Pro-X 600 ( 2003 ) Ingen gnista... ?

tonkan83

Medlem
29 mar 2007
10
0
1
leksand
har en pro x 600 2003 får ingen gnista. motorn skar plockade ur den och fixade den. satt i den och får ingen gnista? har lämnat in statorn och den är de inge fel på. när jag drar får jag ca 117 volt på kablarna från cdi till tändspole. koplar jag ihop kablarna är de helt dött. tändspolen är de inge fel på den har jag prövat på en annan skoter. vad fan kan de va för fel???


har ni bra förslag skriv gärna eller ring 070-7428100. mvh tony
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Sv: pro x 600 -03 ingen gnista????

Kan det vara så enkelt att det är glapp i kontakten mot tändspolen? Pröva att klämma ihop honstiften med en tång och se efter om det blir bättre. Annars är det väl svårt att säga, jag tar för givet att du har bytt stift iaf.. Det är inte så att du har glömt jordningen som ska fast i motorn nere i statorn heller?
 

tonkan83

Medlem
29 mar 2007
10
0
1
leksand
Sv: pro x 600 -03 ingen gnista????

någon jord har ha inte sett vart skulle den sitta då? jag mätte i tändhattarna så de finns ingen ström där så stift kan de ej vara. de konstiga är att de finns stöm så länge jag inte har tändspolen in kopplad. men nått ännu mer konstigt är att jag kan vrida av nyckeln slå i dödarn och dra ur nödstoppen. och änndå finns de 117 volt före tändspole. drar man lite när tändspolen inte är inkopplad och sen ska koppla ihop de så blixtrar de. ja jag vet fan inte om de kan vara cdi?? men va fan ska den gå sönder för när den bara har stått
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Det sitter en kabel på tändplattan, som ska fästas i motorn bakom tändplattan, samt en kabel till ska skruvas fast i samma skruv som går vidare till resten av elsystemet (voltregulator m.m). Kolla med en summer ifall du har kontakt mellan motor och chassie, annars har du troligtvis glömt den kabeln. Kolla även jordningen som sitter vid voltregulatorn om den är riktig.

Du får inte ut någon spänning (volt) från tändhattarna (jag tar för givet att du mäter mellan tändhatt och jord) då man ej kan mäta spänning på detta sätt. Mäta ström (ampere) i tändhatten är nog ganska meningslöst, då det knappt är nån ström, utan mest spänning där.

Tror även det är fel på din stoppkrets, men det har dock inte med tändfelet att göra då du verkar få ut spänning från cdi'n i vilket fall. Men för att försäkra dig om att det inte är stoppkretsen som är väck så finns det en svart/vit kabel (brukar sitta faststripad i oljetanken, bredvid luftburken), som du kan dra isär. Den sitter ensam i en vit kontakt så den är lätt att känna igen. Är den isärdragen så har ingen av stoppknapparna någon som helst funktion.

Orsaken att det gnistar när du kopplar i tändspolen efter att ha dragit i snöret är för att det ligger spänning kvar (antagligen i cdin's kondensator eller dyl.) och däför gnistar det.

http://forum.snowrider.se/uploads/20070308_235752_namnlös.JPG

Där har du värdena som ska vara i din stator samt tändspole, bara för säkerhets skull. Men jag skulle tro att jordningen nere i statorn är bortglömd. Som sagt, prova att summra mellan motor och chassie så ser du.
 

tonkan83

Medlem
29 mar 2007
10
0
1
leksand
ja jag hadde jord och grannen har haft fingrarna i tändhattarna och jag hadde nog sett på han om de var ström där :). någon jord såg jag inte bakom tändplattan den skulle jag nog inte kunna missa tycker jag. de kan inte vara cdi boxen då tror du. går den också att mäta eller???
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Eftersom att du har spänning från cdi boxen så har jag svårt att tro det är den som är trasig. Den går inte heller att mäta

Eller ja, bakom tändplattan sitter den väl egentligen inte, utan bakom statorn PÅ tändplattan ska jordningen sitta. Dra isär kontakten till cdi'n och mät från svart kabel till jord, både mot motor och chassie, och se om du har kontakt.

Kläm ihop alla kontakter en aning, så att du är säker på att det inte är glapp någonstans och syna alla kablar som har med tändningen att göra.

Provade du att dra isär kontakten mot stoppkretsen? Gör det om du inte gjort det.

Tändkablar och tändhattar är ju alltid värt att kolla upp också, mät även så du får fram rätt värden i tändspolen
 

tonkan83

Medlem
29 mar 2007
10
0
1
leksand
ja jag prövade och dra i sär den ingen skilnad. nu har jag mätt den svarta på cdi brevid sen svarta som går till tändspole. och de var en ohm på motor och chassie. mätte tändspole vit och svart var också en ohm??
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Det ska vara 0.3 ohm på tändspolen mellan vit och svart, så det stämmer nog bra eftersom de flesta multimetrar inte mäter med mer nogrannhet än så.

Du mätte på svarta kabeln som går från motorn hoppas jag, och inte den som går mot cdi'n (efter du ryckt isär kontakten) mot motor och chassie då... 1 ohm låter bra isåfall.

Hur många ohm får du ifall du mäter från tändhatt till tändhatt? Kan vara lite problem att få kontakt i hattarna pga att kontaktytorna är svår att komma åt. Där ska det vara 10-15k ohm.

Låter för enkelt att tändstiften ska vara väck, men om du har möjlighet att prova med en annan cdi så gör det. Tändplattan hade du mätt sa du.. Verkar som ett jävligt skumt fall.

Summra och syna ALLA kablar som har med tändningen att göra för att se att ingen är väck.