Projekt Snowbike "Bergshästen"

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Hur många timmar kördes turbohästen i fjol?
Vilket laddtryck kördes den på?
Höll motorn typ den nya glidlagrade vevstaken?
Höll växellådan?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förra vintern blev det 40-50 timmar.
Laddade 0,5 bar.
Har hållit mycket bra bortsett från att topplocksbultarna sviker och att jag blåste packningen.

Kommer denna vinter ladda mer, 0,7 bar.
Ny specialtillverkad lågkompskolv är beställd och kommer nästa vecka.

Har stött på problem att hitta kraftigare bultar.
ARP är kända för att tillverka bult för turboladdade- eller tävlingsmotorer.
Pratat med återförsäljare åt ARP men dom vill bara veta bilmodell ;-)
I deras kataloger finns inte KTM omnämnt, antar att man är ganska ensam som turboladdar en endurhoj ;-)

Bulten är 138 mm eller om man vill 140 mm.
M10x1,25, insexskalle
Kan någon komma med tips om en bilmodell med dessa mått så man kan leta i deras listor?

Den bör vara mer än grade 8 vilket motsvarar våra svenska 12,9-bultar som håller 150.000 psi
Återförsäljaren rekommenderade ARP2000 vilken klarar 220.000 psi eller ARP crommolly på 200.000 psi

Har letat här på ARPs webbplats http://arp-bolts.com/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Vad händer med bultarna? Går de av eller rensas gängorna på någ vis? Finns det inte lämplig längd på bultar med 12,9 kvalle? Kan du inte ha vanlig skalle? Finns 12,9 som pinnbult eller gängstång i värsta fall? Då skulle du kunna montera djupare muttrar typ skarvmuttrar om plats finns uppåt. Dvs dra fast toppen med lååång/djup mutter istället för bult. Det minskar risken för gängras i blocket. Djup mutter krävs förmodligen inte för köper du 12,9 kvalle på vanlig mutter lär det hålla.

På xr 650 är det pinnbultar m12 med vanlig låg mutter 4 st. Det höll för turbotryck 1,1 bar och 125hk.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det har inget med gängorna att göra, dom håller finfint. Mer att bultarna sträcker ut sig vid överladdning så att toppackningen tappar tätning och den börjar trycka vatten.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Provmontering. Endast det mittre bulthålet är förborrat i tunnelsidan. Detta för att ha möjlighet att justera placeringen av övriga hål som bultas i rörramen och att mellanaxeln blir linjerad. Förra bygget hade vi lite problem då ramen slog sig vid svetsningen och de färdiga hålen misstämde och fick slipas upp för att det skulle bli rätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
APE Heavy duty pinnbultar beställda från staterna.
Kommer testa detta även om det kräver muttrar och inte en bult med insexskalle som original har.
Hoppas det inte ska leda till problem vid monteringen.
Finns säkert bultar på marknaden men det verkar vara svårt att hitta.
 
Last edited:

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har nog gått igenom den här tråden fler gånger än jag borde :)
Jag kan bara inte släppa tanken på att bygga en egen bandsats till min KTM 640 SM.

Har ju givetvis hittat några frågor.
Är egentligen en mekaniknovis, men alltid kul att lära sig nya saker. Så kommer det någon fråga får ni (gäller alla) ha överseende om svaret är självklart för er som kan :blink1:

I inlägg #143 var det något om en förstärkt kedjesträckare och en fjäderbelastad bult (har säkert ett fint namn, men minns det inte nu...)
Finns den modifieringen med i de filerna som man kan ladda ner?
Samma fråga gäller den där fjäderbulten, är den med?

I inlägg #381 har ni testat att flytta några infästningar på tunnelsidorna från boggien. Är de "nya" hålen de som är med på ritningarna som går att ladda ner från dropbox? Eller är det "testet" inget som förbättrar?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Som du märkt är ju denna tråd en evig produktutveckling med ständiga modifieringar och tester.

