerat vikter/helixar/fjädrar fölr att få ett stabilt varvtal på typ 8400v för jag vill gärna att se om någon modd gör att motorn behåller så högt slutvarv efter typ 2-3sek full mutter. DE blir liksom en nerbromsning i bänk för att leta effekt. När jag väl har tagit ur slp pipan alla hk så justera in varioatorerna så den håller 8400 hela tiden på full mutter.
På pipan ser ni grisknorren som är piptrycket gjort av bromsledning och dess nipplar passar i org egt uttag. Lambdasond syns också och piptemp uttag närmast kröken för Digatron egt mätning.
304783047930480
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Här är topplocken jag pendlar mellan som en normal man byter kalligar dvs 1 gång i månaden 😅
Längst upp org lock 12,5:1
Nere till vänster Bikeman 12,2:1
Nere till höger PAR (Poweradictive) 12,5:1 de locket kör jag nu för första gången.
Jag brukar mäta kompförhållandet på spisen när när kärringen är borta därav silikonkladdet 😁
30482
 

Attachments