Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En hel del detaljer på turbokittet måste anpassas och göras om eftersom bandsatsen har vissa konstruktionsförändringar.
Röranslutningen till plenumet måste ändras pga nya placeringen av bromsskivan.

Arbetet med att anpassa laddluftkylaren fortsätter. Blir tight men det ska funka.
Kommer kapa av utloppet från turbon för att gummiböjen ska få plats.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Som ni sett så bygger jag och Jonas varsitt bandkitt av Bergshästen GEN II.
Jonas har haft en hel del mer jobb innan första provtur då han samtidigt bygger ett likadant turbokitt som jag byggde.
Det mesta av utprovningen av turbokittet är klart förutom kompsänkningen och 0,7 i ladd. Jag kommer att byta kolv och pinnbultar nästa vecka.
Jonas har dock haft en enklare resa då han kunnat använda mina mallar. Dessutom är bränslemappningen redan klar på piggyback EFI-boxen. Någon bromsning behövs knappast. Bara plug and play ;-)
Riktigt kul att få se någon fler turbobergshäst!
 
Senast redigerad av en moderator:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fasiken vilken puts du har på prylarna! Man får lite... eh.. ja, mindervärdeskomplex eller nåt... :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Gjorde tidigare ett skidfäste som rakt av var en kopia av Timbersleds.
Efter körningarna under mellandagarna i Arjeplogsfjällen såg vi att det var ganska vekt.
Mest troligt var det för att det var ganska nysvetsat. Aluminium bör ligga ca en månad i rumstemperatur för återfå sin styrka efter svetsning har vi hört.
Väl värt att tänka på för er som svetsat i boggieskenor!

Vi tänkte testa en annan konstruktion som inte fordrar svetsning.
Dessutom en snyggare och modernare design tycker vi :amuse:


8 mm vattenskurna aluminiumsidor


Fasade kanterna. Har ingen praktisk betydelse utan mest för att det skulle se mer arbetat ut. Snyggare helt enkelt.

Fräste med en överhandsfräs monterad under ett gammalt sågbord.
Fräsen har ett kullager som rullar mot kanten



Pulverlackade aluminiumsidorna.
Svarvat distanskylsor för hjulaxel.
M8 rostfria försänkta skruvar



 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jaaaa, lågkompskolvarna har äntligen kommit! Nästan 4 månaders leveranstid.
Worth waiting for.
Väntar bara på leverans av kraftigare pinnbultar innan allt kan monteras ihop.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag kan förstå det! :hahaha:

Ytterligare leveranser av delar från MCXpress.
APE heavy duty pinnbultar och TCV-ventil för att elektroniskt höja trycket från 0,5 till 0,7 bar.
Nu är det bara ur med motorn och bulta dit skiten!
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jonas har tillverkat en hålstans för att göra ett extra hål i oljefiltret för att kunna få ut oljetryck via locket. Stansar inifrån och ut för att minimera risken för stålflisor inne i filtret, alternativet är att borra men då är det i princip omöjligt att veta om man fått ur allt spån. Kanske inte den snyggaste skapelse man gjort men väl fungerande...


 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lite bling bling såsom kolfiberdetaljerär väl kul?
Nu är det ju inte en trailerqueen vi bygger men det känns rätt ändå.
Testar passformen på det vattenskurna kolfiberlocket till kedjehuset. Inget klistermärke :blink1:
Passformen verkar stämma mycket bra med väldigt lite justeringar.



 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kom och se Bergshästarna på skotermässan i Piteå nu i helgen!
Förutom mitt och Jonas byggen finns ytterligare minst 8 snowbikes av olika modeller.
Kanske det kan inspirera även dig till att bygga en egen.
Mässan är i Rivierahallen på Piteå Havsbad.
Välkomna!
För mer info se http://www.pssk.se
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Anledningen är att man ska få större slag/justering.
Det har visat sig att man vill prova olika drevningar och om spännrullen skulle gå inåt blir valmöjligheterna mindre. 5/8" delade kedjan går ju bara att korta i hela länkar så det påverkar stort på sträckningen.
Vi har inte sett några problem i att kedjan har ½-1 kugg mindre ingrepp i dreven.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
CMX kör den typen av spännare på sina beltdrive kit och påstår att det blir mindre "rullmotstånd" också.

Ni har en riktigt bra finish och genomtänkta lösningar på era prylar, det blir kul att se dom live.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Såg några utav av er idag på kåbdalisparkeringen när vi lastade skotrarna, riktigt häftiga byggen ni har lyckats med :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk