Problem i lössno vid fullgas (viper mtn)

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Hade samma problem med min Viper och då bockade jag til en plåt sen blev det bättre, nu har jag skaffat en Viper mountain oxå och på den sitter det redan en plåt.. det är ju bra men råkar man backa ut i lössnön då packar den igen utblåset och skotern surar ner på en gång.. man får gräva lite vid utblåset för att kunna komma iväg. så dom verkar vara väldigt känslig för snö vid utblåset.

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
exakt samma fel på min MountainMax går hur fin som helst när man burkar åt vänster men så fort man burkar lite för mycket åt höger så bluddrar den, jag har skydd för utblåset så det inte ska bli nån snö där, lika när man kör uppför en backe som det är mycket snö i så går den hur fint som hälst men efter ett tag så är det precis som om den surar igen och nästan bara går på 2 cylindrar, så släpper man gasen och låter den stå på tomgången i ca 10 sec så går den som vanligt sen.
Blir j*vligt förbannad när det blir så, för det har orsakat ett antal fastkörningar uppför.

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
samma på min viper. Hur drygt som helst. ska göra en plåt å fixa över utsläppet. eller dra det upp bakom dynan :p

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Konstigt. Min Viper var helt orginal förutom en speedtech burk och de spela ingen roll åt vilket håll ja burka den bluddra inte eller sura inte ner sig.

Kan det ha varit pga slutburken min inte bluddra ?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Amerikanarna måste väl ha nått tips ? Dom moddar väl å har sig en hel del.. kan det finnas nått på totalyamaha ?

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Boggen det är som jag säger gör en plåt och sätt dit eller köp en finns men minns inte vars eller så går det att böjja kröken så den går mer bakåt då funkar det ochså bra bara välja för det är där du har problemet.

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
Konstigt. Min Viper var helt orginal förutom en speedtech burk och de spela ingen roll åt vilket håll ja burka den bluddra inte eller sura inte ner sig.

Kan det ha varit pga slutburken min inte bluddra ?
Det har jag också funderat på..
om annan slutburk gör så att problemet försvinner?:hmmmm2:

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
att bara byta slutburk tror jag knappast hjälper, jag har slp pipor och slpburk och den bluddrar när man burkar åt höger

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Måste fråga va ni gör med era maskiner..? :p

Har ingen plåt ännu, men kört i mycket djuplössnö utan problem.. Ska på med plåten nu i förebyggande syfte.

Sen ligger du o burkar i högvinkel kan det bli att den suger i sig luft, pga vätskan i flotören flyttar sig etc. etc. ja ni hänger med vad jag snackar om!

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
Det är inte så att den tar in massa snö in under huven, så att pipan tvärkyls? Då kan detta fenomen uppstå också, misstänker att jag har det problemet med min skoter (Rave 800)

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
De gör samma på min att den tar in snö men it börjar den gå dåligt, MEN de är ju LYNX:D hehe
men ingen 800 xD
Huvarna är utformade på helt olika sätt, och snön som ligger nu är så "tunn" så den formligen rasar in under min huv. Men kan vara så att utblåset vid burken täpps igen också. Har provat att tejpa för två av gallren närmast pipan för att utesluta om det är det som är problemet, blev inte helt 100, så ska prova att göra ett ingrepp på dom andra två också. Och Rave 800 är också en Lynx, ifall du inte visste ;)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har varit ute på en 2-timmars lössnötur. :biggrin1::biggrin1:
Och visst, när man kör fast så det sätter igen runt utblåset så går maskinen dåligt. Men vid vanlig burkning så att snön går upp till lyset så märker jag inga större problem. Kanske MM:ens skyddsplåt vid utblåset gör nytta? :)

Det som gör av sig desto mer är när lössnön sätter igen gallren till luftburken. Kan mesh lösa det problemet?

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Har stora problem med detta med min viper. Men det spelar ingen roll åt vilket håll jag burkar, HAr ca 8dm pudersnö, verkar som det sätter igen insugena till luftfiltret. För den går dåligt direkt det kommer mycket snö över huven stannar jag å tar bort snön så går den bra igen , Någon som har bild på plåtbiten ni bockar över avgasshålet?