Exakt och just därför bör man försöka använda t ex Docol 1400 material som kan fjädra upp mot 40% (dock ej i rörapplikationer) och därefter återta ursprunglig form.aluminium brukar spricka när man böjer tillbaks det, dvs. det går bara att böja EN gång utan värmning så att böja tillbaks ute på leden är ingen ide´
Skriver också rena motsatsen angående styrstången, har knäckt den 3 ggr i vintras på xtc:n Men förstärkte och hedde en massiv stång inuti styrstången och svetsade på 3 ställen och nu är den stabilare än allt annatNej, den är inte förstärkt. Yammas styrstångar brukar inte vara några problem är min erfarenhet.
Men ska på lägre höjare o annat styre snart. 12" är lite onödigt högt!
Docol är då utom frågan så länge de inte finns i rörform.Exakt och just därför bör man försöka använda t ex Docol 1400 material som kan fjädra upp mot 40% (dock ej i rörapplikationer) och därefter återta ursprunglig form.
//Rob
Skriver också rena motsatsen angående styrstången, har knäckt den 3 ggr i vintras på xtc:n Men förstärkte och hedde en massiv stång inuti styrstången och svetsade på 3 ställen och nu är den stabilare än allt annat
Från och med årsmodell -00 så sitter det en kraftigare styrstång som tål betydligt mer än den som satt där tidigare. Du sitter med andra ord ganska säkert.
//Rob
Docol är då utom frågan så länge de inte finns i rörform.
Men alu rör kostar inte mycket metern samt är bra mycket lättare. Hur mycket kan man gå upp i godstjocklek innan de börjar bli "tungt"?
Mvh
Men när man har utbytbara alu delar kan man gå ner mycket i godsled. 1 - 2mm tänker jag köra med.Alu är absolut inte lättare än Docol 1400 vid samma styrka. Stålet är klart lättare.
//R
Mycket väl medveten om det!Låter säkert tufft med alu men ska du köra så tunnt som 1-2 mm kommer du att böja dem vid första stubbträff och då är det färdigkört för den dagen...för som alla vet går inte alu böja tillbaks för att det spricker.
Har kört tillsammans med din skoter nu i vinter och jag tycker det funkar skitbra med dem som sitter där...är kanske lite tyngre än en aluvariant skulle bli...men jag kör hellre en hel dag än att ha en skoter som är 2 kg lättare.