Projekt Mountain Max 700 '01

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Från och med årsmodell -00 så sitter det en kraftigare styrstång som tål betydligt mer än den som satt där tidigare. Du sitter med andra ord ganska säkert. :)

//Rob

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hur mycket håller alu rör dia 20/25mm gods 2mm.?
Spricker de eller böjs dom? Tillbaka böj bara?
Tänkte göra framvagnstag i det (till och börja med).

Ska jag gå upp i gods tjocklek?

Robster, kanske har några svar? :)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
aluminium brukar spricka när man böjer tillbaks det, dvs. det går bara att böja EN gång utan värmning så att böja tillbaks ute på leden är ingen ide´

försök hitta med tjockare gods isf. så böjningsrisken minskar.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
aluminium brukar spricka när man böjer tillbaks det, dvs. det går bara att böja EN gång utan värmning så att böja tillbaks ute på leden är ingen ide´
Exakt och just därför bör man försöka använda t ex Docol 1400 material som kan fjädra upp mot 40% (dock ej i rörapplikationer) och därefter återta ursprunglig form.

//Rob

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Nej, den är inte förstärkt. Yammas styrstångar brukar inte vara några problem är min erfarenhet.
Men ska på lägre höjare o annat styre snart. 12" är lite onödigt högt!
Skriver också rena motsatsen angående styrstången, har knäckt den 3 ggr i vintras på xtc:n :p Men förstärkte och hedde en massiv stång inuti styrstången och svetsade på 3 ställen och nu är den stabilare än allt annat :D

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Exakt och just därför bör man försöka använda t ex Docol 1400 material som kan fjädra upp mot 40% (dock ej i rörapplikationer) och därefter återta ursprunglig form.

//Rob
Docol är då utom frågan så länge de inte finns i rörform.
Men alu rör kostar inte mycket metern samt är bra mycket lättare. Hur mycket kan man gå upp i godstjocklek innan de börjar bli "tungt"?

Mvh

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skriver också rena motsatsen angående styrstången, har knäckt den 3 ggr i vintras på xtc:n :p Men förstärkte och hedde en massiv stång inuti styrstången och svetsade på 3 ställen och nu är den stabilare än allt annat :D
Från och med årsmodell -00 så sitter det en kraftigare styrstång som tål betydligt mer än den som satt där tidigare. Du sitter med andra ord ganska säkert. :)

//Rob

Xtc = års '98?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Så inget hänt men saker har lagt på beställnings listan och lite annat.

T-armarna blir i Alu, avänder de T-armar som sitter på nu, och kapar bort själva armen.
Dit med en lite större alu rör och bulta fast. (tack för tipset skotertoken).

Han har även övertalat mig att skrota idé med 854cc motorn (blir nog att byta bort den mot en Hauck 760) och beställa en MTN tammer boggie.

Provkörning nu på lördag... Över ½metern snö hemma .... :D:D:D

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Docol är då utom frågan så länge de inte finns i rörform.
Men alu rör kostar inte mycket metern samt är bra mycket lättare. Hur mycket kan man gå upp i godstjocklek innan de börjar bli "tungt"?

Mvh

Alu är absolut inte lättare än Docol 1400 vid samma styrka. Stålet är klart lättare.

//R

jokle

Medlem
4 sept 2008
30
0
1
Boliden
Låter säkert tufft med alu men ska du köra så tunnt som 1-2 mm kommer du att böja dem vid första stubbträff och då är det färdigkört för den dagen...för som alla vet går inte alu böja tillbaks för att det spricker.
Har kört tillsammans med din skoter nu i vinter och jag tycker det funkar skitbra med dem som sitter där...är kanske lite tyngre än en aluvariant skulle bli...men jag kör hellre en hel dag än att ha en skoter som är 2 kg lättare.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Låter säkert tufft med alu men ska du köra så tunnt som 1-2 mm kommer du att böja dem vid första stubbträff och då är det färdigkört för den dagen...för som alla vet går inte alu böja tillbaks för att det spricker.
Har kört tillsammans med din skoter nu i vinter och jag tycker det funkar skitbra med dem som sitter där...är kanske lite tyngre än en aluvariant skulle bli...men jag kör hellre en hel dag än att ha en skoter som är 2 kg lättare.
Mycket väl medveten om det!

Men finns det vikt att kapa så finns det. Har ett mål, det ska uppnås, och tyvärr gör det inte det med de T-armar som sitter på! :(

//Rasmus