Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uttryckte mig lite oklart i förra inlägget.
Nytro RTX menade jag att dom är hämtade från framdämparna och inte dämparna från boggien.
Vi köpte dom från en skrotad skoter så även dom säljs i par.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Ni är inte de första som kör med Float dämpare till Honda ATV faktiskt. Har läst det förr.
Alldeles nyss så hittade jag en forumpost som beskriver att M7 boggien med float bak går att få riktigt riktigt lätt så det kanske är den vägen man ska gå.
Jag ska ju inte bygga bergshäst utan tänkte bygga vanlig skoter.

Intressant att ni har dragit främre momentarmen hela vägen till bakdämparen och att den är monterad utan momentarm.

Det jag klurade på var nått liknande KMODs för den vägen känns enklast att få till fungerande geometri.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi ska testa att köra en helt okopplad boggie. Skidlyft är ju knappast ett problem på så motorsvaga maskiner som bergshästar är. EZ-ryde är ju inte kända för sina hillclimbegenskaper men däremot i lössnö.
Kmod har ju möjligheten att justera kopplingen men detta tror vi inte behövs i detta fall.
Förhoppningsvis är flexen i framkant på skenorna en positiv egenskap. Timbesled har numera en lösning för man kan justera hur mycket framkant på skenorna kan pendla. Framriden får utvisa om vår lösning är en vinnare eller inte...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag läste om dedär att mtn tamer flexar i framkant men jag har inte alls förstått hur det fungerar. syns inte direkt tydligt på någon bild heller.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har inte heller någon klar bild hur det fungerar. Gissar på att det är någon form av kulled där man kan justera hur långt den tillåts att pendla. Man ska tydligen kunna ställa den så pendlingen är helt stum om man vill.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Efter att ha lusläst hela tråden så har ett helt sjukt HA-BEGÄR infunnit sig!!!

Och mitt första inlägg på forumet blir nu denna kanske helt befängda fråga:

Kan Bergshästen monteras på en KTM 640 SM -04?

Självklart är väl allt möjligt, men är det något som gör att en Supermotard är direkt olämplig?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du gillar tråden!

Kan inte så mycket om KTM 640 men gissar att den påminner en hel del om 690:n.
Har inte själv testat men det finns dom som kört med KTM 690 och det ska funka bra även om den är lite tyngre och inte lika smidig som en endurohoj.


Hittade detta klipp från Finland där dom kör KTM 690 med Timbersleds bandsats
Kanske inte så mycket action i filmklippet men ändå lite film ;-)
[video=youtube;Chd7rZ0dHM4]http://www.youtube.com/watch?v=Chd7rZ0dHM4[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet det finns dom som skissar på ett sådant projekt.
Tyvärr finns kanske inte tid för sådant men skulle helt klart vara möjligt att göra.
En 2-takts 65 kubikare med en nedkapad barnskotermatta skulle nog funka riktigt bra!
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Hade en ktm 625 smc -06 motard tidigare,i princip samma maskin som 640:in förutom att 625 har lite mer hk samt vrid. Lc4 motorn som sitter i dessa är riktigt driftsäkra och långt mellan service om man jämför med många andra 1cyl motorer. Första ventiljusteringen kommer först vid 500 mil om man köper någon av dom senare modellerna. Dock saknar både 640 625 samt 660 insprutning. 660 som är värst av tidigare nämnda saknar tyvärr elstart och lite andra detaljer. Skulle säkert funka kanon som bergshäst då dom har ett riktigt grymt vrid i motorerna.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Okay!
Då behöver jag inte skrota tanken direkt i alla fall!

Hade varit kul om man kunde hitta en användning för den även på vintern, precis som tanken är med dessa bandsatser. Är dock inget tekniskt eller mekaniske geni så ska leta mig mer information och följa er utveckling innan jag drar igång något.

