Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har gjort ett litet ryck under helgen.

Rivit ur 643'an

Bort med boggien

Svarvat nya bussningar till boggien, samt svarvat ner sekundäraxeln från 1" till 25mm.

Och för att få ner krutet från nya snurran till mattan lite bättre, så måste man ju ha ett variatorkit, såklart! Goodwin Preformance... Mmmm...

Man börjar ju tvivla på sin egen klokhet då man räknar ihop summorna på inköpen. Därför har jag bestämt mig för att inte räkna. :dizzy:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har skruvat lös alla dämpare, ska lämna dom på renovering. Rev lös slidesen, tänkte byta dom också. Sen spårade det ur igen... "Hmmm... man skulle kanske..."

Sagt och gjort:

Första sidan färdig för svets

Anledningen till detta är att jag vill ha slides hela vägen till vändhjulen. Dessutom blir det kanske lite snyggare! Skarven kommer att svetsas, sen kommer jag att bulta kraftiga stålförstärkningar över skarvarna.

Fler bilder kommer när det är färdigt.

Morgondagen kommer att ägnas åt montering av div nya bussningar, samt montering av typ 723 smörjnipplar i boggie och framvagn.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har gjort lite till nu, har fixat fettnipplar på ALLA rörliga leder i fram och bakvagn. Blev nog över 20 st...

Har plockat isär boggien och hela framvagnen, och slipat och lackat allt sidenmatt svart.

Trodde aldrig det skulle ta slut dåliga bussningar, helt sjukt! :shocked: Blev så mycket svarvjobb, så jag bestämde mig för att köpa en egen svarv. Då slipper man låna polarens hela tiden... Har inte hittat nån än, men det kommer!

Började montera ihop idag, framvagnen är 99% färdig nu, bara yttre styrlederna kvar. Fick på dom nya skidorna, fan vad fett det blev! Blev tvungen att göra bussningar i skidfästena på skidorna, då hålen i skidorna var galet stora. Vände upp och ner på hela garaget, och skakade, för att hitta lämpligt material till bussningarna. Till sist ramlade det ut en kolvbult från Rotax 536 som passade perfekt! Slajsade upp den i lämpliga bitar och pressade in dom.

Såhär blev det

Gjorde färdigt stålförstärkningarna till boggien också, ett jäkla kapande och borrande! Gjorde dom av 10mm och 8mm plattjärn, blev riktigt stadigt. Bultade ihop med 10.9 bult. Onödigt långa bultar, men det måste ju synas att man har råd! :suspicious: Alu-svetsning blir senare.

Så ser det ut nu:

Åter till framvagnen, GRYMT coolt med skidorna på plats! Porr!

Mer snusk

Läget förvärras ju inte av att min vevaxel sannolikt kan hämtas från Westboms till veckan, den är på lager och vevstaksbyte som ni kanske läst tidigare.

Dessutom ser det ut såhär på backen ute nu! White sheit!!

Då blir man ju såhär glad...

Det var allt för ikväll! :blabla:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack grabbar! :biggrin1:

Har monterat dit nya grafitslides idag, monterat ihop boggien färdigt. Snickrade ihop nya mattspännarfästen och monterade dom.

Fett på kameralinsen? Suddig bild...

Boggien fit for fight

Boggien återmonterad

När jag monterat allt, kom jag ihåg att jag glömt sätta dit "stötdämparpåsarna"... Kul!

Nästa steg blir återmontering av sekundäraxel, kedjehus osv.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Update 101109

Har gjort lite till. Skruvat dit styrlederna, justerat toe-out, började montera tillbax sekundäraxel, kedjehus osv. Men vaffa...???! Hur kan det glappa här???

Märkte att lagerläget på axeln, på kedjehussidan, var nernött från nåt tidigare lagerhaveri. Glappade MYCKET mellan axel/lager. Kuuuul!!

Gjorde en redneck-lösning som blev rätt så bra, men kommer att byta axeln så snart som möjligt. Nu kan jag iaf provköra då jag fått i motorn.

Receptet på min Redneck bonnmekslösning: Det saknades hela 1,1mm (!!) på axelns diameter. klippte till 2 remsor av extremt tunn mässing"plåt", tjocklek 0,25mm. Bombade med Loctite lagerlåsning, och pressade in remsorna mellan lagret och axeln. Blev förvånansvärt bra, faktiskt! Men som sagt, axeln ska bytas, håller på att förhandla med K-len om en axel redan!

Såhär fint såg det ut:

-----------------------------------------------

Update 101110

Har inte gjort så mycket idag. Har varit och köpt svart plexiglas som ska användas till någonting...

För övrigt har jag skruvat ihop kedjehuset färdigt och fyllt på olja, samt satt dit styrpaden. Ingen vevaxel idag, hoppas den är färdig imorgon istället!

Imorgon kommer farsgubben och hjälper mig, så då ska vi förhoppningsvis komma en bit på vägen med plexiglaset...

Bild på styrpad

Det var allt för idag!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jahapp.

Ett jäkla borrande, sågande, slipande och diverse annat idag...

Har gjort ventkit till huven. Det visade ju sig i våras att den var effektivare på att skopa upp snö än vilken som helst av traktorerna i snösvängen.

Så:

Jag var till Luleå Bilglas igår och köpte svart 3mm plexiglas/lexan.

Mallade av alla hål på huven med kartong, och ritade av formen på plexiskivorna. Riggade upp min metallkap upp och ner i skruvstädet, och sågade bitarna på den.

Ritade upp ramens tjocklek, och borrade hörnen. Sågade prick till prick sen med sticksågen...

Första ramen färdigsågad

Slipade kanterna och rundade alla hörn med bandputsen, gick fint att slipa till ramens storlek på bandputsen också, så att passformen blev perfekt.

Sen var det dags för tunn stark dubbelhäftande tejp.

Så var det dags för mesh-tyget, notera att jag skurit upp en bit mot hörnen för att få sträckningen på tyget bra, man måste spänna upp det ordentligt!

Först har jag renskurit med en vass tapetkniv, för att få bort överflödigt tyg vid innerkanten av ramen. Sen var det dags att limma ner dom spretiga hörnen. Klippte bort en del överflöd, sen duttade jag dit smältlim, lade på en sån där gul skyddsremsa som satt på den dubbelhäftande tejpen ovanpå limklicken, sen pressade jag med tummen tills det svalnat. Använd handske, annars blir det aj-aj i lilla tummelummen...

Och den färdiga framsidan...

På plats...

4 färdiga

Mer plastramar, vi hann göra alla färdiga för tygbeklädnad, innan vi gav upp för idag. Färdigställs imorgon.

Kommer även att göra vent på buksidorna, både på variator- och avgassidan.

Angående fastsättning, så tänkte jag först sätta dom med kardborre, så att man kan ta bort dom vid behov. Men jag uteslöt dock det, och limmade fast dom med ett svart flexibelt lim som jag köpte hos glasmästarn. Om man verkligen vill ta bort dom, så går det att göra utan att slå bort dom med yxa...

Mycket text för så små grejjer... :blabla::blabla::blabla:

Och ett STORT TACK till farsan, som hjälpt mig i garaget nästan varje dag senaste veckorna. Jag är tyvärr fortfarande ganska risig/svag i vänstra axeln efter min operation för några veckor sen... Så utan han hade det inte blivit mycket gjort!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ser förträfligt bra ut, som vanligt=)

Men jag blir lite fundersam. Vem av er är det som uppdaterar? då du skriver att farsan har hjälpt till? Eller är det kanske ett tre generationers bygge?