Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Spännande bygge du planerar!
Det finns inga enkla svar när det gäller drevning. Föreslår att du testar en drevning du tror funkar.
Blir den inte bra är det ju enkelt att ändra eller hur?
Vi räknade ut drevning utifrån vilken sluthastighet vi skulle ha på 5:an.
Vi bedömde att 90 km/t vid varvstopp skulle vara lämpligt. Visade sig vara mycket bra för oss.
Nu är våra hojar 6-växlade men 6:an är en överväxel och kan nog mer ses som en transportväxel.
Ta reda på utväxlingsförhållandet mellan veven och kopplingskorgen. Därefter utväxlingen på växellådan.
Med hjälp av detta ska du kunna räkna ut utväxlingsförhållandet för den sluthastighet du väljer.
En R1-motor är ju kraftfull så du kan nog sätta sluthastigheten till 150 km/t kanske?


Timbersled har nu släppt sina nyheter på 2015 års kitt.
Intressant när man kollar på detaljerna ser man att dom lånat lite idéer från GEN2:an. Locket bultas runt om, uppvinklad bakände och dubbla lager mot kedjehuset. Vem var först med detta?
http://www.youtube.com/watch?v=PYCT-qWZz44
[video=youtube;PYCT-qWZz44]http://www.youtube.com/watch?v=PYCT-qWZz44[/video]
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Nu har jag införskaffat mig M10 boggie med 307 matta med 2, 52 delning. Största bekymmer som jag har nu är vad ska man ha för drevning på en R1 motor? Funkar det med 15t från motor till18t mellanaxel 19t mellan till 43t drivaxel?

ursäkta om jag frågar jag har boggie skenor från M10 och letar efter stötdämpar längd haru du lust att mäta dom ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Till salu! Reservhojen behövs inte längre. Nya byggen hägrar! Tillgänglig efter nästa helg! 525:a 2006 inklusive Bergshästen bandkitt första generationen. Endurodäck medföljer för sommaren. Förvånansvärt få timmar på hojen. Fint skick för den som förstår skillnaden på en hoj av denna årsmodell. Nytt batteri, Challenger lite 44:a, fox float bak, Engans fram. C&A pro MTX skida. Utan Billethjul och dunk. Lite KTM blingparts på den, såsom oljefilterlock, bromshandtag, skydd vid koppling. Besiktigad i våras. Bara ut och kör! 60.000 kr. Behåller den till nästa vinter om ingen behöver den. PM:a om du vill köpa! Finns i Piteå.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lite uppdateringar på detaljer som förbättrats såhär långt:
Nytt stadigare lagerhus mot kedjehuset på sekundäraxeln. Lager 6305 C3. Lösningen med dubbla 6005-lager visade sig inte fungera. Belastningen hamnade bara på ett lager och tog slut tidigare än beräknat. Vi tror att ett kraftigare enkellager är bättre. C3-glapp kan förhoppningsvis hantera eventuell fellinjering och flex på ett bra sätt


Även bytt till kraftigare lager på drevsidan på drivaxeln 6205 med C3-glapp. 3 mm spacerbricka på lagerhuset p.g.a bredare lager. Motsatt sida med 6005 lager är felfritt och behålls som det är.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Boggin ombyggd för kort matta. Har monterat en 305 backcountry X2matta med 51 mm kamhöjd för vårkörning i fjällen, blir intressant att känna skillnaden.



Fick lite driftstörningar på senaste körningen då övre axeln till bakre dämparen kröktes rätt rejält. Kunde köra även andra dagen så det blev inte akut men måste förstås fixas. Vi misstänkte att detta kunde inträffa med aluminiumaxel men värt ett test. Nu blir det en ny i 22mm 2541-stål vilket skall ha en hög sträckgräns så den bör hålla.


Nedre dämparfästet visade sig vara för smalt. Skavt mot nedre delen av dämparstången när boggien flexar i sidled i framkant. Fasat av insidan så det inte inträffar igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kommit hem efter 4 dagars påskfirande i Vuoggatjålme

Min längsta hästkörning hittills, 16,7 mil. Från Vuoggatjålme till Sulitelmaglaciären och tillbaka. Funkat hyffsat och ganska kul ledkörning. Problem med varmgång, mina slides är helt slut. Märkligt då det mestadels var bra före. Isrivare och bättre kvalitet på slides är kanske lösningen. Mattan rappar ganska mycket med den kortare mattan. Ska testa flytta bak drämre nedre dämparinfästningen så den sträcker mattan mer. Funkar inte det är nonslip kanske lösningen. Pga det höga rullmotsråndet räckte inte 10 l extrabränsle. Lånade ytterligare 2 liter för att ta mig hem.


Skråkörde fjällsidan längs hela Gojauresjön. Magiskt!

[video=youtube;K5WUuG15D5s]http://www.youtube.com/watch?v=K5WUuG15D5s[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=K5WUuG15D5s
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, Jonas och jag var där.
Vi hade först tänkt tävla lite med hojarna på skoj men banan var för isig för att våga testa.
Den rappande mattan hade för övrigt inte funkat optimalt.
7-kuggars nonsliphjul är beställda och åker på innan körningen under valborgshelgen.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nya nonsliphjul har anlänt.
Svarvar och fräser en ny drivaxel anpassad för nonsliphjul. Sexkantdelen kommer på ett annat ställe jämfört med internaldrifthjulen.
En axel med sexkant längs hela längden hade förstås varit en fördel då både internal och nonslip passat men teknisk perfektion genom att krångla till är ju trevligt :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack!

Kortare matta är precis som i skotervärden, den känns mer snävsvängd och lite mer lättkört.
Ett bra alternativ på vårsäsongen. Hur kortmattan är i lössnö kan jag inte uttala mig om då den monterades när pudret försvann.
Rullekörning går inte när det är plant men uppför i en sluttning ska man nog fixa det. Ska träna lite på det under valborgshelgen....
Här ett exempel på en turbotimbersled på rullen
http://www.youtube.com/watch?v=xMEmCLj_JBE
[video=youtube;xMEmCLj_JBE]http://www.youtube.com/watch?v=xMEmCLj_JBE[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Efter påskkörningens vargångsproblem på slides ska jag testa montera isrivare på skidan. Ingen aning om det funkar. Det finns risk finns att den blir tungstyrd eller tenderar att sträva att gå rakt fram.


Kanske inte den snyggaste konstruktionen men väl värt ett test. Inte mycket tid nedlagt i alla fall.
Att sätta rivarna på skenorna finns risken att dom tar i mattan vid extrem skråkörning.
Här i uppfällt läge.


Loctite i all ära men Norloc-låsbrickor på viktiga punkter ska ytterligare förhindra att bultar kan ralla upp.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Efter dagens körning kan jag konstatera att isrivarna inte funkar. Fick släpa med fötterna för att få tillräcklig kylning. Blir att plocka bort och testa en annan lösning. Wiremodell som fästs framför/under motorn?

Megamovern har utprovats. Ca 7 mil till Ikkes och tillbaka till Vuogga. Funkar utmärkt inför nästa veckas vistelse i Pjeskestugan!

Förstärkt draget på Summiten så det ska hålla