Den fjädrande sträckarbulten kan du skippa. Funkar lika bra att dra stumt.

Att flytta hålen för främre och bakre boggieinfästningen är en bra modifiering. Tyvärr är ritfilen med den gamla hålbilden. 20 mm upp fram och 20 mm ner bak skulle jag rekommendera.

Det främre vänstra anslutningsröret som fäster sidan till rörramen och som sträckararmen snurrar runt ska du inte montera som vi ritat. Flytta bak den stående röret så du kan svetsa det anslutningsröret i detta istället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Okay!

Gällande att flytta bak och göra ett tvärgående rör syns väl oxå på bilden i inlägg #265?
Och anledningen varför beskriver du ju där.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Helt rätt. Du ser på testmonteringen av den nya ramen hur vi löst infästningen på rätt sätt.
Tvärgående röret var en nödlösning som funkar men är inte särskilt lätt eller snygg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Såhär kommer locket att se ut. Sträckarskenan bultas i sargen.

Vi har tänkt att lämna det delvis öppet upptill och nertill.
Dels för att kyla kedjan och dels så att vattnet enkelt kan rinna ur.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Monteringen fortsätter.



Förra bygget hade en fast mellanaxel med spännrulle till motorkedjan.
GEN II kommer att spänna motorkedjan genom att flytta axeln.
Bromsoket är monterat ihop med lagerhuset så även detta följer med axeljusteringen.


 
Senast redigerad av en moderator:

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Tack för all positiv feedback av vårt bygge. Det var ett enormt intresse för våra maskiner på mässan. Proffsigt, seriöst och fabrikstillverkat utseende känns ju kul att höra när vi själva snickrat ihop dessa själva hemma i garaget.
Många frågade "hur är den att köra ?". Tyvärr har vi inget bra svar eftersom vi hann bara köra den ena max 2 km och då var setupen helt fel. Sedan rev vi allt för pulverlack.
Idag söndag ska vi försöka göra en seriös utprovning. Drevning och höjden på hojen känns rätt. Dessutom gjorde halvlänken att kedjespänningen blev bra.
På min hoj ska jag först börja med att rengöra förgasaren. Tror den får lite snålt eftersom avgaskröken blir besvärande röd redan vid tomgång. Hjälper det inte ska jag bestycka om. I annat fall är tändningen fel. Får jag inte till det får det bära eller brista, den ska provköras ordentligt oavsett hur det slutar! ;-)
Får vi några bra bilder/filmer ska vi försöka lägga ut dessa.
Har för mig att yamma 4takt har en annan tändkurva när dom står med neutral vxl på tomgång
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Mattan på plats




Lite jämförelser med gamla kittet


Enda delen som inte är optimal är boggieskenorna. Det är 9 cm mellan skenspets och drivhjul. Flytta fram dom leder till brantare attackvinkel.
Problemet handlar inte om risken för stab som skulle kunna lösas med antistabhjul. Snarare handlar det om att mattan saknar stöd och buktar in. Då ökar attackvinkeln i detta område.

Testade lägga mina nytro Mtx-skenor framför. Har flackare böj, går att få närmare drivhjulen. Bör funka riktigt bra tror jag. Efter lite testkörning blir det nog att byta till dessa skenor istället.

Vägt den okompletta banddelen med en badrumsvåg, alltså en viss felmarginal 50,5 kg

4 kg på övriga delar. Tillkommer ytterligare en halv kedja på 0,7 kg. Alltså bör totalvikten bli i runda slängar 55.5-56 kg. Nu ska man komma ihåg att man plockar bort sving, bakhjul, dämpare och kedjor.
Har inte vikten på dessa grejer men gissningsvis 15-20 kg vilket ger en tilläggsvikt på ca 35-40 kg jämfört med hjul.

Såhär gjorde vi glidfunktionen på den bakre boggieinfästningen



 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Provmonterar bandsatsen på hojen

På grund av att rörramen är 10 cm kortare måste anslutningen till intercoolern modifieras.
 
Senast redigerad av en moderator: