Hade inte tänkt skriva nåt i den här tråden egentligen men ja tänkte klargöra lite saker.
Vi på VMC har gjort RTR kitet och detta ingår i alla Pro/Ass Maskiner vi säljer.
Följande ingår:
11-serie Vikter
SLP primärfjäder (Bäst)
TEAM sekundärfjäder
Alla maskiner med kedjehus drevas ner19/43
Vi har valt att använda icke justerbara vikter av en enda anledning:
Har sett för många skräck exempel på Bl.a löstagning av variator,Lossnade justerbara setscrews
lossnade nitar,3 Olika vikter i variatorn,Variator ej momentdragen-Friktionsfastsvetsad på vevaxeln.
Men de mest vanliga För tunga vikter-By far.
De blir en tävling om vems skoter som orkar mest vikt o man lastar på mer o mer...
Givetvis går maskinen bättre o bättre i ett dragrace mot Polarns maskin...Oftast för att den inte orkar spinna i starten.
Inte ovanligtvis sker detta ute vid kusten (0möh)i perfekta förhållanden på en öppen yta med max 20cm snö......
Och då man kommer upp till fjälls fattas 4-500 varv och variationerna blir djävulskt varma och de går rem..
Har haft Polarisåkare som kritiserar våra grejor och ber mig provköra maskinen som hörs gå mkt bättre än med våra grejor o skotern kommer aldrig upp i mer än 7800rpm men hörs varva 8250? OK på recall i en halv sekund...men sen faller den....
Smaken är som baken hur man når en bra variator inställning-De går på flera olika sätt.
11-serie vikter med mkt vikt/Kurva i hälen och sen förhållandevis lätta på slutet för att orka då de blir djupsnö/Brant uppför. 11-66 vikt=Jämförbar med 10-68 pga av brantare kurva trots mindre gram.
SLP MTX har exakt samma kurva som 11-serie men kan justeras med medföljande nitar tänk bara på att dra bort 4 gram jämfört med 11-serie ex.tom MTX 71gram=11-67 (en vikt som inte finns)
11-serie/MTX är en grymt bra vikt för mountainmaskiner-den branta kurvan minskar remslir o nyper fast
remmen och belastar CFI 6/7/8 motorerna i början vilket är nödvändigt för att undvika tvekningar.
Men kan upplevas att tomvarva i ett dragrace-Men går nödvändigtvis inte sämre.
10-Serievikter har funnits sen mitten på 80talet och har en flack kurva och utvecklades för bottensvaga
Indy Trail/400/500/650 med allt pulver på topp.Låter motorn varva upp snabbt för att sen då effekten byggs upp lasta på med en tung topp.Dom ger även lägre varv och lägre bränsleförbrukning.
Dom ingår även i 2014 års Boondocker kit just för att dom låter motorn ta sig i varv innan effekt/laddtryck kommer (10-72) men man använder då också en Bakvänd helix som är flack i början o brant på slutet.
10-serie vinner ofta dragrace o speedrun på sjön medan 11-serie vinner i lössnön.
Man kan nå resultat på många olika sätt.Och de finns personligt tycke o tänk
Många säljer även justerbara vikter pga.goda marginaler o man kan ju alltid skylla på att kunden viktat fel på eget bevåg därför går den inte som den ska-Sen är det inte säljarens ansvar att den inte går....
Men vi vill inte att kunderna ska hålla på o laborera för mkt helt enkelt-RTR kitet är en bra förbättring motför std.och fjädrarna håller länge (100-150mil) remmarna håller bättre osv.
Nu fortsätter vi dela setups-Kanske ja kan lära mig nåt nytt
))
MVH Edvard/VilhelminaMotorCenter