Projekt - Lynx Rave 800 -01

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Kommer med en liten mini uppdate nu innan jul

har monterat boggien idag och imorgon ska jag inhandla ett diodbaklyse från biltema och förhoppningsvis så får jag mitt nya styre imorgon så då åker fatbarstyret och höjare bort:)

Några helhets bilder! (tyvärr ganska mörka men man ser iaf)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Update 08/01

Tog mig ut i garaget idag, och hade så lite att göra så jag satte sticksågen i fotstegen, är så less på att mina fotsteg är så smala och mjuka!
imorgon ska jag fara och bocka och klippa till 3mm aluplåt som ska täcka hela fotstegen och lite av tunneln

I veckan blir de uppstart utav skotern också, bara allt går som planerat!:)

så här har jag kapat fotstegen, blir en update imorgon också när jag är klar med dom!

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Update 08/01

Tog mig ut i garaget idag, och hade så lite att göra så jag satte sticksågen i fotstegen, är så less på att mina fotsteg är så smala och mjuka!
imorgon ska jag fara och bocka och klippa till 3mm aluplåt som ska täcka hela fotstegen och lite av tunneln

I veckan blir de uppstart utav skotern också, bara allt går som planerat!:)

så här har jag kapat fotstegen, blir en update imorgon också när jag är klar med dom!
Äntligen någon som tar lagen i egna händer och breddar fotstegen, :thumb:
Skall följas, blir riktigt intressant att se:biggrin1:
Mvh A

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Har helt glömt bort att uppdatera tråden.

här kommer lite bilder på fotstegen som är i princip helt klara. (möjligtvis att jag borrar några hål för att slippa snön och sen monterar grepp på ytterkanten om jag inte är nöjd som de är nu.)

så vad tycks?:)

Montering av nya fotstegen:

förstärkningsstagen svetsade och lackade:

monterat:

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
nä det är ju sant :p men hur gjorde du för att får ut själva steget? jag ser ju att du har kapat utåt mot listen men är det bara bryta efter att du kapat längs med hela och det lilla vecket? :)

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Blev ju riktigt bra :drum:
Jag han tänka, det där blir svinnigt halt, men med halkskydden blir det nog prima.
Gissar att du kommer sätta dit nåt på kanten också.
Får nog köra vilo period själv nu ettag och sedan får jag se om det blir fotsteg eller dyn förhöjning:biggrin1:.
Du har verkligen inspirerat:shocked:
Mvh A

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Blev ju riktigt bra :drum:
Jag han tänka, det där blir svinnigt halt, men med halkskydden blir det nog prima.
Gissar att du kommer sätta dit nåt på kanten också.
Får nog köra vilo period själv nu ettag och sedan får jag se om det blir fotsteg eller dyn förhöjning:biggrin1:.
Du har verkligen inspirerat:shocked:
Mvh A
hehe ja de hade blivit ruskigt halt annars:p
jo jag har funderat på de, men jag ska först skruva ihop motorn och sen får vi se ifall jag orkar med de nu under säsongen, just nu vill jag bara köra!
ja precis man måste ju få vila ett tag också, ja klart du ska göra både och ;)
vad är de för maskin du har?
nä va kul att höra, är mycke därför jag la upp en tråd också, dels för att få tips och idéer från andra och sen är de ju kul att inspirera andra också

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Funderade länge på att sätta sågen i mina mjuka fotsteg med men löste det på annat vid :)

Vart riktigt stadigt och bra med grepp :biggrin1:

Hoppas det är okej att jag la upp en på min, annars får du säga till :)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Hampusdj:
ja de där blev ju klockrent, förstår egentligen inte varför dom gjorde fotstegen så veka på dessa maskiner från början?! men dom är ju några år sen dom tillverkades:p

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jo precis, sen förstår jag inte att ski-doo's med samma chassi håller då dom inte har något som kan kallas förstärkare. Fast kanske blir dom ändå mjukare :p

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
jag kan här och nu erkänna att skidoos fotsteg på zx chassi utan förstärkare är inget man gärna hänger i julgran :p mjuka och hala.. men det blir att konstruera förstärkare som du har på räjven :D

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
om du ska montera förstärkare så gör även en förstärkning längsbak antingen som mig eller "hampusdj", mina blev då väldigt stabila efter att jag stoppade röret längstbak, sviktar inte de minsta när man gungar på stegen:)