Jahapp.
Ett jäkla borrande, sågande, slipande och diverse annat idag...
Har gjort ventkit till huven. Det visade ju sig i våras att den var effektivare på att skopa upp snö än vilken som helst av traktorerna i snösvängen.
Så:
Jag var till Luleå Bilglas igår och köpte svart 3mm plexiglas/lexan.
Mallade av alla hål på huven med kartong, och ritade av formen på plexiskivorna. Riggade upp min metallkap upp och ner i skruvstädet, och sågade bitarna på den.
Ritade upp ramens tjocklek, och borrade hörnen. Sågade prick till prick sen med sticksågen...
Första ramen färdigsågad
Slipade kanterna och rundade alla hörn med bandputsen, gick fint att slipa till ramens storlek på bandputsen också, så att passformen blev perfekt.
Sen var det dags för tunn stark dubbelhäftande tejp.
Så var det dags för mesh-tyget, notera att jag skurit upp en bit mot hörnen för att få sträckningen på tyget bra, man måste spänna upp det ordentligt!
Först har jag renskurit med en vass tapetkniv, för att få bort överflödigt tyg vid innerkanten av ramen. Sen var det dags att limma ner dom spretiga hörnen. Klippte bort en del överflöd, sen duttade jag dit smältlim, lade på en sån där gul skyddsremsa som satt på den dubbelhäftande tejpen ovanpå limklicken, sen pressade jag med tummen tills det svalnat. Använd handske, annars blir det aj-aj i lilla tummelummen...
Och den färdiga framsidan...
På plats...
4 färdiga
Mer plastramar, vi hann göra alla färdiga för tygbeklädnad, innan vi gav upp för idag. Färdigställs imorgon.
Kommer även att göra vent på buksidorna, både på variator- och avgassidan.
Angående fastsättning, så tänkte jag först sätta dom med kardborre, så att man kan ta bort dom vid behov. Men jag uteslöt dock det, och limmade fast dom med ett svart flexibelt lim som jag köpte hos glasmästarn. Om man verkligen vill ta bort dom, så går det att göra utan att slå bort dom med yxa...
Mycket text för så små grejjer... :blabla::blabla::blabla:
Och ett STORT TACK till farsan, som hjälpt mig i garaget nästan varje dag senaste veckorna. Jag är tyvärr fortfarande ganska risig/svag i vänstra axeln efter min operation för några veckor sen... Så utan han hade det inte blivit mycket gjort!