Ni skrev tidigare att det skulle läggas ut lite dokumentation och filer i tråden som allmänheten kan ta del av, vilket först och främst är sjukt storsint av er!! I den dokumentationen, är det någon form av lista över delar som behövs och en enklare monteringsanvisning eller blir det upp till den enskilde att räkna ut?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Någon monteringsanvisning är det inte men ritningar med mått m.m.
Dessutom DWG-filer för beställning av detaljer som vatten- eller laserskärs såsom aluminiumtunnelsidorna, bromsoksfäste, måttolkar m.m.
Förhoppningsvis ska det vara till hjälp för den som vill testa bygga själv.
Första bygget köpte vi många delar begagnade som t.ex. komplett boggie, skida, drivaxel.
På Gen II är de enda begagnade skoterdelar vi köpt är boggieskenorna och dämparna, resten nytt eller nytillverkat.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Klart att det är en hjälp!
Ni gör det här fantastiskt bra och att ni lägger ut alla filer, bilder och tips är ju super!

Ska fortsätta att följa er och hoppas att ni lägger ut en del info här på forumet. Eftersom jag inte har någon Facebook så är all info av förklarliga skäl uppskattade.
Fler frågor kommer garanterat i framtiden, det här är bara något som jag måste grubbla vidare på!
 

valmet440

Medlem
13 dec 2004
28
0
1
stockholm
Läste tidigare i tråden att det kanske är lämpligt med styvare gaffel jämfört med endurokörning på grund av det mjuka underlaget.
Hur upplever ni påfrestningarna i övrigt? Är det mindre belastning på hojen än vid enduro och cross? Skulle man klara sig med en vekare (och lättare) ram?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Hårdare gaffelfjädrar är ingen dum idé, speciellt på endurohojar som har mjukare fjädring. Crosshojar kanske har tillräckligt hård gaffel. Att skruva in kompression kan vara en snabb lösning men tror att hårdare fjäder är att föredra.
Hård fjädring fram handlar mest om att minska nigningen när man kör utför. När gaffeln trycks ihop och samtidigt skidan sjunker ner i snön kan man i extremfallet åka över styret om ni förstår hur jag menar...;-)

Det går säkert ta död på de bästa konstruktionerna. Upplever dessa maskiner mer som en mountainmaskin och inte en cross. Hoppa kan man säkert göra men vår körning har mest handlat om klättring i skogsterräng. Då är det förhållandevis låga belastningar på konstruktionen.
Eftersom vi inte hoppat med dom eller kört på crossbana har det inte ännu visat sig några svagheter på detta område.
Motor, koppling och växellåda verkar hålla mycket bra. Inga problem på något sätt.
Däremot har vi haft diverse problem med transmisionen mellan motor och band. Har handlat om dåliga kedjor, lagerhus som varit för veka, axelförskjutningar m.m. Vill nog påstå att det mest handlat om feltänk, felmonteringar och bristfällig konstruktion.
Inget konstigt alls vid prototypbyggen. Med tiden lär man sig och nu börjar vi få grepp om hur det ska göras.
Mitt råd är att inte grubbla alldeles för mycket utan testa och kör. Ju mer man kör och bygger desto duktigare blir man att hitta bra lösningar.
Teori i all ära men praktik slår allt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Dubbla uppsättningar rörramar och svingarmar färdiglackade, givetvis KTM-orange ;-
Denna gång pulverlackar vi inte för att inte riskera att tappa härdningen av rören i pulverlacksugnen. Dom är gjorda av specialhärdade tunnväggiga rör av kvalitén kallad Docol.
Lackat med 2-komponentfärg, alltså med härdare. Hoppas att både finish och hållbarheten är i klass med pulverlack.


Boggie nr 2 klar. Nu är nästan alla delar färdigtillverkade. Kvar är att bocka och gänga skruvhål till sargen på kedjehuset.
Boggieförlängningen är knappast lätt eller snygg. Kör med denna tillsvidare men har några längre skenor från en Nytro som jag ska testa när den är färdigbyggd. Tror man ska kunna göra det bättre med dom istället.
Att köra med kortmatta kan iofs vara ett trevligt alternativ på vårsäsongen!
 
Senast redigerad av en moderator:

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Helgen den 7/8 februari så kommer vi i kåbdalis tillsammans med UGR Piteå ordna en skotercross tävling, bilrace uppför backen och även Europas första (?) snowbike tävling! Har inte så mycket info om evenemanget än men återkommer när jag vet mer. Hoppas man får se några av era bergshästar där!