PRO RMK 850 går varm . Vattenpump?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
780
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Fan va kasst de var med elektronisk oljepump. Går ju inte lyfta själv längre . Funderar på om jag behöver göra de efter motorn var ur. Enligt manualen så behövs de. Men jag lät hela tiden oljetanken sitta kvar samt slangen från den. Va tror ni? 🤔

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.336
1.149
113
Stora Blåsjön
Fan va kasst de var med elektronisk oljepump. Går ju inte lyfta själv längre . Funderar på om jag behöver göra de efter motorn var ur. Enligt manualen så behövs de. Men jag lät hela tiden oljetanken sitta kvar samt slangen från den. Va tror ni? 🤔
Den är ju förfasiken nästan enklare att lufta än mekanisk. Har skrivit förut hur man gör, har det inte i minnet bara :)

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
780
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Den är ju förfasiken nästan enklare att lufta än mekanisk. Har skrivit förut hur man gör, har det inte i minnet bara :)
haha har sökt som en vilde men hittade bara en video från staterna på en 2016 tror ja de var men sitter inte samma kontanktstycke på -19 så går inte koppla på samma sätt. Du får gärna länka om du hittar vart du skrivit hur man gör 😃

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.336
1.149
113
Stora Blåsjön
Har du nån idé asker hur du gjorde? Tveksam dock att jag behöver lufta pumpen då jag aldrig tog bort huvudslangen från oljetanken
Går tydligen inte på 850in och nyare. Har du bara haft ur motorn så ska det inte behövas om du pluggat slangen så det inte rinner ut olja. Har förmmig att 2cm ”luft” i slangen mellan pump och tank anses som ok.

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
780
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Går tydligen inte på 850in och nyare. Har du bara haft ur motorn så ska det inte behövas om du pluggat slangen så det inte rinner ut olja. Har förmmig att 2cm ”luft” i slangen mellan pump och tank anses som ok.
Nej de verkar bara vara äldre axys de går på. Nej som sagt så tog jag aldrig ens loss slangarna från oljepumpen och oljebehållaren hade jag låg vid sidan av motorn med slangen inkopplad till pumpen hela tiden så de ska nog vara lugnt

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.336
1.149
113
Stora Blåsjön
De går åtminstone lufta oljepump ledningar upp till 2019 850 enligt den här tråden. De va ju fasligt enkelt genom att bara fippla lite med bromsen mm. Och de måste väl gå pulsa pumpen med 12v batteri om man drar loss kontakten till pumpen och duttar med spännionmg däri som på 800ho? https://www.snowest.com/forum/threads/priming-oil-pump-without-dealer.465538/
Fast det står där att det inte funkar på 2019 850 och nyare. Men dutta med 12v funkar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.938
902
113
Kramfors
Fast det står där att det inte funkar på 2019 850 och nyare. Men dutta med 12v funkar.
Ok jag fattade det som 850 19 gick att bromsfippla igång pumpen. Men dutta med 12v funkar bra enligt Hampus här på forat, de lät inte som man behövde dutta ihjäl sig de tog bra så att säga. Jag kör alltid med 2% i bränslet då man fipplat med oljeledningar tills man ser de drar olja.